Na podstawie art. 5b ust. 9
ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu
kryzysowym (Dz. U. Nr 89,
poz. 590, z późn. zm.1))
zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa
sposób realizacji obowiązków
i współpracy w zakresie
Narodowego Programu Ochrony
Infrastruktury Krytycznej
przez organy administracji
publicznej i służby
odpowiedzialne za
bezpieczeństwo narodowe z
właścicielami oraz
posiadaczami samoistnymi i
zależnymi obiektów,
instalacji, urządzeń i usług
infrastruktury krytycznej,
zwanymi dalej "operatorami
infrastruktury krytycznej",
oraz innymi organami i
służbami publicznymi.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu
jest mowa o uczestnikach
Programu, należy przez to
rozumieć organy
administracji publicznej i
służby odpowiedzialne za
bezpieczeństwo narodowe,
operatorów infrastruktury
krytycznej oraz inne organy
i służby publiczne, które
realizują obowiązki
określone w ustawie z dnia
26 kwietnia 2007 r. o
zarządzaniu kryzysowym,
zwanej dalej "ustawą", i
współpracują w zakresie
Narodowego Programu Ochrony
Infrastruktury Krytycznej.
§ 3.
W celu sporządzenia
Narodowego Programu Ochrony
Infrastruktury Krytycznej,
zwanego dalej "Programem",
dyrektor Rządowego Centrum
Bezpieczeństwa, zwany dalej
"dyrektorem Centrum",
opracowuje kryteria
pozwalające wyodrębnić
infrastrukturę krytyczną w
ramach systemów, o których
mowa w art. 3 pkt 2 ustawy,
zwane dalej "kryteriami", i
przekazuje je do uzgodnień
ministrom i kierownikom
urzędów centralnych, o
których mowa w art. 5b ust.
3 ustawy.
§ 4.
1. Po uzgodnieniu kryteriów
dyrektor Centrum przekazuje
je, według właściwości,
ministrom i kierownikom
urzędów centralnych, o
których mowa w art. 5b ust.
3 ustawy.
2. W terminie 6 tygodni od
daty otrzymania kryteriów
ministrowie i kierownicy
urzędów centralnych, o
których mowa w ust. 1, każdy
według swojej właściwości,
przedkładają dyrektorowi
Centrum propozycje
infrastruktury krytycznej do
zamieszczenia w wykazie, o
którym mowa w art. 5b ust. 7
pkt 1 ustawy.
3. Dyrektor Centrum, w
terminie 6 tygodni od dnia
otrzymania propozycji, o
których mowa w ust. 2, po
dokonaniu weryfikacji
zgodności z kryteriami
sporządza wykaz w postaci
tabeli obejmującej:
1) nazwę i lokalizację
infrastruktury krytycznej;
2) podległość
organizacyjną, w tym w
stosunku do ministrów i
kierowników urzędów
centralnych, jeśli taka
występuje;
3) dane operatora
infrastruktury krytycznej;
4) dane zarządzającego w
imieniu operatora
infrastruktury krytycznej,
jeśli taki występuje.
§ 5.
1. Ministrowie i kierownicy
urzędów centralnych, o
których mowa w art. 5b ust.
3 ustawy, w terminie 6
miesięcy od dnia otrzymania
kryteriów, przygotowują, w
zakresie ich właściwości, i
przedkładają dyrektorowi
Centrum informacje
zawierające:
1) charakterystykę obszaru
zadaniowego pozostającego w
ich właściwości, obejmującą
identyfikację jego zasobów,
podsystemów, funkcji i
zależności od innych
systemów infrastruktury
krytycznej;
2) propozycje wymagań i
standardów pozwalających
zapewnić ciągłość
funkcjonowania
infrastruktury krytycznej;
3) ogólną ocenę ryzyka dla
funkcjonowania opisywanego
obszaru zadaniowego,
uwzględniającą zagrożenia,
podatności na zagrożenie
oraz konsekwencje zakłócenia
funkcjonowania
infrastruktury krytycznej;
4) propozycje priorytetów
w zakresie odtwarzania
infrastruktury krytycznej;
5) możliwe sposoby
zapobiegania zakłóceniom
funkcjonowania obszaru
zadaniowego będącym skutkiem
zakłócenia funkcjonowania
infrastruktury krytycznej;
6) propozycje programów
badawczych i rozwojowych
mogących przyczynić się do
zwiększenia bezpieczeństwa
infrastruktury krytycznej.
2. Mając na względzie
zapewnienie spójności i
kompletności Programu,
dyrektor Centrum może
wystąpić o przekazanie także
innych niż określone w ust.
1 informacji, jeżeli uzna je
za niezbędne do umieszczenia
w Programie.
3. Minister kierujący więcej
niż jednym obszarem
zadaniowym sporządza jedną
informację zawierającą
elementy, o których mowa w
ust. 1, uwzględniającą
wszystkie obszary zadaniowe
pozostające w jego
właściwości.
4. Informacje, o których
mowa w ust. 1, są
sporządzane w postaci
papierowej i elektronicznej.
5. Informacje w postaci
elektronicznej wykonuje się
z wykorzystaniem
standardowego oprogramowania
komputerowego,
umożliwiającego
przenoszenie, kopiowanie i
wymianę danych.
§ 6.
1. Na podstawie
przedłożonych informacji, o
których mowa w § 5, dyrektor
Centrum opracowuje projekt
Programu, który podlega
uzgodnieniu z uczestnikami
Programu.
2. Uczestnicy Programu mogą
wnosić do projektu uwagi i
zastrzeżenia wraz z
uzasadnieniem swojego
stanowiska.
3. Dyrektor Centrum, po
rozpatrzeniu uwag i
zastrzeżeń, przedstawia
projekt Programu Radzie
Ministrów wraz z protokołem
rozbieżności, w terminie
jednego miesiąca od daty
dokonania ostatniego
uzgodnienia.
§ 7.
1. Stworzenie warunków do
poprawy bezpieczeństwa
infrastruktury krytycznej
nastąpi przez:
1) realizację wyznaczonych
priorytetów oraz celów
Programu;
2) zapewnienie warunków do
doskonalenia ochrony i
ciągłości funkcjonowania
infrastruktury krytycznej;
3) przygotowanie na
sytuacje kryzysowe mogące
być skutkiem zakłócenia
funkcjonowania
infrastruktury krytycznej
lub niekorzystnie wpłynąć na
tę infrastrukturę;
4) przygotowanie do
reagowania w sytuacjach
zniszczenia lub zakłócenia
funkcjonowania
infrastruktury krytycznej;
5) zapewnienie warunków do
odtwarzania infrastruktury
krytycznej;
6) przestrzeganie
standardów oraz wymagań
zawartych w Programie;
7) współpracę w realizacji
Programu.
2. Współpraca w realizacji
Programu polega na
utrzymywaniu kontaktów
pomiędzy jego uczestnikami
przez konferencje,
seminaria, prowadzenie forum
dyskusyjnego, przygotowanie
i udział w ćwiczeniach i
szkoleniach oraz wymianę
informacji dotyczących:
1) identyfikacji obszarów
działań niezbędnych w celu
podniesienia poziomu ochrony
infrastruktury krytycznej;
2) zidentyfikowanych
zagrożeń dla infrastruktury
krytycznej;
3) spodziewanego lub
zaobserwowanego zwiększenia
zapotrzebowania na usługi
lub produkty dostarczane
przez operatorów
infrastruktury krytycznej;
4) spodziewanych przerw
lub zakłóceń w dostawach
usług lub produktów
dostarczanych przez
operatorów infrastruktury
krytycznej;
5) wsparcia działań
podejmowanych przez
operatorów infrastruktury
krytycznej w przypadku
zniszczenia lub zakłócenia
funkcjonowania tej
infrastruktury;
6) ochrony infrastruktury
krytycznej, funkcjonowania
wewnętrznych mechanizmów tej
ochrony i zarządzania
kryzysowego;
7) przygotowania i
aktualizacji Programu.
§ 8.
Ministrowie i kierownicy
urzędów centralnych, o
których mowa w art. 5b ust.
2 pkt 2 ustawy, w zakresie
wynikającym z § 7 koordynują
współpracę pomiędzy
operatorami infrastruktury
krytycznej w danym systemie
oraz zapewniają wymianę
informacji pomiędzy
administracją publiczną a
tymi operatorami.
§ 9.
1. Aktualizacja Programu
jest dokonywana w zależności
od potrzeb z własnej
inicjatywy dyrektora Centrum
lub na uzasadniony wniosek
uczestnika Programu.
2. W przypadku aktualizacji
Programu przepisy § 6
stosuje się odpowiednio.
§ 10.
Dyrektor Centrum w terminie
6 tygodni od dnia
zatwierdzenia Programu:
1) opracowuje wyciągi z
wykazu, o którym mowa w art.
5b ust. 7 pkt 1 ustawy, dla:
a) ministrów i kierowników
urzędów centralnych
odpowiedzialnych za systemy,
o których mowa w art. 3 pkt
2 ustawy,
b) wojewodów - w zakresie
infrastruktury krytycznej
znajdującej się na terenie
województw;
2) informuje na piśmie
operatorów infrastruktury
krytycznej o ujęciu w
wykazie obiektów,
instalacji, urządzeń i usług
wchodzących w skład
infrastruktury krytycznej.
§ 11.
1. Wykaz podlega
aktualizacji.
2. Aktualizację przeprowadza
dyrektor Centrum z własnej
inicjatywy albo na wniosek
właściwego ministra lub
kierownika urzędu
centralnego odpowiedzialnego
za dany system, o którym
mowa w art. 3 pkt 2 ustawy,
wojewody lub operatora
infrastruktury krytycznej.
3. Wyciągi i informacje, o
których mowa w § 10,
dyrektor Centrum sporządza w
terminie 30 dni od daty
aktualizacji wykazu.
§ 12.
Rozporządzenie wchodzi w
życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
______
1) Zmiany
wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2009 r.
Nr 11, poz. 59, Nr 65, poz.
553, Nr 85, poz. 716 i Nr
131, poz. 1076.