Na podstawie art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26
kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
(Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm.1))
zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa sposób, tryb i
terminy opracowania Raportu o zagrożeniach
bezpieczeństwa narodowego, zwanego dalej
"Raportem".
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) wykonawcy - ministrów kierujących
działami administracji rządowej, kierowników
urzędów centralnych oraz wojewodów
sporządzających raport cząstkowy;
2) przeglądarka - program komputerowy
umożliwiający przeglądanie wytworzonych
dokumentów w postaci elektronicznej;
3) konwerter - program komputerowy
zmieniający postać danej informacji, tak aby
można ją było przetwarzać za pomocą
odpowiedniego programu komputerowego lub na
innym komputerze.
§ 3.
1. W celu sporządzenia Raportu wykonawcy, w
zakresie zgodnym z ich właściwością,
opracowują raporty cząstkowe.
2. Raport cząstkowy opracowany przez
kierownika urzędu centralnego jest włączany
do raportu cząstkowego ministra, któremu
kierownik podlega lub przez którego jest
nadzorowany, chyba że minister ten postanowi
inaczej.
3. Wykonawcy sporządzają raport cząstkowy w
postaci papierowej i elektronicznej.
4. Raport cząstkowy w postaci elektronicznej
wykonuje się z wykorzystaniem standardowego
oprogramowania komputerowego,
umożliwiającego przenoszenie, kopiowanie i
wymianę danych, zgodnego z minimalnymi
wymaganiami określonymi w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11
października 2005 r. w sprawie minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych
(Dz. U. Nr 212, poz. 1766).
5. W przypadku sporządzenia raportu
cząstkowego lub jego części w postaci
elektronicznej z wykorzystaniem
oprogramowania specjalizowanego, innego niż
to, o którym mowa w ust. 4, wykonawca jest
zobowiązany dostarczyć dyrektorowi Rządowego
Centrum Bezpieczeństwa, zwanemu dalej
"dyrektorem Centrum", konwerter lub
przeglądarkę albo wskazać adres w sieci
Internet ich nieodpłatnego pobrania.
§ 4.
Raport cząstkowy jest dokumentem
obejmującym:
1) wskazanie najważniejszych zagrożeń i
skutków ich wystąpienia przez stworzenie
mapy ryzyka, o której mowa w art. 3 pkt 10
ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o
zarządzaniu kryzysowym, obejmującej
wyszczególnienie rodzajów i charakterystyki
zagrożeń:
a) o istotnym wpływie na funkcjonowanie i
możliwości rozwoju państwa, a w
szczególności mogących mieć istotne
znaczenie dla bezpieczeństwa i
międzynarodowej pozycji oraz potencjału
ekonomicznego i obronnego,
b) których skutki mogą:
– godzić w bezpieczeństwo państwa, jego
porządek konstytucyjny, a w szczególności w
suwerenność, niepodległość i nienaruszalność
terytorium,
– zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby
osób, mieniu w znacznych rozmiarach albo
środowisku na znacznych obszarach,
– oddziaływać, obok Rzeczypospolitej
Polskiej, także na inne państwa,
– dotyczyć terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub jej obywateli, mimo możliwego
wystąpienia w innym państwie,
c) występujących w rejonach napięć,
konfliktów i kryzysów międzynarodowych,
mających wpływ na bezpieczeństwo państwa lub
których potrzeba monitorowania i eliminacji
wynika z podpisanych umów i traktatów
międzynarodowych,
d) o charakterze terrorystycznym mogących
doprowadzić do sytuacji kryzysowej;
2) określenie celów strategicznych, w
szczególności:
a) wskazanie celów, jakie należy osiągnąć,
aby zminimalizować możliwość wystąpienia
zagrożenia lub jego skutków,
b) hierarchizację celów według kryterium
ważności lub wskazanie celów priorytetowych;
3) wnioski zawierające hierarchicznie
uporządkowaną listę przedsięwzięć
niezbędnych do osiągnięcia celów
strategicznych, a szczególnie tych, których
realizacja wymaga działań wykraczających
poza posiadane kompetencje;
4) wskazanie sił i środków niezbędnych do
osiągnięcia celów strategicznych;
5) programowanie zadań w zakresie poprawy
bezpieczeństwa państwa przez wskazywanie
określonych regionalnych i lokalnych
inicjatyw, w szczególności:
a) wyszczególnienie programów krajowych,
wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
b) wskazanie realizatorów programów:
– rządowych,
– samorządowych,
– pozarządowych,
c) sposoby finansowania programów,
d) okresy trwania programów;
6) określenie priorytetów w reagowaniu na
określone zagrożenia, w tym ich wpływ na:
a) zasady reagowania w przypadku wystąpienia
zagrożenia,
b) hierarchizację działań;
7) inne informacje, które zdaniem wykonawcy
mogą być przydatne przy tworzeniu Krajowego
Planu Zarządzania Kryzysowego.
§ 5.
1. Mapę ryzyka, o której mowa w § 4 pkt 1,
przedstawia się w formie:
1) mapy topograficznej, a w postaci
elektronicznej - mapy wektorowej lub
rastrowej, przedstawiającej zasięg
geograficzny zagrożeń z przypisanym
prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną
skutków wystąpienia dla ludności, gospodarki
lub środowiska;
2) tabeli opisującej parametry zagrożeń
oraz ich prognozowane skutki;
3) opisowej, jeżeli charakter zagrożenia
uniemożliwia przedstawienie informacji w
sposób określony w pkt 1 i 2.
2. Pozostałe dokumenty wchodzące w skład
Raportu opracowuje się w formie
tabelarycznej, a w przypadku gdy nie jest to
możliwe, w formie opisowej.
§ 6.
Raport cząstkowy wykonuje się i przekazuje z
zachowaniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych.
§ 7.
1. Wykonawca sporządza raport cząstkowy i
przedkłada go dyrektorowi Centrum oraz w
przypadku zagrożenia, o którym mowa w § 4
pkt 1 lit. d, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, zwanemu dalej "Szefem ABW".
2. Dyrektor Centrum, w terminie jednego
miesiąca, może wnieść, w postaci papierowej
lub elektronicznej, zastrzeżenia i uwagi co
do stopnia szczegółowości, zakresu i formy
raportu cząstkowego lub jego części oraz
wskazać na konieczność uzupełnienia raportu
cząstkowego o elementy wynikające z raportów
cząstkowych sporządzonych przez innych
wykonawców.
3. Wykonawca jest zobowiązany rozpatrzyć
zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust.
2, oraz w razie konieczności skorygować
raport cząstkowy w terminie 30 dni, a
następnie przesłać go ponownie dyrektorowi
Centrum.
4. Wykonawca powiadamia pisemnie dyrektora
Centrum o przyczynach nieuwzględnienia uwag
i zastrzeżeń.
5. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio
do Szefa ABW w zakresie, o którym mowa w § 4
pkt 1 lit. d.
6. W celu zapewnienia koordynacji procesu
sporządzania raportów cząstkowych wykonawcy
wskazują osoby upoważnione do kontaktów z
dyrektorem Centrum oraz Szefem ABW.
§ 8.
1. Wykonawca raportu cząstkowego dokonuje
jego systematycznej aktualizacji.
2. Zaktualizowany raport cząstkowy
wykonawca, nie rzadziej niż raz na dwa lata,
przedkłada dyrektorowi Centrum oraz w
przypadku zagrożenia, o którym mowa w § 4
pkt 1 lit. d, Szefowi ABW.
3. Przepisy § 7 ust. 2-5 stosuje się
odpowiednio.
§ 9.
1. Dyrektor Centrum koordynuje opracowanie
Raportu na podstawie raportów cząstkowych.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do
Szefa ABW w zakresie koordynacji opracowania
Raportu w części dotyczącej zagrożeń o
charakterze terrorystycznym, mogących
doprowadzić do sytuacji kryzysowej.
3. Dyrektor Centrum dokonuje systematycznej
aktualizacji Raportu.
4. Dyrektor Centrum jest zobowiązany
przedłożyć Raport Radzie Ministrów raz na
dwa lata wraz z informacją o dokonanych
zmianach.
§ 10.
1. Wykonawca sporządza raport cząstkowy po
raz pierwszy w terminie trzech miesięcy od
dnia wejścia w życie rozporządzenia i
przedkłada go dyrektorowi Centrum.
2. Dyrektor Centrum przedkłada Raport po raz
pierwszy Radzie Ministrów w terminie sześciu
miesięcy od dnia wejścia w życie
rozporządzenia.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.
______
1) Zmiany wymienionej ustawy
zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 11,
poz. 59, Nr 65, poz. 553, Nr 85, poz. 716 i
Nr 131, poz. 1076.