Dz.U.2011.93.541
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY
MINISTRÓW
z dnia 27 kwietnia 2011 r.
w
sprawie przygotowania i przeprowadzania kontroli stanu zabezpieczenia
informacji niejawnych
Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie określa:
1) sposób przygotowania oraz zakres i tryb przeprowadzania przez Agencję
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej "ABW", albo przez Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego, zwaną dalej "SKW", kontroli stanu zabezpieczenia
informacji niejawnych;
2) tryb uzgadniania terminu kontroli, w tym czynności, o których mowa w art.
12 ust. 1 pkt 1-5 i 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji
niejawnych, zwanej dalej "ustawą", wykonywanych w stosunku do Kancelarii
Sejmu, Kancelarii Senatu oraz Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej;
3) zadania funkcjonariuszy ABW oraz funkcjonariuszy lub żołnierzy SKW,
nadzorujących i wykonujących czynności kontrolne;
4) sposób dokumentowania czynności kontrolnych oraz sporządzania protokołu
kontroli, wystąpienia pokontrolnego i informacji o wynikach kontroli.
2. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych, zwana dalej
"kontrolą", obejmuje badanie prawidłowości:
1) przetwarzania informacji niejawnych;
2) organizacji ochrony informacji niejawnych;
3) prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
4) prowadzenia postępowań sprawdzających;
5) ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych;
6) stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w odniesieniu do informacji
niejawnych.
§ 2.
1. ABW albo SKW prowadzi kontrole planowe na podstawie rocznego planu
kontroli, zatwierdzonego przez Szefa ABW albo Szefa SKW, po uzyskaniu opinii
Kolegium do Spraw Służb Specjalnych. 2. Szef ABW albo Szef SKW może
zarządzić kontrolę doraźną, nieujętą w rocznym planie kontroli, jeżeli
uzyska informacje wskazujące na występowanie istotnych zagrożeń systemu
zabezpieczenia informacji niejawnych lub nieprawidłowości dotyczących
postępowań sprawdzających.
§ 3.
1. Kontrole przeprowadza się na podstawie programu kontroli. Program
kontroli przygotowuje się w jednym egzemplarzu. Program kontroli zatwierdza
Szef ABW albo Szef SKW, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. W przypadku gdy kontrola będzie przeprowadzana w Kancelarii Sejmu,
Kancelarii Senatu albo Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
Prezes Rady Ministrów określa czynności, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt
1-5 i 8 ustawy, oraz termin kontroli, a następnie uzgadnia je odpowiednio z
Marszałkiem Sejmu, Marszałkiem Senatu albo Szefem Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej. Prezes Rady Ministrów przekazuje treść uzgodnień
Szefowi ABW.
3. Program kontroli opracowany przez Szefa ABW na podstawie uzgodnień, o
których mowa w ust. 2, zatwierdza Prezes Rady Ministrów.
§ 4.
Przy opracowywaniu programu kontroli uwzględnia się w szczególności:
1) wyniki wcześniejszych kontroli;
2) wyniki analiz określonych problemów z zakresu ochrony informacji
niejawnych;
3) informacje pochodzące od podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2
ustawy, dotyczące stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w jednostce
organizacyjnej, którą obejmuje program kontroli;
4) opinie, wnioski oraz inne ustalenia w zakresie ochrony informacji
niejawnych, przyjęte przez Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
§ 5.
W programie kontroli zamieszcza się w szczególności:
1) nazwę kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz jej dokładny adres;
2) numer i temat kontroli;
3) określenie kierunku badań kontrolnych i problemów wymagających oceny;
4) szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego kontroli;
5) wskazówki metodyczne określające sposoby przeprowadzania kontroli;
6) założenia organizacyjne, w tym wskazanie jednostki koordynującej
kontrolę, koordynatora kontroli i uczestników kontroli oraz jednostek
organizacyjnych przewidzianych do kontroli.
§ 6.
1. Kontrolę przeprowadza funkcjonariusz ABW albo funkcjonariusz lub żołnierz
SKW, zwany dalej "kontrolerem", na podstawie imiennego upoważnienia
określającego jednostkę kontrolowaną, wystawionego przez Szefa ABW albo
Szefa SKW.
2. Kontroler, wykonując czynności kontrolne:
1) postępuje zgodnie z programem kontroli;
2) dokonuje w sposób wnikliwy i obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie
je dokumentuje;
3) bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń do protokołu kontroli. 3.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w jednym egzemplarzu,
który załącza się do akt kontroli.
4. Upoważnienie podlega ścisłemu ewidencjonowaniu. 5. Wzór upoważnienia
stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 7.
1. Zabezpieczenie materiału dowodowego zebranego w toku kontroli w postaci
dokumentu lub rzeczy potwierdza się protokołem zabezpieczenia dokumentu lub
rzeczy stanowiących materiał dowodowy, a ich zwrot potwierdza się
pokwitowaniem.
2. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 8.
1. Przebieg i wyniki oględzin mogą być utrwalone za pomocą urządzeń
technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku; nośnik, na którym
został utrwalony obraz lub dźwięk, stanowi załącznik do protokołu oględzin.
2. Wzór protokołu oględzin stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 9.
1. Przyjęcie wyjaśnienia lub oświadczenia wymaga wskazania osoby składającej
to wyjaśnienie lub oświadczenie oraz jej podpisu. Warunkiem przyjęcia
wyjaśnienia jest ponadto podanie stanowiska służbowego zajmowanego w
jednostce kontrolowanej przez osobę je składającą.
2. Wzór protokołu przyjęcia ustnych wyjaśnień stanowi załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
3. Wzór protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia stanowi załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
§ 10.
W razie zasięgania przez kontrolera informacji lub uzyskiwania wyjaśnień na
podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy, informacje lub wyjaśnienia powinny
być utrwalone na piśmie i podpisane przez osobę, która je złożyła.
§ 11.
1. Postanowienie o powołaniu biegłego wydaje kontroler.
2. Wzór postanowienia o powołaniu biegłego stanowi załącznik nr 6 do
rozporządzenia.
§ 12.
W przypadku powołania biegłego podstawą wydania przez niego opinii oraz
sporządzenia szczegółowego sprawozdania z badań mających wpływ na ustalenia
kontroli jest umowa zawarta między biegłym a Szefem ABW albo Szefem SKW,
określająca wzajemne prawa i obowiązki stron, a w szczególności przedmiot
badań, ich zakres, termin sporządzenia opinii i sprawozdania oraz wysokość
wynagrodzenia.
§ 13.
1. Postanowienie o powołaniu specjalisty wydaje kontroler.
2. Dokumenty sporządzone przez kontrolera, utrwalające przebieg czynności
dokonanych z udziałem specjalisty, podpisują kontroler oraz specjalista.
3. Wzór postanowienia o powołaniu specjalisty stanowi załącznik nr 7 do
rozporządzenia.
§ 14.
Kontroler niezwłocznie informuje kierownika jednostki kontrolowanej o
zagrożeniach, które mogą mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo informacji
niejawnych. Pisemne potwierdzenie przekazania informacji dołącza się do akt
kontroli.
§ 15.
1. Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych w aktach
kontroli. 2. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych
czynności, włączając do nich materiały dowodowe oraz protokół kontroli,
wystąpienie pokontrolne, informację o wykorzystaniu uwag i wykonaniu
wniosków zawartych w wystąpieniu, a także informacje, o których mowa w § 20
ust. 3.
§ 16.
1. Dokonane w toku kontroli ustalenia kontroler opisuje w protokole
kontroli.
2. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) oznaczenie jednostki kontrolowanej, jej adres, imię i nazwisko
kierownika, z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą;
2) stopień, imię i nazwisko kontrolera, nazwę organu prowadzącego kontrolę
oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, z wymienieniem dni
przerw w kontroli;
4) określenie zakresu i przedmiotu kontroli oraz okresu objętego kontrolą;
5) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ustalonych
nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania i zakresu;
6) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do
ustaleń zawartych w protokole oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, a
także o prawie złożenia pisemnych wyjaśnień dotyczących przyczyn powstania
nieprawidłowości przedstawionych w protokole;
7) adnotację o dokonaniu wpisu do księgi ewidencji kontroli, jeżeli taka
księga jest prowadzona przez jednostkę kontrolowaną;
8) oznaczenie miejsca i daty podpisania protokołu;
9) podpisy kontrolera i kierownika jednostki kontrolowanej na ostatniej
stronie, z zastrzeżeniem § 18. 3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch
egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje kierownik jednostki
kontrolowanej, a drugi załącza się do akt kontroli.
§ 17.
1. Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, przed
podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń
zawartych w protokole.
2. Zastrzeżenia zgłasza się kontrolerowi na piśmie w terminie do 14 dni od
dnia doręczenia protokołu kontroli.
3. Kontroler poddaje analizie zgłoszone zastrzeżenia i, jeżeli zachodzi
potrzeba, podejmuje dodatkowe czynności mające na celu ich rozpatrzenie. W
przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeżeń kontroler dokonuje
zmiany treści protokołu kontroli, dołączając wykaz uwzględnionych
zastrzeżeń.
4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń kontroler przekazuje na piśmie
kierownikowi jednostki kontrolowanej swoje stanowisko.
5. Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, w
terminie 7 dni od daty otrzymania stanowiska, o którym mowa w ust. 4,
umotywowanych zastrzeżeń odpowiednio do Szefa ABW albo Szefa SKW.
§ 18.
1. Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu
kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne
wyjaśnienie tej odmowy.
2. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w § 17, termin do złożenia
wyjaśnienia o odmowie podpisania protokołu liczy się od dnia otrzymania
ostatecznego stanowiska w sprawie rozpatrzenia tych zastrzeżeń.
3. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika jednostki
kontrolowanej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez
kontrolującego i sporządzenia wystąpienia pokontrolnego.
§ 19.
1. Po podpisaniu protokołu kontroli kontroler przygotowuje wystąpienie
pokontrolne zawierające ocenę kontrolowanej działalności, w tym wskazanie
osób odpowiedzialnych za tę działalność, a w razie stwierdzenia
nieprawidłowości, także uwagi i wnioski w sprawie ich usunięcia. W
wystąpieniu pokontrolnym określa się ponadto termin, nie krótszy niż 14 dni,
nadesłania informacji o sposobie wykorzystania ocen, uwag i wniosków
zawartych w wystąpieniu.
2. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się kierownikowi jednostki
kontrolowanej. Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia
określonych czynności przez jednostkę nadrzędną, wystąpienie, o którym mowa
w ust. 1, przekazuje się także kierownikowi jednostki nadrzędnej nad
jednostką kontrolowaną.
3. Ocenę wskazującą na niezasadność zajmowania stanowiska lub pełnienia
funkcji przez osobę odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości w
jednostce kontrolowanej, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, kontroler
przedstawia w wystąpieniu pokontrolnym właściwej jednostce organizacyjnej
lub właściwemu organowi.
§ 20.
1. Wystąpienie pokontrolne podpisuje odpowiednio Szef ABW lub Szef SKW.
2. Oceny, uwagi i wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym są ostateczne.
3. Jeżeli stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości wskazują na
konieczność podjęcia działań przez właściwe organy państwowe lub
samorządowe, w szczególności w celu zmiany obowiązującego prawa, Szef ABW
lub Szef SKW przedstawia informacje tym organom.
§ 21.
Kierownik jednostki kontrolowanej informuje Szefa ABW lub Szefa SKW, w
terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, o sposobie wykorzystania
ocen, uwag i wniosków oraz o podjętych działaniach lub przyczynach
niepodjęcia tych działań.
§ 22.
Szef ABW oraz Szef SKW przedstawiają corocznie do dnia 31 marca
Przewodniczącemu Kolegium do Spraw Służb Specjalnych sprawozdania z
działalności kontrolnej za poprzedni rok kalendarzowy.
§ 23.
Sprawozdanie z działalności kontrolnej zawiera w szczególności:
1) istotne ustalenia kontroli ukazujące skalę stwierdzonych zjawisk,
przyczyny ich powstania, skutki, jakie wywołują lub mogą wywołać, w
odniesieniu do stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
2) ogólną ocenę oraz wynikające z niej uwagi i wnioski, zwłaszcza co do
stosowania lub dokonania zmian obowiązującego prawa bądź podjęcia
określonych działań organizacyjnych.
§ 24.
1. W wystąpieniu o przeprowadzenie kontroli, o którym mowa w art. 65 ust. 2
albo 4 ustawy, zamieszcza się opis ujawnionych faktów wskazujących na
możliwość utraty przez przedsiębiorcę zdolności do ochrony informacji
niejawnych.
2. W przypadku kontroli zarządzonej przez Szefa ABW na podstawie wystąpienia
Szefa SKW:
1) czynności kontrolne realizowane przez żołnierzy lub funkcjonariuszy SKW
określa się w założeniach organizacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt
6;
2) program kontroli uzgadnia się z Szefem SKW;
3) Szef SKW wystawia upoważnienie, o którym mowa w § 6, żołnierzowi lub
funkcjonariuszowi SKW uczestniczącemu w kontroli. 3. W przypadku kontroli
zarządzonej przez Szefa SKW na podstawie wystąpienia Szefa ABW przepisy ust.
2 stosuje się odpowiednio do Szefa ABW i funkcjonariuszy ABW.
§ 25.
Do kontroli wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 26.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
-----------------------------------
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady
Ministrów z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu
przygotowania i prowadzenia przez służby ochrony państwa kontroli w zakresie
ochrony informacji niejawnych (Dz. U. Nr 171, poz. 1430), które traci moc z
dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 189 ust.
1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U.
Nr 182, poz. 1228).
ZAŁĄCZNIKI
(dostępne na płycie CD)
ZAŁĄCZNIK Nr 1, 2, 3,
4, 5, 6, 7
|