Dz.U.2007.216.1610
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I
POLITYKI SPOŁECZNEJ 1)
z dnia 2 listopada 2007 r.
w sprawie systemów
teleinformatycznych stosowanych do realizacji zadań w zakresie świadczeń
rodzinnych w urzędach administracji publicznej2)
Na podstawie art. 23 ust. 6
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z
2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.3)) zarządza się, co
następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) opis systemów teleinformatycznych stosowanych w urzędach
administracji publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń
rodzinnych, zawierający strukturę systemu, wymaganą minimalną
funkcjonalność systemu oraz zakres komunikacji między elementami
struktury systemu;
2) wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i
rozwoju systemu;
3) sposób postępowania w zakresie stwierdzenia zgodności oprogramowania
z opisem systemu.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest
mowa o:
1) dokumentacji opisu systemu - oznacza to szczegółowy opis systemu
teleinformatycznego;
2) ministrze - oznacza to
ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
3) okresie przejściowym -
oznacza to okres rozpoczynający się od dnia ogłoszenia obowiązującej
wersji opisu systemu teleinformatycznego do dnia wskazanego w tym
ogłoszeniu, w którym dopuszcza się użytkowanie systemów
teleinformatycznych zgodnych z wersją opisu obowiązującą przed dniem
ogłoszenia;
4) opisie systemu - oznacza
to opis systemu teleinformatycznego zawierający strukturę systemu,
wymaganą minimalną funkcjonalność systemu oraz zakres komunikacji między
elementami struktury systemu;
5) oprogramowaniu - oznacza
to oprogramowanie wspierające wykonywanie zadań związanych z obsługą
świadczeń w urzędach realizujących te świadczenia;
6) poziomie - oznacza to
poziom, na który wydawane jest świadectwo zgodności;
7) poziomie organizacyjnym -
oznacza to odpowiednio: urząd gminy, województwo, samorząd województwa
oraz ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
8) procedurze zgodności -
oznacza to zespół działań zmierzających do ustalenia zgodności
oprogramowania z opisem systemu;
9) producencie - oznacza to
przedsiębiorcę, w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 i Nr 180,
poz. 1280), lub obywatela Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej,
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
- strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub osobę prawną
posiadającą siedzibę w jednym z tych państw, posiadającego autorskie
prawa majątkowe do oprogramowania;
10) rejestrze centralnym -
oznacza to dane dotyczące osób pobierających świadczenia rodzinne oraz
wartości udzielonych świadczeń określone w art. 23 ust. 8 ustawy;
11) scenariuszu testowym -
oznacza to dokument opisujący podstawowe funkcje systemu, uwzględniający
procedury ich obsługi, służący do weryfikacji realizacji minimalnych
wymagań dla systemu teleinformatycznego, udostępniany razem z
dokumentacją opisu systemu;
12) systemie
teleinformatycznym - oznacza to system teleinformatyczny w rozumieniu
art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr
173, poz. 1808 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331);
13) świadczeniach - oznacza
to:
a) świadczenie rodzinne
wymienione w art. 2 ustawy,
b) zaliczkę alimentacyjną określoną w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 22
kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz
zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732 i Nr 164, poz. 1366 oraz
z 2007 r. Nr 192, poz. 1378);
14) terminie dostosowawczym -
oznacza to termin, do którego producenci są obowiązani zgłosić fakt
dostosowania oprogramowania do nowego opisu systemu;
15) ustawie - oznacza to
ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
16) wersji opisu systemu -
oznacza to oznaczenie kolejnego ogłoszonego opisu systemu;
17) zbiorze centralnym -
oznacza to zestaw danych jednostkowych, którego zakres informacyjny
obejmuje dane o realizacji świadczeń z obszaru świadczeń rodzinnych -
stanowiący Krajowy System Monitoringu Świadczeń Rodzinnych.
§ 3.
1. Struktura systemu
teleinformatycznego stosowanego w urzędach realizujących świadczenia
określa podział tego systemu na elementy, uwzględniając ich hierarchię,
organizację i komunikację:
1) do obsługi zadań
realizowanych na poziomie urzędu gminy w urzędach gmin oraz w ośrodkach
pomocy społecznej;
2) realizujący funkcjonalność na poziomie samorządu województwa w
regionalnych ośrodkach polityki społecznej;
3) statystyczny umożliwiający przetwarzanie danych pochodzących ze
sprawozdań oraz z zakresu zbioru centralnego lub rejestru centralnego na
każdym z poziomów organizacyjnych: urząd gminy, województwo, samorząd
województwa, minister oraz przez wszystkie pozostałe jednostki, które
uzyskały prawo dostępu do niego.
2. Minimalną funkcjonalność systemu teleinformatycznego:
1) związaną z wykonaniem zadań na poziomie urzędu gminy zapewnia:
rejestracja wniosków o świadczenia wraz z załącznikami, wprowadzenie
niezbędnych danych o wnioskodawcach i członkach rodziny, zapisanie
informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków o świadczenia, realizacja
świadczeń w formie zarówno pieniężnej, jak i rzeczowej, rozliczenie
świadczeń poprzez ustalenie zwrotów i potrąceń, generowanie wymaganych
sprawozdań oraz danych do zbioru centralnego lub rejestru centralnego w
formacie i strukturze określonych w dokumentacji opisu systemu,
monitorowanie każdego z etapów postępowania administracyjnego;
2) związaną z wykonaniem zadań na poziomie samorządu województwa
zapewnia: rejestracja wniosków o świadczenia rodzinne wraz z
załącznikami, wprowadzenie niezbędnych danych o wnioskodawcach i
członkach rodziny, zapisanie informacji o sposobie załatwienia wniosków
o świadczenia rodzinne, generowanie przesyłu danych o wydanych
dokumentach związanych ze sposobem załatwienia wniosków przekazywanych
do urzędu gminy w formacie i strukturze określonych w dokumentacji opisu
systemu, monitorowanie każdego z etapów postępowania administracyjnego;
3) dotyczącą zastosowań statystycznych gwarantuje: wczytanie sprawozdań
oraz danych z zakresu zbioru centralnego lub rejestru centralnego,
weryfikację danych pod względem zgodności ze strukturą przesyłu oraz
poprawności merytorycznej, scalenie danych według zadanych kryteriów,
dostęp do danych zgodnie z nadanymi uprawnieniami dla poszczególnych
poziomów organizacyjnych.
3. System teleinformatyczny
umożliwia komunikację pomiędzy elementami tego systemu przez
zastosowanie jednolitych standardów przesyłu danych w formacie XML:
1) dla sprawozdań oraz danych z zakresu zbioru centralnego lub rejestru
centralnego przekazywanych przez urząd gminy do województwa lub
bezpośrednio wczytywanych do baz danych gromadzących dane zbioru
centralnego lub rejestru centralnego;
2) dotyczących wydanych dokumentów związanych ze sposobem załatwienia
wniosków o świadczenia przekazywanych przez samorząd województwa do
urzędu gminy.
4. Zestawienie struktur
dokumentów elektronicznych w formacie XML, o którym mowa w ust. 3, wraz
z formatami danych oraz protokołami komunikacyjnymi i szyfrującymi
udostępnia się razem z dokumentacją opisu systemu na stronie
internetowej wskazanej w ogłoszeniu nowej wersji opisu systemu, o której
mowa w § 5 pkt 4.
§ 4.
1. System teleinformatyczny
spełnia następujące wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa:
1) wymagania w zakresie
bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.4)), oraz z uwagi na rodzaj przetwarzanych danych,
o których mowa w art. 27 tej ustawy, zgodnie z przepisami w sprawie
dokumentacji i przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych
i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy
informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych, system
teleinformatyczny gwarantuje bezpieczeństwo poprzez ochronę i kontrolę
dostępu do zasobów tego systemu - na poziomie bezpieczeństwa co najmniej
podwyższonym, natomiast w przypadku danych udostępnianych w sieci
publicznej oraz przesyłów danych pomiędzy elementami tego systemu - na
wysokim poziomie bezpieczeństwa;
2) obowiązek posiadania przez każdego użytkownika systemu
teleinformatycznego identyfikatora służącego do autoryzacji oraz
wbudowanie mechanizmu monitoringu umożliwiającego rejestrację prób
logowań do systemu teleinformatycznego, oraz zdefiniowanie zestawu
śledzonych czynności wykonywanych przez użytkowników;
3) obowiązek posiadania wbudowanych funkcji umożliwiających okresowe
automatyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa.
2. System teleinformatyczny
umożliwia poprawną obsługę wszystkich procesów przy jednoczesnym
zapewnieniu właściwych parametrów wydajnościowych wspieranych przez
zastosowanie architektury wielowarstwowej, jak również wysoki poziom
niezawodności tego systemu gwarantowany poprzez stabilność pracy oraz
skalowalność pozwalającą na rozbudowę systemu teleinformatycznego wraz
ze wzrostem potrzeb.
3. Bieżące funkcjonowanie systemu teleinformatycznego uwzględnia ciągły
rozwój tego systemu odnoszący się zarówno do rozszerzania jego
funkcjonalności, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników, jak również sfery
technologicznej obejmującej dostosowanie systemu teleinformatycznego do
zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych i rozwoju w dziedzinie
informatyki i telekomunikacji.
§ 5.
Minister ogłasza w prasie o
zasięgu ogólnokrajowym i w Biuletynie Informacji Publicznej informacje
o:
1) obowiązującej wersji opisu systemu;
2) terminie dostosowawczym;
3) okresie przejściowym;
4) adresie internetowym, pod którym udostępniono dokumentację
obowiązującej wersji opisu systemu wraz z zestawem scenariuszy
testowych.
§ 6.
1. Minister stwierdza
zgodność oprogramowania z aktualną wersją opisu systemu zawartą w
dokumentacji opisu systemu na podstawie procedury zgodności.
2. Stwierdzenie zgodności
oprogramowania z opisem systemu następuje w świadectwie zgodności.
§ 7.
1. Zgłoszenie oprogramowania
do procedury zgodności następuje na wniosek producenta.
2. Wniosek zawiera:
1) nazwę producenta i adres jego siedziby;
2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby wyznaczonej do kontaktów w
czasie trwania procedury zgodności;
3) określenie poziomów, na które oprogramowanie zostało zgłoszone,
oznaczanych w następujący sposób:
a) GMINA - w przypadku
oprogramowania wspomagającego realizację zadań urzędu gminy w zakresie
świadczeń,
b) WOJ - w przypadku oprogramowania wspomagającego realizację zadań
samorządu województwa w zakresie świadczeń,
c) STAT - w przypadku oprogramowania statystycznego wspomagającego
realizację zadań na poszczególnych poziomach organizacyjnych w zakresie
świadczeń;
4) oznaczenie nazwy i numeru
wersji oprogramowania;
5) określenie platformy sprzętowej i systemowej oprogramowania w
przypadku platformy sprzętowej lub systemowej innej niż określona w
opisie systemu, dla celów przeprowadzenia procedury zgodności.
3. Numer wersji
oprogramowania, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, producent tworzy w
następujący sposób:
1) dla poziomu GMINA wersja "G-k-y-x",
2) dla poziomu WOJ wersja "W-k-y-x",
3) dla poziomu STAT wersja "S-k-y-x",
gdzie:
a) przez "k" należy rozumieć
numer obowiązującej wersji opisu systemu, który spełnia dane
oprogramowanie,
b) przez "y" należy rozumieć numer wersji oprogramowania danego
producenta,
c) przez "x" należy rozumieć numer kolejny aktualizacji wersji
oprogramowania.
4. Do wniosku dołącza się:
1) dokumentację
oprogramowania określoną w dokumentacji opisu systemu;
2) oświadczenie o:
a) spełnianiu przez
oprogramowanie obowiązującej wersji opisu systemu,
b) posiadaniu majątkowych praw autorskich do oprogramowania oraz braku
toczącego się postępowania, którego przedmiotem jest to oprogramowanie,
c) wykonaniu z wynikiem pozytywnym testu oprogramowania, na podstawie
udostępnionych scenariuszy testowych, wraz z opisem wyniku testu;
3) odpis lub wyciąg z
rejestru przedsiębiorców lub zaświadczenie z ewidencji działalności
gospodarczej sporządzone nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem
złożenia wniosku.
5. Obowiązek, o którym mowa w
ust. 4 pkt 3, nie dotyczy obywateli Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
6. Dokumentację
oprogramowania wnioskodawca składa na piśmie oraz w formie dokumentu
elektronicznego.
7. W przypadku posiadania
zainstalowanej wersji oprogramowania wspierającego realizację zadań w
zakresie świadczeń rodzinnych do wniosku dołącza się ponadto:
1) spis aktualnie posiadanych
instalacji oprogramowania zgłoszonego do procedury zgodności;
2) opis procedur postępowania związanych ze zmianą wersji
zainstalowanego oprogramowania na wersję oprogramowania zgłoszonego do
procedury zgodności.
§ 8.
W przypadku gdy złożony
wniosek nie spełnia wymogów, o których mowa w § 7 ust. 2-6, wzywa się
producenta do usunięcia braków. Nieusunięcie braków w terminie 7 dni od
otrzymania zawiadomienia skutkuje pozostawieniem wniosku bez
rozpoznania.
§ 9.
Oświadczenia i zawiadomienia
składane przez producentów w trakcie procedury zgodności powinny
zawierać co najmniej:
1) nazwę producenta i adres jego siedziby;
2) nazwę i wersję oprogramowania;
3) opis przedmiotu sprawy.
§ 10.
1. Procedurę zgodności
oprogramowania przeprowadza się w kolejności wpływu wniosków do urzędu
obsługującego ministra.
2. Pierwszeństwo w
przeprowadzeniu procedury zgodności przysługuje tym producentom, którzy
zgłaszają do procedury zgodności oprogramowanie w terminie
dostosowawczym.
3. Data złożenia wniosku w
placówce operatora pocztowego albo w urzędzie konsularnym oznacza datę
złożenia wniosku w urzędzie obsługującym ministra.
§ 11.
1. W celu stwierdzenia
zgodności oprogramowania z opisem systemu dokonuje się oceny
kompletności dołączonej do wniosku dokumentacji oprogramowania oraz
wykazu scenariuszy testowych, będących udokumentowaniem poprawności
działania oprogramowania.
2. Po dokonaniu oceny, o
której mowa w ust. 1, sporządza się raport, który niezwłocznie
przekazuje się producentowi.
3. Producent w terminie 7 dni
od dnia otrzymania raportu może złożyć wyjaśnienia lub zgłosić
umotywowane zastrzeżenia do wniosków w nim zawartych.
4. Niezgłoszenie wyjaśnień
lub zastrzeżeń w terminie, o którym mowa w ust. 3, stanowi potwierdzenie
wniosków zawartych w raporcie.
5. W przypadku gdy
zastrzeżenia producenta nie zostaną uwzględnione, minister wzywa go do
przedłożenia dokumentacji spełniającej wymagania w terminie 30 dni od
dnia wezwania, informując jednocześnie, że w przypadku nieprzedłożenia
dokumentacji w tym terminie minister odmówi wydania świadectwa
zgodności.
6. W oparciu o wnioski
zawarte w raporcie, o którym mowa w ust. 2, a także wniesione
wyjaśnienia lub zgłoszone zastrzeżenia producenta, minister wydaje
świadectwo zgodności lub odmawia wydania świadectwa zgodności lub
informuje producenta o zastosowaniu procedury rozszerzonej.
§ 12.
1. W celu stwierdzenia
zgodności oprogramowania z opisem systemu może być zastosowana procedura
rozszerzona polegająca na przeglądzie dokumentacji oprogramowania lub
testach oprogramowania.
2. Po dokonaniu przeglądu
dokumentacji oprogramowania, o której mowa w ust. 1, sporządza się
raport z przeglądu, który niezwłocznie przekazuje się producentowi.
3. Przepisy § 11 ust. 3-6
stosuje się odpowiednio.
§ 13.
1. O przeprowadzeniu testu
oprogramowania zawiadamia się producenta na piśmie.
2. Zawiadomienie, o którym
mowa w ust. 1, określa:
1) termin i miejsce instalacji oprogramowania przez producenta w celu
przeprowadzenia testu;
2) planowany termin zakończenia testu;
3) zobowiązanie producenta do dostarczenia sprzętu i oprogramowania
niezbędnych do przeprowadzenia testu, w przypadku gdy oprogramowanie
wymaga innej platformy sprzętowej, systemowej lub bazy danych niż
określone w opisie systemu.
§ 14.
1. W terminie, o którym mowa
w § 13 ust. 2 pkt 1, producent dostarcza instalacyjną wersję
oprogramowania wraz z instrukcją instalacji.
2. Instalacja oprogramowania
odbywa się w miejscu wskazanym w zawiadomieniu, o którym mowa w § 13
ust. 2 pkt 1. Oprogramowanie powinno być zainstalowane z pustymi bazami
danych.
3. Po dokonaniu instalacji
producent wykonuje test poinstalacyjny, który sprawdza gotowość
zainstalowanego oprogramowania do testu.
4. Po instalacji i wykonaniu
testu poinstalacyjnego oprogramowania producent dokonuje wstępnej
prezentacji oprogramowania w zakresie sposobu jego obsługi.
§ 15.
1. Testy przeprowadza się z
uwzględnieniem wybranych zestawów scenariuszy testowych.
2. W czasie trwania testów
jest wymagana obecność producenta albo jego uprawnionego
przedstawiciela.
3. Producent albo jego
uprawniony przedstawiciel, o których mowa w ust. 2, udzielają wszelkich
informacji w trakcie przeprowadzania testu w sprawach związanych ze
sposobem obsługi testowanego oprogramowania.
4. W czasie prowadzenia testu
nie dopuszcza się wykonywania poprawek i aktualizacji testowanego
oprogramowania w celu poprawy jego funkcjonalności lub usunięcia
stwierdzonych w czasie testu nieprawidłowości.
5. Minister może przerwać na
okres nie dłuższy niż 14 dni przeprowadzanie testu, jeżeli jego
zakończenie w planowanym terminie nie jest możliwe ze względu na rodzaj
stwierdzonych problemów, o czym zawiadamia producenta na piśmie,
wyznaczając nowy termin zakończenia testu.
6. Minister może zakończyć
test bez stosowania ust. 5 i odmówić wydania świadectwa zgodności,
jeżeli po rozpoczęciu testu zostaną stwierdzone błędy kategorii 1 i 2k
świadczące o poważnych brakach funkcjonalnych w oprogramowaniu.
§ 16.
1. Każdy problem testowy
stwierdzony w trakcie przeprowadzania testu podlega zakwalifikowaniu do
odpowiedniej kategorii.
2. Wyróżnia się następujące
kategorie problemów testowych:
1) kategoria "1" - do której
zalicza się problemy funkcjonalne blokujące możliwość użycia
oprogramowania, a w szczególności zawieszenie jego pracy;
2) kategoria "2" - do której zalicza się problemy funkcjonalne
nieblokujące możliwości użycia oprogramowania, brak lub nieprawidłową
implementację wymagań funkcjonalnych:
a) kategoria "2k" - do której
zalicza się problemy funkcjonalne powodujące, że nie jest możliwe
poprawne wykonanie podstawowej funkcji merytorycznej oprogramowania,
która zgodnie z dokumentacją oprogramowania i opisem systemu powinna być
możliwa do zrealizowania,
b) kategoria "2n" - do której zalicza się problemy funkcjonalne
powodujące, że wykonanie merytorycznej funkcji oprogramowania jest
utrudnione, ale istnieje możliwość poprawnego wykonania danej funkcji w
sposób inny niż zdefiniowano to w dokumentacji oprogramowania lub w
opisie systemu,
c) kategoria "2r" - do której zalicza się pozostałe problemy kategorii
2;
3) kategoria "3" - do której
zalicza się problemy dotyczące komunikacji z użytkownikiem, a w
szczególności nieprzestrzeganie przyjętych przez producenta standardów
komunikacji w zakresie: wyglądu i formy ekranów, wyglądu i postaci
komunikatów, struktury i postaci menu, użycia klawiszy funkcyjnych i
przycisków, niesygnalizowania operacji wykonywanych dłużej niż 3
sekundy, czasu dostępu do danych wyszukiwanych na listach i w słownikach
według zadanych kryteriów wyszukiwania, czasu wykonywania złożonych
operacji na bazie, brakujących lub błędnych podpowiedzi wartości
domyślnych, niesygnalizowania wypełnienia pól obligatoryjnych i błędnego
formatu danych;
4) kategoria "P" - do której zalicza się problemy w zakresie polonizacji
treści komunikatów, podpowiedzi oraz opisów etykiet pól.
§ 17.
1. Po zakończeniu testu
sporządza się raport z przebiegu testu, który przekazuje się
niezwłocznie producentowi.
2. Przepisy § 11 ust. 3, 4 i
6 stosuje się odpowiednio.
§ 18.
Producent uzyskuje świadectwo
zgodności, jeżeli podczas procedury zgodności zostanie stwierdzone, że
oprogramowanie spełnia jej wymagania.
§ 19.
1. Świadectwo zgodności
minister wydaje:
1) na czas nieokreślony albo
2) na czas określony, w tym:
a) warunkowe świadectwo zgodności,
b) przejściowe świadectwo zgodności.
2. Świadectwo zgodności
zawiera:
1) datę wydania i datę początku obowiązywania;
2) numer wersji opisu systemu;
3) nazwę oprogramowania;
4) wersję oprogramowania;
5) poziom, na jaki wydano świadectwo;
6) nazwę producenta i adres jego siedziby;
7) numer świadectwa zgodności;
8) termin jego ważności - w przypadku wydania warunkowego lub
przejściowego świadectwa zgodności.
§ 20.
1. Warunkowe świadectwo
zgodności może być wydane w przypadku stwierdzenia nieznacznych uchybień
pomiędzy funkcjonalnością oprogramowania a obowiązującą wersją opisu
systemu, oznaczających brak wystąpienia błędów kategorii 1 i 2k oraz
nieliczne wystąpienie błędów pozostałych kategorii wymienionych w § 16
ust. 2 pkt 2 lit. b i c oraz pkt 3 i 4.
2. Warunkowe świadectwo
zgodności traci ważność z datą określoną w świadectwie.
3. Producent, któremu wydano
warunkowe świadectwo zgodności, usuwa uchybienia lub rozbieżności w
funkcjonowaniu oprogramowania i nie później niż na 30 dni przed upływem
terminu ważności wskazanym w świadectwie zgodności przedstawia
poprawione oprogramowanie do powtórnej procedury zgodności.
4. Przeprowadzając powtórną
procedurę zgodności, w przypadku wydania warunkowego świadectwa
zgodności, minister może ograniczyć zakres procedury do obszarów
funkcjonalnych oprogramowania zakwestionowanych podczas poprzedniej
procedury.
5. Do powtórnej procedury
zgodności mają zastosowanie § 7-19.
§ 21.
1. Przejściowe świadectwo
zgodności może być wydane w przypadku, kiedy oprogramowanie zgłoszone do
procedury zgodności nie spełnia w pełni wymagań zawartych w opisie
systemu na skutek zaprzestania przez producenta rozwoju oprogramowania z
powodu podjętych prac dotyczących wytworzenia nowego oprogramowania w
związku ze zmianą technologii informatycznej.
2. Przejściowe świadectwo
zgodności jest wydawane na oprogramowanie, które uzyskało wcześniej
świadectwo zgodności lub warunkowe świadectwo zgodności.
3. Przejściowe świadectwo
zgodności jest wydawane na okres do czasu wdrożenia przez producenta
nowego oprogramowania, które uzyska świadectwo zgodności, nie dłużej
jednak niż na okres 12 miesięcy.
4. Celem wydania
przejściowego świadectwa zgodności jest umożliwienie płynnego przejścia
z użytkowania oprogramowania, które posiada świadectwo zgodności, na
nowowytworzone oprogramowanie, polegającego między innymi na: instalacji
nowego oprogramowania w dotychczasowych lokalizacjach, przeszkoleniu
użytkowników w zakresie obsługi nowego oprogramowania, przeniesieniu
danych do nowej bazy danych, weryfikacji jakości przeniesionych danych,
przeprowadzeniu wdrożenia pilotażowego, rozpoczęciu pracy przez
użytkowników końcowych.
5. Do czasu pełnego wdrożenia
i przejścia na nowe oprogramowanie dopuszcza się użytkowanie obydwu
programów w danej lokalizacji.
§ 22.
1. Producent posiadający dla
oprogramowania świadectwo zgodności wydane dla wersji opisu systemu
bezpośrednio poprzedzającej obowiązującą wersję opisu systemu zgłasza
dostosowane oprogramowanie do procedury zgodności w terminie
dostosowawczym.
2. W przypadku niezgłoszenia
oprogramowania do procedury zgodności w terminie dostosowawczym,
minister z urzędu cofa, z dniem upływu okresu dostosowawczego,
świadectwo zgodności dla oprogramowania wydane producentowi.
3. Minister ogłasza w
Biuletynie Informacji Publicznej informację o cofnięciu ważności
świadectwa zgodności dla oprogramowania wydanego producentowi wraz z
jego uzasadnieniem.
4. Świadectwo zgodności
wydane dla ostatniej wersji opisu systemu obowiązującej przed
ogłoszeniem nowej wersji opisu systemu traci ważność z upływem okresu
przejściowego określonego przy ogłoszeniu nowej wersji opisu systemu.
5. W okresie od ogłoszenia
nowej wersji opisu systemu do końca okresu przejściowego dopuszcza się
użytkowanie oprogramowania, które posiada świadectwo zgodności dla
wersji opisu systemu bezpośrednio poprzedzającej obowiązującą.
§ 23.
1. Producent, którego
oprogramowanie uzyskało świadectwo zgodności, przekazuje użytkownikom
aktualizacje oprogramowania związane z jego utrzymaniem, usuwające
stwierdzone w czasie eksploatacji nieprawidłowości, jak również, mając
na względzie dbałość o rozwój oprogramowania, zawierające zmiany
zapewniające poprawną obsługę zgodną z obowiązującym stanem prawnym.
2. Minister może wezwać
producenta, którego oprogramowanie uzyskało świadectwo zgodności, do
okresowego przeglądu oprogramowania w celu potwierdzenia właściwego jego
funkcjonowania, o którym mowa w ust. 1.
3. W przypadku nieprzekazania
aktualizacji, o której mowa w ust. 1, minister może cofnąć świadectwo
zgodności dla oprogramowania wydane producentowi.
4. Oprogramowanie, dla
którego cofnięto świadectwo zgodności, o którym mowa w ust. 3 oraz w §
22 ust. 2, jak również oprogramowanie, dla którego odmówiono wydania
świadectwa zgodności, może być zgłoszone ponownie do procedury zgodności
nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od daty cofnięcia świadectwa
zgodności lub odmowy wydania świadectwa zgodności.
5. Producent, dokonując
aktualizacji oprogramowania, o której mowa w ust. 1, pomiędzy kolejnymi
procedurami zgodności, nadaje kolejne numery wersji oprogramowania, o
której mowa w § 7 ust. 3, poprzez zmianę ostatniego członu numeru wersji
oznaczonego symbolem "x". Kolejne aktualizacje oprogramowania wykonywane
w ramach danej wersji opisu systemu nie wymagają wydania nowego
świadectwa zgodności.
§ 24.
Świadectwa homologacji wydane
na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie homologacji systemów
informatycznych stosowanych w urzędach administracji publicznej
realizujących zadania w zakresie świadczeń rodzinnych (Dz. U. Nr 127,
poz. 1323) zachowują ważność do czasu wydania świadectw zgodności na
podstawie niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 22 ust. 2.
§ 25.
Rozporządzenie wchodzi w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji
rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej
(Dz. U. Nr 38, poz. 243, Nr 110, poz. 760 i Nr 148, poz. 1041).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w
dniu 27 kwietnia 2007 r. pod numerem 2007/0235/PL, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597),
które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą
procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych
(Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.
U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1630 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 427, Nr 105,
poz. 720, Nr 109, poz. 747, Nr 192, poz. 1378 i Nr 200, poz. 1446.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.
U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz.
285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i
Nr 176, poz. 1238.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 kwietnia 2004 r. w
sprawie homologacji systemów informatycznych stosowanych w urzędach
administracji publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń
rodzinnych (Dz. U. Nr 127, poz. 1323), które utraciło moc z dniem 21
stycznia 2007 r. na podstawie art. 63 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz.
501).
|