Dz.U.2006.206.1517
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW
WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
1)
z dnia 30 października 2006 r.
w sprawie niezbędnych
elementów struktury dokumentów elektronicznych
Na podstawie art. 5 ust. 2a
ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, Nr 104, poz. 708 i Nr 170,
poz. 1217) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa
niezbędne elementy struktury dokumentów elektronicznych powstałych i
gromadzonych w organach państwowych i państwowych jednostkach
organizacyjnych, w organach jednostek samorządu terytorialnego i
samorządowych jednostkach organizacyjnych.
§ 2.
1. Metadanymi w rozumieniu
rozporządzenia jest zestaw logicznie powiązanych z dokumentem
elektronicznym usystematyzowanych informacji opisujących ten dokument,
ułatwiających jego wyszukiwanie, kontrolę, zrozumienie i długotrwałe
przechowanie oraz zarządzanie.
2. Niezbędnymi elementami
struktury dokumentów elektronicznych są następujące metadane:
1) identyfikator —
jednoznaczny w danym zbiorze dokumentów znacznik dokumentu, który
umożliwia jego identyfikację;
2) twórca — podmiot
odpowiedzialny za treść dokumentu, z podaniem jego roli w procesie
tworzenia lub akceptacji dokumentu;
3) tytuł — nazwa nadana
dokumentowi;
4) data — data zdarzenia
związanego z tworzeniem dokumentu;
5) format — nazwa formatu
danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentu;
6) dostęp — określenie komu,
na jakich zasadach i w jakim zakresie można udostępnić dokument;
7) typ — określenie
podstawowego typu dokumentu (np. tekst, dźwięk, obraz, obraz ruchomy,
kolekcja) w oparciu o listę typów Dublin Core Metadata Initiative i jego
ewentualne dookreślenie (np. prezentacja, faktura, ustawa, notatka,
rozporządzenie, pismo);
8) relacja — określenie bezpośredniego powiązania z innym dokumentem i
rodzaju tego powiązania;
9) odbiorca — podmiot, do którego dokument jest adresowany;
10) grupowanie — wskazanie przynależności do zbioru dokumentów;
11) kwalifikacja — kategoria archiwalna dokumentu;
12) język — kod języka naturalnego zgodnie z normą ISO-639-2 lub inne
określenie języka, o ile nie występuje w normie;
13) opis — streszczenie, spis treści lub krótki opis treści dokumentu;
14) uprawnienia — wskazanie podmiotu uprawnionego do dysponowania
dokumentem.
3. Dokumenty elektroniczne przygotowane do przesyłania za pomocą środków
komunikacji elektronicznej sporządza się w formacie XML.
4. Dokumenty elektroniczne
zapisuje się w strukturze umożliwiającej automatyczne wyodrębnienie
treści dokumentu oraz poszczególnych metadanych.
5. W przypadku gdy metadane,
o których mowa w ust. 2, odpowiadają elementom informacyjnym wymienionym
w minimalnych wymaganiach dla rejestrów publicznych, ich wartości podaje
się zgodnie z zasadami tam określonymi.
§ 3.
1. Dla każdego dokumentu
elektronicznego podaje się wartości metadanych określonych w § 2 ust. 2
pkt 1—7.
2. Wartości metadanych, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 8—14, podaje
się, jeżeli zostały przypisane do dokumentu w procesie jego tworzenia,
przetwarzania lub przechowywania.
§ 4.
Dodatkowe objaśnienia
niezbędne do prawidłowego uporządkowania metadanych oraz wynikające z
najlepszej praktyki przykłady prawidłowego uporządkowania metadanych
zamieszcza się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
ministra właściwego do spraw informatyzacji.
§ 5.
Umieszczanie w strukturze
dokumentu elektronicznego innych metadanych niż określone w § 2 ust. 2
nie może wpływać na zmianę wartości niezbędnych metadanych ani utrudniać
ich automatycznego wyodrębniania.
§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w
życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
---------------------------------------------
1) Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej —
informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 131,
poz. 919).
|