Dz.U.2004.219.2218
ROZPORZĄDZENIE
RADY
MINISTRÓW
z dnia 21 września 2004 r.
w sprawie gotowości obronnej państwa
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr
21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) stany gotowości obronnej państwa, ich rodzaje i warunki wprowadzania tych
stanów;
2) zadania związane z podwyższaniem gotowości obronnej państwa w określonych
stanach i tryb ich realizacji;
3) organizację i zadania w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na
potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
4) właściwość organów w sprawach, o których mowa w pkt 1-3.
§ 2.
1. Ustala się następujące stany gotowości obronnej państwa:
1) stan stałej gotowości obronnej państwa;
2) stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;
3) stan gotowości obronnej państwa czasu wojny.
2. Stany gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
warunki i tryb ich wprowadzania określają odrębne przepisy.
§ 3.
1. Stan stałej gotowości obronnej państwa utrzymuje się w czasie pokoju,
gdy nie stwierdza się istotnych zagrożeń zewnętrznego bezpieczeństwa państwa.
2. W stanie stałej gotowości obronnej państwa są realizowane zadania
planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne, mające na celu
utrzymywanie w sprawności systemu obronnego państwa.
§ 4.
1. Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu wprowadza się w razie
zaistnienia zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa wymagającego
uruchomienia wybranych elementów systemu obronnego lub realizacji zadań
ustalonych dla tego stanu.
2. W stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu są realizowane zadania
zapewniające przygotowanie do przeciwdziałania zewnętrznym zagrożeniom
bezpieczeństwa państwa oraz usuwania skutków ich wystąpienia.
§ 5.
1. Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny wprowadza się w celu
odparcia bezpośredniej zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub gdy z umów międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej
obrony przeciwko agresji.
2. W stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny realizuje się zadania
umożliwiające przeprowadzenie powszechnej mobilizacji, wprowadzenie stanu
wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa do odparcia
agresji militarnej.
§ 6.
1. W przypadku wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa,
o których mowa w § 4 i 5, realizuje się zadania przewidziane w Planie
Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej "Planem
Reagowania", opracowanym na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i
finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez
organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr
152, poz. 1599).
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, realizuje się z uwzględnieniem
pierwszeństwa zadań wykonywanych na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej i wojsk sojuszniczych oraz uruchamiania systemu kierowania
bezpieczeństwem narodowym.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane w sposób niejawny.
§ 7.
Realizację zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa
koordynują ministrowie i wojewodowie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów
z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w
ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. Nr 16, poz. 152).
§ 8.
1. W celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji organów
uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania
tworzy się w stanie stałej gotowości obronnej państwa system stałych dyżurów.
2. System, o którym mowa w ust. 1, tworzą:
1) Prezes Rady Ministrów - na potrzeby przekazywania decyzji, o których mowa
w ust. 1 - ministrom, przewodniczącym komitetów, którzy wchodzą w skład Rady
Ministrów, centralnym organom administracji rządowej, kierownikom podległych
i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz wojewodom;
2) ministrowie - na potrzeby przekazywania decyzji, o których mowa w ust. 1 -
kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
3) wojewodowie - na potrzeby przekazywania decyzji, o których mowa w ust. 1 -
marszałkom województw, starostom, wójtom, burmistrzom i prezydentom miast
oraz organom niezespolonej administracji rządowej, kierownikom zespolonych
służb, inspekcji i straży wojewódzkich, kierownikom podległych i
nadzorowanych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorcom oraz innym
jednostkom organizacyjnym i organizacjom społecznym, wytypowanym do wykonania
określonych zadań obronnych, mających swoją siedzibę na terenie województwa.
3. Zadania wykonywane w ramach stałych dyżurów obejmują:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa,
procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie uruchomienia
określonych zadań wynikających z wprowadzania wyższych stanów gotowości
obronnej państwa oraz przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił
uruchamianych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.
§ 9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156,
poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687, z
2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326,
Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr
116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135.
|