Dz.U.04.16.151
Dz.U.08.105.669
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie kontroli
wykonywania zadań obronnych
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr
21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie określa:
1) zakres prowadzenia przez organy administracji rządowej i samorządu
terytorialnego kontroli wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku
obrony, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", planowanych i realizowanych
przez jednostki organizacyjne i przedsiębiorców, zwanej dalej "kontrolą";
2) sposób prowadzenia kontroli.
2. Działalność kontrolną w jednostkach organizacyjnych podległych i
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w tym w Siłach Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, określają odrębne przepisy.
§ 2.
Kontrolę prowadzi się w stosunku do:
1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2) urzędów obsługujących ministrów, przewodniczących komitetów, którzy
wchodzą w skład Rady Ministrów, oraz urzędów centralnych organów
administracji rządowej;
3) urzędów wojewódzkich oraz urzędów stanowiących aparat pomocniczy
terenowych organów niezespolonej administracji rządowej;
4) komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych stanowiących
aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży
wojewódzkich oraz powiatowych, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej;
5) urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałków województw;
6) jednostek organizacyjnych podległych albo nadzorowanych przez Prezesa Rady
Ministrów, ministrów, przewodniczących komitetów, którzy wchodzą w skład Rady
Ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, organy
niezespolonej administracji rządowej, kierowników zespolonych służb,
inspekcji i straży wojewódzkich oraz powiatowych, a także organy samorządu
terytorialnego;
7) jednostek organizacyjnych, dla których organ administracji rządowej lub
organ samorządu terytorialnego jest organem założycielskim;
8) przedsiębiorców realizujących zadania obronne, nałożone na nich na
zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 3.
Kontrolą obejmuje się wykonywanie zadań obronnych wynikających z ustaw oraz
przepisów wydanych na ich podstawie, jak również decyzji administracyjnych,
umów cywilnoprawnych oraz porozumień zawartych z organem administracji
publicznej.
§ 4.
Kontrole prowadzi się w celu sprawdzenia prawidłowości wykonywania zadań
obronnych oraz określenia stanu przygotowań obronnych w państwie. Sprawdzenie
polega na ustaleniu stanu faktycznego, w szczególności w zakresie:
1) realizacji planowania operacyjnego i programowania obronnego;
2) przygotowania systemu obronnego państwa, umożliwiającego mobilizacyjne
rozwinięcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3) przygotowania do realizacji zadań wynikających ze współpracy
cywilno-wojskowej;
4) przygotowania do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa
gospodarza realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;
5) przygotowania systemu kierowania obroną państwa;
6) planowania i realizacji zadań gospodarczo-obronnych, w tym:
a) inwestycji obronnych i zadań ujętych w programach mobilizacji gospodarki,
b) tworzenia i utrzymywania rezerw państwowych,
c) utrzymywania i rozbudowy infrastruktury obronnej;
7) planowania i organizowania świadczeń na rzecz obrony;
8) uwzględniania potrzeb obronności w planach zagospodarowania
przestrzennego;
9) przygotowania rezerw osobowych na potrzeby jednostek wojskowych i innych
jednostek organizacyjnych przewidzianych do wykonywania zadań obronnych;
10) realizacji zadań w zakresie przygotowania określonych jednostek
organizacyjnych do militaryzacji;
11) przygotowania szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i
obronności państwa;
12) planowania i realizacji szkolenia obronnego.
§ 5.
Kontrola może być prowadzona w trybie kontroli kompleksowej, problemowej lub
doraźnej.
§ 6.
1. Kontrola kompleksowa polega na sprawdzeniu całokształtu zadań obronnych,
wykonywanych przez urzędy, jednostki organizacyjne i przedsiębiorców, o
których mowa w § 2.
2. Kontrolą kompleksową obejmuje się:
1) jeden lub więcej działów administracji rządowej;
2) jedno lub więcej województw.
§ 7.
1. Kontrola problemowa polega na sprawdzeniu wybranych zadań obronnych
wykonywanych przez urzędy, jednostki organizacyjne i przedsiębiorców, o
których mowa w § 2.
2. Kontrolą problemową obejmuje się:
1) wszystkie lub określone działy administracji rządowej;
2) wszystkie lub określone województwa, powiaty lub gminy.
§ 8.
Kontrola doraźna polega na niezwłocznym sprawdzeniu prawidłowości wykonywania
zadań obronnych. Podstawą prowadzenia kontroli doraźnej mogą być uzyskane
informacje mające istotny wpływ na poziom przygotowań obronnych w państwie, w
tym szczególnie niepokojące zjawiska oraz nieprawidłowości w wykonywaniu
zadań obronnych, zwłaszcza ujawnione w wyniku innej kontroli.
§ 9.
Kontrole wymienione w § 6 i 7 organizuje się w sposób planowy, z tym że
kontrola kompleksowa tych samych urzędów, jednostek organizacyjnych i
przedsiębiorców, o których mowa w § 2, nie może być prowadzona częściej niż
raz na pięć lat, a kontrola problemowa częściej niż raz w roku. Kontrola
doraźna może być prowadzona w każdym czasie.
§ 10.
1. Podstawą planowania kontroli kompleksowych są sześcioletnie programy
pozamilitarnych przygotowań obronnych, w których ujmuje się w szczególności
działy administracji rządowej i województwa podlegające kontroli oraz
planowane terminy kontroli.
2. Minister Obrony Narodowej opracowuje roczne plany kontroli kompleksowych,
które zatwierdza Prezes Rady Ministrów.
3. Organy uprawnione do zarządzania kontroli problemowych opracowują roczne
plany tych kontroli.
4. W rocznych planach kontroli kompleksowych i problemowych określa się
zakres przedmiotowy i podmiotowy, terminy prowadzenia, a także propozycje
składu zespołów kontrolnych, do których swoich przedstawicieli delegują
ministrowie i centralne organy administracji rządowej.
5. W składach zespołów kontrolnych prowadzących kontrole kompleksowe
każdorazowo uczestniczą przedstawiciele Prezesa Rady Ministrów, Ministra
Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
6. Organy prowadzące kontrole planują w swoich budżetach środki na ich
przeprowadzenie.
7. Koszty uczestniczenia w zespołach kontrolnych przedstawicieli, o których
mowa w ust. 4 i 5, pokrywają organy delegujące.
§ 11.
1. Prezes Rady Ministrów zarządza przeprowadzenie kontroli kompleksowej.
2. Ministrowie, wojewodowie oraz organy samorządu terytorialnego zarządzają
przeprowadzenie kontroli problemowych i doraźnych, odpowiednio do zakresu
swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.
§ 12.
1. Minister Obrony Narodowej organizuje i prowadzi kontrole kompleksowe, a
także koordynuje działalność ministrów i wojewodów w zakresie planowania
przez nich kontroli problemowych.
2. Ministrowie, wojewodowie i organy samorządu terytorialnego planują,
organizują i prowadzą kontrole problemowe, odpowiednio do zakresu swojej
właściwości rzeczowej i miejscowej.
3. Wojewodowie koordynują działalność organów samorządu terytorialnego w
zakresie planowania przez te organy kontroli problemowych.
§ 13.
1. Organ zarządzający przeprowadzenie kontroli określa:
1) urząd, jednostkę organizacyjną i przedsiębiorcę, o których mowa w § 2,
podlegające kontroli;
2) zakres i termin przeprowadzenia kontroli;
3) skład zespołu kontrolnego i jego przewodniczącego.
2. Osoby wchodzące w skład zespołu kontrolnego prowadzą czynności kontrolne
na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość i imiennego upoważnienia
wydanego przez organ, który zarządził kontrolę, lub osobę upoważnioną do
działania w jego imieniu.
3. Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik do
rozporządzenia.
4. O zakresie i terminie przeprowadzenia kontroli kompleksowej lub
problemowej organ zarządzający przeprowadzenie kontroli powiadamia kierownika
kontrolowanego urzędu lub jednostki organizacyjnej albo przedsiębiorcę co
najmniej na 30 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli.
§ 14.
1. Czynności kontrolne prowadzi się w dniach i godzinach pracy obowiązujących
w kontrolowanym urzędzie lub jednostce organizacyjnej albo u przedsiębiorcy,
z wyjątkiem kontroli doraźnych, które mogą być prowadzone w każdym czasie.
2. Osoby wchodzące w skład zespołu kontrolnego podlegają przepisom o
bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami
i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w kontrolowanym urzędzie
lub jednostce organizacyjnej albo u przedsiębiorcy.
§ 15.
1. Kierownik kontrolowanego urzędu i jednostki organizacyjnej oraz
przedsiębiorca są obowiązani do zapewnienia możliwości realizacji zadań przez
członków zespołu kontrolnego, wynikających z planu kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego urzędu i jednostki organizacyjnej oraz
przedsiębiorca są obowiązani do:
1) zapewnienia zespołowi kontrolnemu warunków i środków niezbędnych do
sprawnego prowadzenia kontroli;
2) przedstawienia, na żądanie osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego,
materiałów i dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli oraz udzielania
ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie spraw objętych kontrolą;
3) niezwłocznej realizacji zaleceń pokontrolnych;
4) ewidencjonowania kontroli.
§ 16.
1. Wyniki kontroli ujmuje się w protokole pokontrolnym, który zawiera w
szczególności:
1) nazwę organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego
prowadzącego kontrolę;
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3) nazwę kontrolowanego urzędu lub jednostki organizacyjnej albo
przedsiębiorcy;
4) zakres kontroli;
5) opis stanu faktycznego wykonywanych zadań obronnych;
6) ustalone nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania oraz
wpływu na wykonywanie zadań obronnych;
7) wnioski i zalecenia zespołu kontrolnego;
8) podpisy przewodniczącego i członków zespołu kontrolnego oraz kierownika
kontrolowanego urzędu lub jednostki organizacyjnej albo przedsiębiorcy.
2. Protokół pokontrolny, po zatwierdzeniu przez organ zarządzający kontrolę,
przewodniczący zespołu kontrolnego przesyła odpowiednio:
1) kierownikowi kontrolowanego urzędu lub jednostki organizacyjnej oraz jego
organowi nadrzędnemu;
2) kontrolowanemu przedsiębiorcy.
3. Kierownik kontrolowanego urzędu lub jednostki organizacyjnej albo
przedsiębiorca mogą zgłaszać przewodniczącemu zespołu kontrolnego
zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole pokontrolnym, w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia. Zasadność zastrzeżeń podlega ponownemu sprawdzeniu w
sposób określony przez organ, który zarządził kontrolę.
§ 17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156,
poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687
oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139,
poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217).
ZAŁĄCZNIK
WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA
KONTROLI WYKONYWANIA ZADAŃ OBRONNYCH
..........................
(miejscowość i data)
......................................
(nazwa organu zarządzającego kontrolę)
UPOWAŻNIENIE Nr.....
Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań
obronnych (Dz. U. Nr 16, poz. 151)
upoważniam
...............................................................................
(imię i nazwisko)
do przeprowadzenia kontroli wykonywania zadań obronnych
...............................................................................
(zakres kontroli)
...............................................................................
w
.............................................................................
(nazwa kontrolowanego urzędu lub jednostki organizacyjnej albo
przedsiębiorcy wykonującego zadania obronne)
Upoważnienie jest ważne do
....................................................
.........................................
(pieczęć i podpis zarządzającego kontrolę)
|