Dz.U.04.34.294
ROZPORZĄDZENIE
RADY
MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na
potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz
właściwości organów w tych sprawach
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr
21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa warunki i sposób przygotowania i wykorzystania
transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego, morskiego, żeglugi
śródlądowej oraz infrastruktury drogowej i kolejowej na potrzeby obronne
państwa, a także ich ochrony w czasie wojny, oraz właściwość organów w tych
sprawach.
§ 2.
Użyte na potrzeby rozporządzenia określenia oznaczają:
1) drogownictwo - dział budownictwa obejmujący projektowanie, budowę i
utrzymanie dróg kołowych oraz administrowanie i zarządzanie infrastrukturą
drogową;
2) drogowy odcinek lotniskowy - odcinek drogi publicznej przystosowany do
startów i lądowań samolotów wojskowych;
3) dublujące mosty drogowe - mosty budowane w ustalonych osiach z konstrukcji
składanych w przypadku zniszczenia mostów stałych;
4) infrastruktura transportowa - linie transportowe, budowle, budynki i
urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, przeznaczone do prowadzenia
ruchu pojazdów, utrzymania i obsługi środków transportu lotniczego, morskiego
i żeglugi śródlądowej oraz zapewnienia bezpieczeństwa;
5) kolejnictwo - dział budownictwa obejmujący projektowanie, budowę i
utrzymanie dróg kolejowych oraz administrowanie i zarządzanie infrastrukturą
kolejową;
6) morski potencjał przeładunkowo-transportowy - statki i okręty oraz porty
morskie z ich możliwościami w zakresie przewozów i przeładunków, z
uwzględnieniem specyfiki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych
dalej "Siłami Zbrojnymi";
7) obszar infrastruktury państwa w zakresie transportu lotniczego - kluczowe
elementy infrastruktury lotniskowej, których uszkodzenie lub zniszczenie
ograniczałoby lub uniemożliwiało funkcjonowanie transportu lotniczego, w tym
w szczególności porty lotnicze, lotniska, lotnicze urządzenia naziemne oraz
systemy, obiekty i urządzenia zarządzania ruchem lotniczym;
8) osłona techniczna infrastruktury transportowej - kompleks przedsięwzięć
planistycznych, organizacyjnych i logistycznych, realizowanych przez
jednostki pozamilitarne i Siły Zbrojne w celu likwidacji zniszczeń i
uszkodzeń sieci transportowej powstałych wskutek działań militarnych,
katastrof, awarii lub naturalnego zużycia;
9) plan osłony technicznej - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć
planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia
do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania przejezdności sieci
drogowej i kolejowej;
10) skoncentrowany transport samochodowy - środki transportu pasażerskiego i
towarowego transportu drogowego, zgromadzone w wytypowanych
przedsiębiorstwach przewozowych lub jednostkach organizacyjnych transportu
samochodowego, dysponujących bazą obsługi i napraw pojazdów mechanicznych
oraz możliwościami dezaktywacji i odkażania środków transportu samochodowego
- w celu zapewnienia skutecznego kierowania przewozami w czasie wojny, a
także sprawnego odtwarzania zdolności transportu samochodowego po uderzeniach
bronią masowego rażenia.
§ 3.
Organy administracji publicznej oraz kierownicy jednostek
organizacyjnych nadzorowanych przez te organy, a także dla których są one
organami założycielskimi, kierownicy urzędów i instytucji państwowych oraz
władze organizacji społecznych uwzględniają potrzeby obronne państwa w
zakresie transportu, stosownie do zakresu działania.
§ 4.
1. Minister właściwy do spraw transportu sprawuje koordynację w zakresie
przygotowania i funkcjonowania transportu na potrzeby obronne państwa w
czasie pokoju, podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2. W ramach koordynacji, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw
transportu w szczególności:
1) wdraża wymagania techniczno-obronne w zakresie budowy i modernizacji
obiektów infrastruktury transportowej;
2) ustala w czasie pokoju kierunki rozwoju transportu, infrastruktury
transportowej znaczenia obronnego, a także sprawuje nadzór nad przygotowaniem
systemu transportowego do funkcjonowania w czasie wojny;
3) w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami ustala kierunki rozwoju
produkcji, importu, dostaw urządzeń i środków transportu oraz określa
wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać;
4) w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej ustala wymagania obronne do
założeń, programów i planów rozwoju nauki i techniki w dziedzinie transportu,
drogownictwa i kolejnictwa oraz uwzględnia je w pracach naukowo-badawczych i
rozwojowych;
5) podejmuje stosowne przedsięwzięcia w zakresie zawierania i realizacji umów
międzynarodowych dotyczących współpracy w dziedzinie rozwoju transportu oraz
zapewnienia potrzeb przewozowych Sił Zbrojnych i sojuszniczych sił wsparcia,
realizowanych w ramach obowiązku państwa gospodarza.
§ 5.
Minister właściwy do spraw transportu planuje kompleksowe wykorzystanie
transportu podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny
na potrzeby:
1) jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych, jednostek organizacyjnych
podlegających militaryzacji i jednostek stanowiących bazę specjalnie
tworzonych jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji, jednostek
organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych oraz formacji obrony cywilnej;
2) organów władzy i administracji publicznej, sądów i jednostek prokuratury
Rzeczypospolitej Polskiej, urzędów i instytucji państwowych oraz władz
organizacji społecznych, wykonujących zadania obronne, a także jednostek
organizacyjnych nadzorowanych przez organy administracji rządowej, oraz dla
których są one organami założycielskimi.
§ 6.
Świadczenie usług transportowych podczas podwyższania gotowości obronnej
państwa i w czasie wojny obejmuje, z uwzględnieniem ustalonych priorytetów, w
szczególności przewozy:
1) wojskowe;
2) związane z utrzymaniem porządku i zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) związane z utrzymaniem produkcji przemysłowej, w tym zapewniające potrzeby
Sił Zbrojnych, oraz związane z funkcjonowaniem łączności i energetyki, a
także z zaopatrywaniem morskich jednostek pływających, wykonujących zadania
na rzecz Sił Zbrojnych;
4) materiałów, sprzętu i środków niezbędnych do realizacji zadań w ramach
obrony terytorium kraju, ochrony ludności, ochrony zdrowia i utrzymania
ciągłości funkcjonowania transportu i poczty;
5) związane z ewakuacją ludności i poszkodowanych, a także formacji obrony
cywilnej uczestniczących w akcjach ratowniczych;
6) podstawowych artykułów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności;
7) związane z ochroną i ewakuacją dóbr kultury o wysokiej wartości
zabytkowej;
8) związane z ochroną i przemieszczaniem innych dóbr materialnych;
9) sanitarne;
10) osób, w tym przejazdy:
a) żołnierzy w czynnej służbie wojskowej, osób posiadających karty powołania
oraz karty przydziału do jednostek zmilitaryzowanych i formacji obrony
cywilnej,
b) pracowników ochrony zdrowia i ratownictwa,
c) pracowników urzędów państwowych,
d) pracowników zakładów produkcyjnych.
§ 7.
Przejście transportu oraz drogownictwa i kolejnictwa na zasady działania
w czasie wojny następuje podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.
§ 8.
Ministrowie właściwi do spraw transportu, gospodarki morskiej i
gospodarki, w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, opracowują plany
zamierzeń rzeczowo-finansowych i organizacyjnych, zapewniające realizację
zadań obronnych przez transport oraz drogownictwo i kolejnictwo.
§ 9.
Potrzeby obronne, o których mowa w rozporządzeniu, uwzględnia się w
budżecie państwa oraz w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych,
przez określenie środków na inwestycje obronne oraz ustalenie limitów
wydatków obronnych.
§ 10.
Minister Obrony Narodowej, we współdziałaniu z właściwymi ministrami,
zapewnia w czasie pokoju gromadzenie i wymianę informacji niezbędnych do
koordynacji przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne
państwa.
§ 11.
Minister właściwy do spraw środowiska zapewnia rezerwację uzgodnionej z
ministrem właściwym do spraw transportu ilości drewna na pniu na potrzeby
osłony technicznej infrastruktury transportowej i potrzeby Sił Zbrojnych oraz
zapewnia pomoc przy ścince i wywozie tego surowca.
§ 12.
Przygotowanie transportu morskiego na potrzeby obronne państwa obejmuje
w szczególności:
1) przygotowanie statków, a także infrastruktury portowej do zapewnienia
przyjęcia, rozładunku, załadunku oraz przeładunków i przewozów morskich;
2) organizację przewozów i przeładunków morskich;
3) zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne i ratownictwo morskie;
4) kontrolę żeglugi morskiej;
5) formowanie jednostek zmilitaryzowanych;
6) organizację remontu okrętów i statków;
7) organizację obrony cywilnej, ochronę obiektów i organizację kierowania
gospodarką morską;
8) odtwarzanie infrastruktury portowej i innych obiektów gospodarki morskiej;
9) planowanie i organizację świadczenia usług transportowych.
§ 13.
Warunki do realizacji zadań, o których mowa w § 12, zapewniają:
1) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej przez:
a) przygotowanie, rozwinięcie i zapewnienie funkcjonowania podczas
podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny punktów
przeładunkowych w portach i przeładowniach polowych,
b) utrzymywanie w ramach rezerw państwowych mobilizacyjnych sprzętu
specjalistycznego i urządzeń niezbędnych do zorganizowania transportu
morskiego i redowego oraz oddziałów przeładunkowych w portach morskich,
c) typowanie i przygotowanie statków do wykonywania przewozów morskich,
d) organizowanie dezaktywacji, odkażania, dezynfekcji i deratyzacji statków,
w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw środowiska i zdrowia,
e) organizowanie ochrony i odtwarzanie infrastruktury portowej oraz ochronę
statków, urzędów i przedsiębiorców, realizujących zadania obronne,
f) utrzymanie morskiego potencjału przeładunkowo-transportowego,
zapewniającego przewozy na potrzeby obronne,
g) organizowanie wojskowych przewozów morskich, w tym: operacyjnych,
ewakuacyjnych, medycznych i zaopatrzeniowych,
h) przygotowanie zaplecza portowego do wojskowych przewozów morskich,
i) zapewnienie utrzymania łączności na potrzeby kierowania transportem i
gospodarką morską we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa,
j) planowanie i realizację inwestycji związanych z przewozami morskimi na
rzecz Sił Zbrojnych i gospodarki, ochrony i odtwarzania infrastruktury
transportu morskiego, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz
ministrami właściwymi do spraw gospodarki i Skarbu Państwa;
2) minister właściwy do spraw gospodarki przez:
a) adaptację wytypowanych statków na potrzeby wojskowych przewozów morskich,
b) określanie potrzeb gospodarki w zakresie transportu morskiego dla
zapewnienia funkcjonowania państwa,
c) utrzymanie niezbędnego potencjału produkcyjnego na zabezpieczenie remontów
okrętów i statków;
3) Minister Obrony Narodowej przez:
a) ustalanie sposobu gromadzenia sprzętu techniczno-wojskowego zapewniającego
przygotowanie statków i ich załóg do samoobrony i obrony przed bronią
masowego rażenia,
b) określanie potrzeb Sił Zbrojnych w zakresie transportu morskiego i
przeładunków oraz remontu jednostek pływających,
c) opiniowanie nowo budowanych statków pod względem obronnym,
d) opracowywanie wniosków dotyczących określania obszarów oraz akwenów, przez
które może następować przemieszczanie Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych;
4) minister właściwy do spraw Skarbu Państwa przez:
a) organizację punktów przeładunkowych paliw płynnych,
b) utrzymywanie odpowiednich pojemności buforowych oraz zapasów sprzętu i
urządzeń umożliwiających przeładunki paliw płynnych;
5) właściwi wojewodowie, organizując rejony przeładunkowe, wskazane przez
Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
gospodarki morskiej.
§ 14.
1. Przygotowanie transportu morskiego do świadczenia usług przewozowych
zapewniają:
1) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w zakresie:
a) przeładunków i przewozów morskich Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych,
sprzętu wojskowego oraz środków materiałowych na potrzeby Sił Zbrojnych, w
porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej,
b) wykorzystania cywilnego transportu morskiego do ewakuacji ludności, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
2) minister właściwy do spraw gospodarki w zakresie remontów okrętów i
statków, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej i
Ministrem Obrony Narodowej;
3) minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w zakresie przygotowania paliw
płynnych do przeładunków i przewozów morskich, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki morskiej i Ministrem Obrony Narodowej.
2. W procesie przygotowań obronnych transportu morskiego, w tym realizacji
przedsięwzięć zapewniających bezpieczeństwo statków, uwzględnia się zasady
kontroli żeglugi.
§ 15.
1. Przygotowanie transportu samochodowego na potrzeby obronne państwa
obejmuje w szczególności:
1) przygotowanie do dostosowania i przekazania pojazdów samochodowych i
maszyn na potrzeby Sił Zbrojnych;
2) przygotowanie do formowania jednostek zmilitaryzowanych przewidzianych do
realizacji zadań przewozowych w czasie wojny;
3) przygotowanie transportu samochodowego na potrzeby jednostek
zmilitaryzowanych i formacji obrony cywilnej podczas podwyższania gotowości
obronnej państwa i w czasie wojny, zgodnie z ich etatami oraz normami i
tabelami należności;
4) przygotowanie do działania skoncentrowanego transportu samochodowego w
przedsiębiorstwach przewozowych oraz jednostek organizacyjnych transportu
samochodowego, w celu zapewnienia wykonania przewozów w czasie wojny;
5) przygotowanie niezbędnej ilości stacjonarnych i polowych punktów
dezaktywacji i odkażania środków transportu samochodowego, z zastrzeżeniem
ust. 2;
6) przygotowanie i przekazanie, jednostkom wykonującym przewozy, niezbędnych
zajezdni i stacji obsługi i napraw pojazdów mechanicznych wraz z
urządzeniami, maszynami i innym wyposażeniem, w trybie przepisów ustawy z
dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej, zwanej dalej "ustawą";
7) przygotowanie miejskiej komunikacji samochodowej w celu ewakuacji
ludności.
2. Ministrowie, wojewodowie i kierownicy jednostek organizacyjnych transportu
samochodowego, wykonujący skoncentrowany transport samochodowy, realizują
zadania określone w ust. 1 pkt 5, z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska.
§ 16.
1. Potrzeby jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji i
jednostek stanowiących bazę specjalnie tworzonych jednostek organizacyjnych
podlegających militaryzacji oraz formacji obrony cywilnej, w zakresie
pojazdów samochodowych i maszyn, związane z rozwinięciem tych jednostek,
zapewnia się przez wykorzystanie:
1) pojazdów samochodowych i maszyn znajdujących się w jednostkach
organizacyjnych będących bazami formowania tych jednostek;
2) pojazdów samochodowych i maszyn przyjętych od kierowników innych jednostek
organizacyjnych niż wymienione w pkt 1;
3) przydzielonych na czas określony pojazdów samochodowych.
2. Pokrycie potrzeb, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie przepisów
ustawy.
§ 17.
1. Potrzeby w zakresie pojazdów samochodowych i maszyn państwowych
jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania obronne, jak również potrzeby
w tym zakresie związane z ewakuacją ludności i dóbr materialnych oraz
potrzeby związane z podwyższaniem gotowości obronnej państwa i w czasie
wojny, zapewnia się przez wykorzystanie:
1) pojazdów samochodowych i maszyn pozostających w dyspozycji posiadaczy do
czasu ich pobrania na potrzeby Sił Zbrojnych i innych jednostek
organizacyjnych wykonujących zadania obronne;
2) przydzielonych okresowo lub jednorazowo pojazdów samochodowych.
2. Pokrycie potrzeb, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie przepisów
ustawy.
§ 18.
1. Minister właściwy do spraw transportu koordynuje działania w
zakresie przygotowania transportu kolejowego na potrzeby obronne państwa.
2. Przygotowanie transportu kolejowego na potrzeby obronne państwa obejmuje w
szczególności:
1) ustalenie potrzeb przewozowych oraz wymagań techniczno-obronnych w tym
zakresie;
2) przygotowanie niezbędnej ilości i rodzajów taboru kolejowego specjalnie
utrzymywanego dla zapewnienia przewozów na rzecz Sił Zbrojnych, podczas
podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
3) zapewnienie niezbędnej ilości cystern kolejowych;
4) współpracę i wzajemne świadczenia przedsiębiorców podczas realizacji
przewozów i osłony technicznej oraz wykorzystania posiadanych środków
trakcyjnych do organizowania trakcji zastępczej na zelektryfikowanych liniach
kolejowych znaczenia obronnego;
5) wykonanie przedsięwzięć organizacyjnych zapewniających sprawne przejęcie z
państw sąsiednich taboru kolejowego;
6) organizacyjne przygotowanie do użycia eksploatowanego taboru kolejowego w
poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
7) gromadzenie oraz utrzymywanie wyposażenia i urządzeń przeznaczonych do
przystosowania wagonów krytych towarowych do przewozu ludzi w transportach
wojskowych i ewakuacyjnych;
8) wprowadzanie ograniczeń przewozowych oraz określanie priorytetu przewozów
poszczególnych rodzajów ładunków;
9) wprowadzanie uproszczonego zamawiania przez przewoźników rozkładu jazdy
dla przesyłek priorytetowych.
3. Realizację zadań zapewniają:
1) minister właściwy do spraw transportu - w zakresie zadań, o których mowa w
ust. 2 pkt 1, 2 i 4-9;
2) minister właściwy do spraw Skarbu Państwa oraz wojewodowie, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu - w zakresie zadania, o którym mowa
w ust. 2 pkt 3.
4. Realizacja zadań określonych w ust. 3 następuje w trybie przepisów ustawy
z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa
realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r.
Nr 188, poz. 1571), zwanej dalej "ustawą o organizowaniu zadań", oraz w
trybie przepisów ustawy.
§ 19.
Przygotowanie transportu lotniczego na potrzeby obronne państwa
obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie Siłom Zbrojnym niezbędnej ilości statków powietrznych;
2) przygotowanie statków powietrznych do wykonywania zadań w czasie wojny na
rzecz Sił Zbrojnych oraz organów administracji publicznej, a także potrzeb w
zakresie obrony cywilnej;
3) przygotowanie i utrzymanie ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej
lotnisk oraz innych urządzeń i zaplecza technicznego, przewidzianych do
wykorzystania w czasie wojny na potrzeby Sił Zbrojnych i innych celów,
związanych z działaniem lotnictwa cywilnego w czasie wojny;
4) przygotowania organizacyjne do ograniczenia lub zawieszenia, podczas
podwyższania gotowości obronnej państwa, ruchu lotniczego cywilnych statków
powietrznych oraz podporządkowania przestrzeni powietrznej wymogom
operacyjnym lotnictwa wojskowego;
5) koncentrację i przekazanie statków powietrznych oraz lotnisk, a także
urządzeń i zaplecza technicznego lotnictwa wraz z personelem obsługującym,
znajdujących się w posiadaniu jednostek organizacyjnych lotnictwa,
nieprzewidywanych do militaryzacji i użycia przez Siły Zbrojne.
§ 20.
Warunki do realizacji zadań, o których mowa w § 19, zapewniają:
1) minister właściwy do spraw transportu przez:
a) przygotowanie do dostosowania i przekazania na potrzeby Sił Zbrojnych
statków powietrznych wraz z przedmiotami indywidualnego wyposażenia oraz
zapasem eksploatacyjnych części zamiennych,
b) określanie zakresu przygotowania statków powietrznych do wykonywania zadań
w czasie wojny na rzecz organów administracji publicznej, a także potrzeb w
zakresie obrony cywilnej,
c) ustalanie zakresu prowadzenia prac przygotowawczych i opracowywanie planów
koncentracji transportu lotniczego,
d) przygotowanie określonych jednostek transportu lotniczego przewidzianych
do militaryzacji;
2) Minister Obrony Narodowej przez:
a) ustalanie obszarów infrastruktury państwa w zakresie transportu lotniczego
do wykorzystania na potrzeby obronne, w porozumieniu z ministrami właściwymi
do spraw wewnętrznych, transportu i gospodarki,
b) planowanie potrzeb w zakresie odtwarzania infrastruktury lotniskowej,
c) opracowywanie wniosków w sprawie określenia obszaru operacyjnej
odpowiedzialności państwa;
3) minister właściwy do spraw gospodarki, przez planowanie potrzeb gospodarki
instytucji i urzędów w zakresie wykorzystania cywilnego transportu
lotniczego, infrastruktury lotniskowej i lotniczych urządzeń naziemnych, w
porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych i transportu;
4) minister właściwy do spraw zdrowia, przez planowanie wykorzystania
lotnictwa sanitarnego, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej i
ministrem właściwym do spraw transportu.
§ 21.
1. Minister właściwy do spraw transportu koordynuje przygotowanie
żeglugi śródlądowej na potrzeby obronne państwa.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej organizuje wykonywanie zadań
na potrzeby obronne państwa w zakresie budowy, modernizacji i utrzymania
śródlądowych dróg wodnych, utrzymania śródlądowych wód powierzchniowych wraz
z infrastrukturą techniczną obejmującą budowle oraz urządzenia wodne.
3. Przygotowanie żeglugi śródlądowej i śródlądowych dróg na potrzeby obronne
państwa obejmuje w szczególności:
1) przygotowanie do sformowania określonych jednostek zmilitaryzowanych,
przeznaczonych do realizacji zadań przeprawowych, oraz gromadzenie środków do
zorganizowania i uruchomienia przepraw promowych lub mostowych w czasie
podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
2) przygotowanie niezbędnych budowli wodnych w rejonach planowanych przepraw
promowych lub mostowych;
3) osłonę techniczną śródlądowych dróg wodnych;
4) przygotowanie niezbędnej ilości statków;
5) świadczenie usług przewozowych.
4. Ministrowie właściwi do spraw transportu, gospodarki wodnej i Skarbu
Państwa przydzielają kierownikom i przedsiębiorcom zadania wymienione w ust.
3 oraz nakładają obowiązki na kierowników podporządkowanych i nadzorowanych
przez nich jednostek organizacyjnych i przedsiębiorców, dla których są
organami założycielskimi.
5. Organem właściwym do nakładania zadań obronnych, o których mowa w ust. 3,
w stosunku do jednostek organizacyjnych i przedsiębiorców niebędących we
właściwości organów, o których mowa w ust. 4, są wojewodowie.
6. Określenie zadań, o których mowa w ust. 3, przez organy wymienione w ust.
4 i 5, następuje w trybie przepisów ustawy, a także ustawy o organizowaniu
zadań.
§ 22.
Warunki do realizacji zadań, o których mowa w § 21 ust. 3, zapewniają:
1) minister właściwy do spraw transportu przez:
a) wykonanie dojazdów drogowych do przeładowni polowych, osi przepraw,
portów, przystani i umocnionych nabrzeży, w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej,
b) uwzględnianie w nowo budowanych statkach rozwiązań technicznych
umożliwiających ich wykorzystanie na potrzeby obronne państwa;
2) minister właściwy do spraw gospodarki wodnej przez:
a) przygotowanie niezbędnych budowli wodnych w rejonach przewidywanych
przepraw promowych i mostowych, utrzymanie szlaków żeglownych na śródlądowych
drogach wodnych w gotowości eksploatacyjnej, na odcinkach i w miejscach
ustalonych w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej,
b) przygotowanie sił i gromadzenie niezbędnych środków technicznych oraz
organizowanie osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych, na odcinkach
ustalonych w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej,
c) przygotowanie osłony hydrometeorologicznej na potrzeby obronne;
3) Minister Obrony Narodowej przez planowanie i organizację przewozów na
potrzeby Sił Zbrojnych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu;
4) właściwi wojewodowie przez:
a) przygotowanie nabrzeży przeładunkowych w miejscach ustalonych przez
Ministra Obrony Narodowej,
b) organizację i uruchomienie przepraw promowych dla Sił Zbrojnych i wojsk
sojuszniczych w ustalonych miejscach i czasie, w porozumieniu z Ministrem
Obrony Narodowej,
c) eksploatację i wykorzystanie przepraw, o których mowa w lit. b, na
potrzeby gospodarki i ludności cywilnej.
§ 23.
1. Minister właściwy do spraw transportu koordynuje i nadzoruje zadania
w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa
i wdraża wymagania techniczno-obronne w tym zakresie.
2. Przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa obejmuje
w szczególności:
1) przygotowanie określonych dróg publicznych do eksploatacji w czasie wojny;
2) sukcesywną budowę objazdów wytypowanych miast i węzłów drogowych,
eliminowanie jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych z liniami
kolejowymi o dużej częstotliwości ruchu, a także utrzymanie istniejących
dojazdów i bezkolizyjnych skrzyżowań w gotowości eksploatacyjnej;
3) budowę dublujących mostów drogowych w rejonach ustalonych przez Ministra
Obrony Narodowej;
4) przygotowanie i utrzymanie dróg dojazdowych zapewniających funkcjonowanie:
a) przepraw przez przeszkody wodne,
b) rejonów przeładunkowych,
c) przeładowni polowych,
d) baz zaopatrywania Sił Zbrojnych;
5) budowę i utrzymanie drogowych przejść granicznych przewidywanych do
wykorzystania przez Siły Zbrojne i wojska sojusznicze, zgodnie z umowami
międzynarodowymi;
6) budowę i modernizacje drogowych odcinków lotniskowych na trasach
określonych przez Ministra Obrony Narodowej;
7) planowanie wydatków na zadania związane z przygotowaniem sieci drogowej
znaczenia obronnego, w tym zwłaszcza na:
a) modernizację nienormatywnych odcinków dróg i obiektów mostowych,
b) przygotowanie planistyczno-organizacyjne do budowy mostów, o których mowa
w pkt 3,
c) przygotowanie i utrzymanie bezpośrednich dojazdów i dróg łącznikowych,
zapewniających funkcjonowanie rejonów przeładunkowych i przepraw przez
szerokie przeszkody wodne,
d) gromadzenie, utrzymywanie i ochronę rezerw państwowych mobilizacyjnych.
3. Realizację zadań zapewniają:
1) organy administracji publicznej właściwe w sprawach zarządzania drogami
publicznymi znaczenia obronnego - w zakresie zadań, o których mowa w ust. 2
pkt 2-4, 6 oraz pkt 7 lit. a-c;
2) wojewodowie - w zakresie zadania, o którym mowa w ust. 2 pkt 5;
3) minister właściwy do spraw transportu - w zakresie zadań, o których mowa w
ust. 2 pkt 7 lit. d.
4. Minister właściwy do spraw transportu koordynuje realizację zadań przez
organy, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2.
5. Minister właściwy do spraw transportu uwzględnia potrzeby w zakresie
przygotowania dróg znaczenia obronnego w działalności statutowej podległych i
nadzorowanych jednostek organizacyjnych, realizujących zadania związane z
przygotowaniem infrastruktury drogowej.
§ 24.
1. Minister właściwy do spraw transportu oraz wojewodowie zapewniają
przygotowanie do sformowania jednostek zmilitaryzowanych, przeznaczonych do
realizacji zadań osłony technicznej infrastruktury drogowej w czasie
podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2. Realizacja zadań określonych w ust. 1 następuje w trybie przepisów ustawy.
§ 25.
1. Minister właściwy do spraw transportu koordynuje działania w
zakresie przygotowania infrastruktury kolejowej na potrzeby obronne państwa
oraz wdraża wymagania techniczno-obronne w tym zakresie.
2. Przygotowanie infrastruktury kolejowej na potrzeby obronne państwa
obejmuje w szczególności:
1) przygotowanie i utrzymywanie linii kolejowych, stacji oraz kolejowych
przejść granicznych, rejonów przeładunkowych, a także punktów ładunkowych w
portach morskich i lotniczych, zapewniających przewozy wojskowe;
2) określanie wykazu linii kolejowych o państwowym znaczeniu wyłącznie ze
względów obronnych;
3) organizowanie osłony technicznej sieci kolejowej oraz gromadzenie
materiałów i sprzętu, a także taboru kolejowego dla jej zapewnienia;
4) utrzymanie istniejących objazdów w stałej gotowości eksploatacyjnej;
5) przygotowanie niezbędnej ilości stacjonarnych i polowych punktów
dezaktywacji i odkażania taboru kolejowego;
6) przygotowanie łączności kolejowej do działania w czasie wojny pomiędzy
jednostkami sąsiednich rejonowych zarządów kolejowych;
7) utrzymanie w gotowości eksploatacyjnej określonych kolejowych przejść
granicznych zgodnie z umowami międzynarodowymi;
8) gromadzenie i utrzymywanie rezerw państwowych mobilizacyjnych oraz
typowanie do pozyskania w czasie stałej gotowości obronnej państwa niezbędnej
ilości materiałów i konstrukcji zapewniających odbudowę obiektów w ramach
osłony technicznej sieci kolejowej;
9) przygotowanie do sformowania jednostek zmilitaryzowanych, przeznaczonych
do realizacji zadań osłony technicznej infrastruktury kolejowej w czasie
podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
§ 26.
Minister właściwy do spraw transportu, stosownie do ustaleń Ministra
Obrony Narodowej:
1) przygotowuje i zapewnia eksploatację określonych linii i stacji kolejowych
oraz punktów ładunkowych i dojazdów drogowych w odniesieniu do tymczasowych
rejonów przeładunkowych;
2) koordynuje odtwarzanie sieci i obiektów kolejowych zgodnie z planem osłony
technicznej;
3) ustala kolejność odbudowy zniszczonych w czasie wojny obiektów sieci
kolejowej, szczególnie ważnych dla Sił Zbrojnych.
§ 27.
Realizację zadań określonych w § 25 ust. 2 zapewnia minister właściwy
do spraw transportu w trybie przepisów ustawy oraz ustawy o organizowaniu
zadań.
§ 28.
1. Minister właściwy do spraw transportu oraz wojewodowie zapewniają
przygotowanie jednostek przewidzianych do militaryzacji, przeznaczonych do
realizacji zadań osłony technicznej sieci kolejowej w czasie podwyższania
gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2. Realizacja zadań określonych w ust. 1 następuje w trybie przepisów ustawy.
§ 29.
Minister właściwy do spraw transportu, w uzgodnieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych, ustala zakres wykorzystania w czasie wojny
funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei do ochrony obiektów, mienia i porządku
na obszarze kolejowym.
§ 30.
1. Przygotowanie ochrony transportu na potrzeby obronne państwa
obejmuje w szczególności:
1) ochronę i obronę obiektów infrastruktury transportowej;
2) tworzenie pododdziałów ochronnych;
3) ochronę punktów załadowczych, stacji oraz przewożonych towarów i osób
przed oddziaływaniem przeciwnika oraz obronę przeciwdywersyjną i
antyterrorystyczną, a także obronę i ochronę przed środkami masowego rażenia;
4) ochronę i obronę obiektów i urządzeń lotnictwa cywilnego, statków
powietrznych realizujących zadania obronne oraz systemów przeznaczonych do
zarządzania ruchem lotniczym;
5) ochronę portów morskich i rzecznych oraz punktów przeładunkowych, baz
remontowych statków oraz obiektów i urządzeń zapewniających kierowanie
transportem morskim i żeglugą śródlądową;
6) organizację współdziałania sił i środków ochrony i obrony, w tym jednostek
Sił Zbrojnych, realizujących wspólnie zadania szczególnej ochrony obiektów;
7) odtwarzanie zasobów sił i środków, niezbędnych do realizacji zadań
ochronnych.
2. Realizację zadań określonych w ust. 1 pkt 1 zapewniają ministrowie i
wojewodowie, we właściwości których znajdują się te obiekty, z tym że zadania
związane ze szczególną ochroną obiektów realizuje się w trybie przepisów
odrębnych.
3. Zadania określone w ust. 1 pkt 2 realizują ministrowie i wojewodowie w
trybie przepisów ustawy.
4. Zadania określone w ust. 1 pkt 3-5 realizuje Minister Obrony Narodowej,
minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw
transportu oraz wojewodowie poprzez podległe, wyspecjalizowane formacje
ochronne i obronne, w tym jednostki Sił Zbrojnych; współdziałanie wszystkich
sił i środków będących we właściwości wymienionych organów zapewniają
wojewodowie, starostowie, wójtowie i burmistrzowie (prezydenci) na terenie
ich działania.
§ 31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156,
poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687
oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139,
poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.
|