Dz.U.04.16.152
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w
ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205,
z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie określa ogólne zasady wykonywania zadań w ramach
powszechnego obowiązku obrony, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", przez
ministrów, wojewodów, marszałków województw, starostów oraz wójtów,
burmistrzów i prezydentów miast, zwanych dalej "organami administracji
publicznej", a także przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz
organizacje społeczne, obejmujące:
1) tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji
zadań obronnych;
2) koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych w ramach działów
administracji rządowej i w województwach;
3) współdziałanie organów administracji publicznej, przedsiębiorców, innych
jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych w planowaniu i
realizacji zadań obronnych;
4) zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących
planowania i realizacji zadań obronnych.
2. Zadania obronne określają odrębne przepisy.
§ 2.
W wykonywaniu zadań obronnych organy administracji publicznej,
przedsiębiorcy i kierownicy innych jednostek organizacyjnych oraz władze
organizacji społecznych uwzględniają potrzeby obrony państwa, obejmujące w
szczególności:
1) utrzymywanie, przebudowę i modernizację systemu obronnego państwa, w tym
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przygotowanie podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych do
wykonywania nałożonych na nie zadań obronnych podczas podwyższania gotowości
obronnej państwa;
3) przygotowanie ludności i warunków jej ochrony na wypadek wojny, a także
ochrony mienia szczególnie cennego dla dziedzictwa narodowego.
§ 3.
1. Tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i
realizacji zadań obronnych należy do:
1) ministrów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w działach
administracji rządowej oraz przez kierowników podległych i nadzorowanych
jednostek organizacyjnych;
2) wojewodów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w województwie
przez:
a) kierowników podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
b) przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi,
c) organy samorządu terytorialnego,
d) przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub
nadzorowanymi przez ministrów,
e) władze organizacji społecznych.
2. Warunki organizacyjne i techniczne planowania i realizacji zadań obronnych
tworzy się, uwzględniając rodzaj zadań, a także możliwości ich wykonawców. W
szczególności powinny one zapewniać:
1) efektywność, ciągłość i terminowość działania w dziale administracji
rządowej oraz w województwie podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;
2) wykonywanie zadań obronnych, w tym ich uruchamianie oraz rozwijanie
struktur i systemów tworzonych na potrzeby ich realizacji, a także ciągłość
działania organów i ich struktur wykonawczych;
3) wykonywanie zadań na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk
sojuszniczych;
4) bezpieczeństwo wykonywania zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i
przesyłania informacji oraz wykonywania dokumentów;
5) przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie
pokoju oraz związanych z tym zakresów czynności, a także zmian w strukturze
podziału zadań obronnych na podległe i nadzorowane komórki i jednostki
organizacyjne podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.
§ 4.
1. Planowanie i realizację zadań obronnych koordynują:
1) ministrowie - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w działach
administracji rządowej oraz przez kierowników podległych i nadzorowanych
jednostek organizacyjnych;
2) wojewodowie - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w województwie
przez:
a) kierowników podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
b) przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi,
c) organy samorządu terytorialnego,
d) przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub
nadzorowanymi przez ministrów,
e) władze organizacji społecznych.
2. Koordynowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) podział zadań obronnych, a także ustalanie organu wiodącego i organów
współuczestniczących w wykonywaniu tych zadań, stosownie do ich możliwości
wykonawczych;
2) określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
3) uzgadnianie i akceptowanie planów i harmonogramów wykonywania zadań
obronnych;
4) bilansowanie potrzeb niezbędnych do wykonania zadań obronnych, w
szczególności uwzględniając ich skutki ekonomiczne, społeczne i
międzynarodowe;
5) inicjowanie współdziałania przy wykonywaniu zadań obronnych;
6) określanie priorytetów wykonywania zadań obronnych.
§ 5.
Współdziałanie organów administracji publicznej, przedsiębiorców i
kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji
społecznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych ma na celu zapewnienie
optymalnych warunków ich wykonywania i obejmuje w szczególności:
1) wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań
obronnych;
2) uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych na
tym samym poziomie decyzyjnym;
3) inicjowanie i podejmowanie współpracy międzydziałowej lub regionalnej;
4) integrowanie wysiłków i współpracę w zakresie wykorzystania bazy
materiałowej, usługowej i szkoleniowej.
§ 6.
Zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących
planowania i realizacji zadań obronnych obejmuje w szczególności:
1) przygotowanie łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym,
ze szczególnym uwzględnieniem podwyższania gotowości obronnej państwa,
odpowiednio w ramach działu administracji rządowej, w województwie, powiecie
i gminie;
2) gromadzenie, analizowanie i opracowywanie informacji dotyczących
planowania i realizacji zadań obronnych;
3) tworzenie systemów organizacyjnych i technicznych na potrzeby
informowania, ostrzegania i powiadamiania, w tym także ludności cywilnej, o
zdarzeniach i podjętych decyzjach dotyczących systemu obronnego państwa i
jego elementów;
4) ustalanie priorytetów w zakresie przekazywania informacji i decyzji;
5) ustalanie procedur przekazywania informacji i decyzji na potrzeby
wykonywania zadań obronnych.
§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156,
poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687
oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139,
poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.
|