Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu
kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się do stosowania wytyczne Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji do wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego, stanowiące
załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 13
grudnia 2013 r. w sprawie wytycznych do wojewódzkich planów zarządzania
kryzysowego (Dz. Urz. Min. Ad. i Cyf. poz. 36).
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
-----------------------------------------------------
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działami
administracji rządowej — administracja publiczna i sprawy wewnętrzne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).
2) Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209).
3) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r.
w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach
alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i 1116), w tym
moduły zadaniowe dla każdego stopnia.
4) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w
sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach
(Dz. U. poz. 96).
5) Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej przyjęty
uchwałą Rady Ministrów nr 210/2015 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie
przyjęcia ˝Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej˝ z
uwzględnieniem uchwały Rady Ministrów nr 61/2016 z dnia 1 czerwca 2016 r.
zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia ˝Narodowego Programu Ochrony
Infrastruktury Krytycznej˝.
Załącznik do zarządzenia nr 16 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 kwietnia 2017 r. (poz. 17)
WYTYCZNE
DO WOJEWÓDZKICH PLANÓW ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Podstawowym celem Wytycznych jest ujednolicenie zasad sporządzania
wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego (WPZK) oraz zwiększenie poziomu
ich funkcjonalności i użyteczności.
Wytyczne do planów są dokumentem pomocniczym, adresowanym do wojewodów,
wskazującym na elementy, które powinny zostać wzięte pod uwagę przy
sporządzaniu planów.
Zgodnie z wymogami art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o
zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209), WPZK obejmuje
następujące elementy składowe:
1. Plan główny zawierający:
1) charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym
dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożenia,
rozumiane jako katalog zagrożeń wraz z określeniem prawdopodobieństwa,
zasięgu i skutków ich wystąpienia.
Katalog zagrożeń powinien przedstawiać zagrożenia właściwe dla danego
województwa (wewnętrzne) oraz zagrożenia zewnętrzne, w tym zagrożenia o
charakterze transgranicznym. Należy wykorzystać w tym zakresie katalog
zagrożeń przedstawiony w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego2).
Do zagrożeń zawartych w katalogu powinny konsekwentnie odnosić się mapy
zagrożeń, w których należy zaznaczyć obszar geograficzny objęty zasięgiem
zagrożenia, z uwzględnieniem różnych rodzajów zdarzeń.
Ocenę oraz mapy ryzyka, które powinny zostać sporządzone dla wszystkich
przedstawionych w katalogu zagrożeń. W celu ujednolicenia metodologii oceny
ryzyka dla wszystkich organów administracji publicznej, zaleca się
zastosowanie procesu oceny ryzyka wypracowanego na potrzeby opracowywania
Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego. Wskazane jest, aby oceny
ryzyka dokonywał podmiot wiodący, uwzględniony w siatce bezpieczeństwa.
Z przedmiotowego katalogu zagrożeń, map oraz oceny ryzyka mogą korzystać
również operatorzy infrastruktury krytycznej (IK) przy opracowywaniu planów
ochrony infrastruktury krytycznej;
2) zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki
bezpieczeństwa, rozumianej jako zestawienie zagrożeń przedstawionych w
katalogu, ze wskazaniem podmiotu wiodącego przy ich usuwaniu oraz podmiotów
współpracujących, w którym określono działania dotyczące danego zagrożenia,
z uwzględnieniem podziału na 4 fazy zarządzania kryzysowego: przygotowanie,
zapobieganie, reagowanie i odbudowa. Dla każdego zagrożenia powinna być
wskazana jedna instytucja wiodąca;
3) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach
kryzysowych, rozumiane jako wykaz zasobów, które mogą zostać wykorzystane w
określonych przedziałach czasowych w sytuacji kryzysowej. Tam, gdzie to
możliwe, należy określić także realny czas potrzebny na uruchomienie danych
zasobów;
4) zadania określone planami działań krótkoterminowych, o których mowa w
art. 92 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U.
z 2016 r. poz. 672, z późn. zm.). Dla większej czytelności planu zarządzania
kryzysowego, część ta może zawierać jedynie informację o opracowaniu planu
działań krótkoterminowych, podstawowe informacje o nim oraz odesłanie do
właściwych procedur reagowania kryzysowego.
2. Zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym:
1) zadania w zakresie monitorowania zagrożeń, rozumiane jako zestawienie
zawierające informacje na temat:
a) struktur odpowiedzialnych za monitorowanie poszczególnych kategorii
zagrożeń określonych w katalogu zagrożeń i zakresu informacji, jakich można
od nich oczekiwać,
b) trybu pracy ww. struktur, ich służb dyżurnych lub osób do kontaktu w
sytuacji wystąpienia zagrożenia,
c) trybu raportowania i systemu wymiany informacji o zagrożeniach pomiędzy
danymi strukturami a wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego
(telefonicznie, pocztą elektroniczną, za pośrednictwem systemu Opal,
Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR) lub poprzez automatyczne systemy
raportowania).
W związku z tym, że ta część planu ma szczególne znaczenie dla sprawnej
pracy Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego (WCZK), należy przy
sporządzaniu planu uwzględnić dotychczasowe doświadczenia w zakresie
monitorowania zagrożeń, w tym wnioski z ćwiczeń i realnych sytuacji
kryzysowych. W tej części należy uwzględnić opis systemów wymiany
informacji;
2) tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji
przedsięwzięć planowych na wypadek sytuacji kryzysowej, rozumiany jako baza
danych dysponentów zasobów wraz z zasadami dysponowania określonymi
zasobami. Ten element planu powinien być powiązany lub przygotowany łącznie
z zestawieniem sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach
kryzysowych;
3) procedury reagowania kryzysowego, określające sposób postępowania w
sytuacjach kryzysowych, rozumiane jako procedury działania WCZK, komórki
organizacyjnej urzędu wojewódzkiego właściwej w sprawach zarządzania
kryzysowego oraz wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego.
Nie jest konieczne sporządzanie procedur postępowania odrębnie dla każdej
kategorii zagrożeń. Jeżeli, co do zasady, działanie ww. struktur
realizujących zarządzanie kryzysowe na poziomie wojewódzkim jest takie samo
w różnych kategoriach zagrożeń (w zakresie wymiany informacji, wzmacniania
służb dyżurnych, informowania osób funkcyjnych, trybu zwoływania zespołu
zarządzania kryzysowego), zaleca się stworzenie standardowej procedury
operacyjnej.
Dodatkowo należy uwzględnić w tym punkcie procedury realizacji przedsięwzięć
w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP3);
4) współdziałanie między siłami uczestniczącymi w realizacji przedsięwzięć
planowanych na wypadek sytuacji kryzysowej – ta część planu powinna być
ściśle powiązana z siatką bezpieczeństwa i zawierać doprecyzowanie zasad
współpracy pomiędzy podmiotami systemu zarządzania kryzysowego poprzez:
a) określenie zasad tworzenia i funkcjonowania wojewódzkiego zespołu
zarządzania kryzysowego,
b) określenie zasad współpracy z zespołami zarządzania kryzysowego
tworzonymi na poziomie samorządowym oraz ze sztabami dowodzenia w fazie
reagowania,
c) wskazanie zawartych porozumień oraz wewnętrznych aktów prawa regulujących
zasady współpracy,
d) określenie dobrych praktyk w zakresie podnoszenia standardów współpracy
przy uwzględnieniu wniosków wynikające ze wspólnych ćwiczeń.
3. Załączniki funkcjonalne planu głównego: W załącznikach funkcjonalnych
proponuje się przyjęcie modelu przygotowywania zadaniowych procedur
reagowania, w formie zestandaryzowanych modułów zadaniowych, które mogą być
uruchomione np. przez wojewodę stosownie do rodzaju i skali każdego z
zagrożeń wyszczególnionych w siatce bezpieczeństwa. Katalog uniwersalnych
modułów zadaniowych przypisanych wojewodzie opracowuje Dyrektor Rządowego
Centrum Bezpieczeństwa.
Plan główny obejmuje następujące załączniki funkcjonalne:
1) procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym
związane z ochroną infrastruktury krytycznej, opisujące sposoby działania
podmiotów realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego na
obszarze województwa.
W tej części planu należy przedstawić procedury, odnośniki lub wyciągi z
procedur działania w sytuacjach kryzysowych, w tym podmiotów wykazanych w
siatce bezpieczeństwa;
2) organizację łączności między podmiotami realizującymi zadania z zakresu
zarządzania kryzysowego, wraz z określeniem środków łączności,
wykorzystywanych systemów i wskazaniem ich dysponenta bądź administratora. W
tym załączniku powinny być wskazane zapasowe systemy łączności, o ile takie
funkcjonują. Załącznik powinien być ściśle powiązany z częścią planu
dotyczącą współdziałania między siłami uczestniczącymi w realizacji
przedsięwzięć planowanych na wypadek sytuacji kryzysowej;
3) organizację systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania,
wynikającego z Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania4).
Należy opisać organizację wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o
zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania;
4) zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania na
wypadek zagrożeń, z uwzględnieniem art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia
1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. poz. 24, z późn. zm.). W tej części należy
syntetycznie opisać, kto jest odpowiedzialny za informowanie ludności, w
jakim trybie informowanie może się odbywać, jakie siły i środki mogą być w
tym celu wykorzystywane oraz wskazać lokalne systemy wczesnego ostrzegania o
zagrożeniach (z wykorzystaniem aplikacji komputerowej SMS, Regionalnego
Systemu Ostrzegania, telefonicznie, poczty elektronicznej itp.).
W tej części można także zawrzeć wzory komunikatów i ulotek informacyjnych,
które mogą być wykorzystywane w sytuacjach zagrożeń. Należy określić tryb
dystrybucji informacji (komunikaty w mediach, druk i kolportaż ulotek,
organizacja przekazywania informacji dla mediów, inne sposoby dystrybucji
informacji);
5) organizację ewakuacji z obszarów zagrożonych. Należy wskazać podmioty
odpowiedzialne za ewakuację, tryb podejmowania decyzji o ewakuacji, określić
problemy, które mogą wystąpić. W tej części planu należy także zawrzeć
formularze, które będą wykorzystywane przy przeprowadzaniu ewakuacji.
Organizacja powinna być realizowana zgodnie z wytycznymi Szefa Obrony
Cywilnej Kraju;
6) organizację ratownictwa, opieki medycznej i pomocy społecznej oraz pomocy
psychologicznej. Załącznik ten powinien zawierać wyciąg informacji z
wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne i
przedstawiać zasady organizacji pomocy społecznej i pomocy psychologicznej
wraz ze wskazaniem podmiotów uczestniczących w realizacji tych zadań w
przypadku sytuacji kryzysowej;
7) organizację ochrony przed zagrożeniami charakterystycznymi dla obszaru
województwa, która powinna być ściśle powiązana z katalogiem zagrożeń.
Należy wykazać aktualne plany postępowania na wypadek zagrożeń
charakterystycznych dla województwa opracowane przez podmioty wskazane w
siatce zagrożeń;
8) wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych
w planie zarządzania kryzysowego, rozumianych jako porozumienia i umowy
zawarte przez wojewodę;
9) zasady i tryb oceniania i dokumentowania szkód, zawierające opis procedur
i wykaz formularzy oraz zespołów wykorzystywanych przy szacowaniu strat i
dokumentowaniu szkód;
10) procedury uruchamiania rezerw strategicznych powinny odnosić się
wyłącznie do zasad i trybu wnioskowania przez wojewodę o uruchomienie
przedmiotowych rezerw;
11) wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie województwa –
należy podać ogólną informację o liczbie obiektów IK znajdujących się na
terenie województwa, z podziałem na systemy wynikające z NPOIK5).
Z uwagi na niejawny charakter wykazu IK nie należy podawać nazw i danych
teleadresowych obiektów IK. Należy wskazać miejsce, w którym przechowywany
jest wykaz IK obiektów zlokalizowanych na terenie województwa;
12) priorytety w zakresie ochrony oraz odtwarzania IK określone zgodnie z
metodyką szacowania ryzyka wskazaną w ust. 1 pkt 1 oraz w odniesieniu do
informacji przygotowywanych na potrzeby raportu cząstkowego wojewody o
zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.
Wskazówki ogólne:
1. Plan powinien być spójny z rozwiązaniami zawartymi w Krajowym Planie
Zarządzania Kryzysowego oraz w planach wykazanych w ust. 3 pkt 7 i obejmować
zadania realizowane we wszystkich fazach zarządzania kryzysowego
(zapobieganie, przygotowanie, reagowanie, odbudowa).
2. Przygotowanie i aktualizacja planu powinna być poprzedzona opracowaniem
raportu cząstkowego wojewody o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.
Wnioski i kierunki działania wynikające z raportu są uwzględniane w planie
zarządzania kryzysowego, szczególnie w zakresie:
1) identyfikacji i hierarchizacji zagrożeń;
2) wyszczególnienia przedsięwzięć (programów), które będą realizowane w
województwie, aby zminimalizować możliwość wystąpienia zagrożenia lub
ograniczenia jego skutków.
3. Plan powinien być podzielony na funkcjonalne, jasno oznaczone foldery z
zastosowaniem systemu indeksów lub oznaczeń kolorystycznych.
4. Działania i procedury w planie powinny być opisywane w sposób możliwie
jasny. W miarę możliwości, każda instrukcja, procedura czy aneks powinny być
konstruowane według tego samego schematu.
5. Jeżeli informacje wymagane w WPZK zostały już określone w innym miejscu
planu, w innym dokumencie (planie, procedurze, instrukcji itd.) sporządzonym
na podstawie odrębnych przepisów lub w samodzielnej bazie danych, dopuszcza
się wskazanie we właściwym miejscu WPZK stosownego odniesienia.
6. Potwierdzeniem uzgodnienia planu z kierownikami jednostek organizacyjnych
planowanych do wykorzystania przy realizacji przedsięwzięć określonych w
planie powinny być: pieczęć na karcie uzgodnień oraz podpis złożony w
obrębie tej pieczęci przez kierownika właściwej jednostki. W wersji
elektronicznej przesłanego do zatwierdzenia planu należy zawrzeć skan
wypełnionej karty uzgodnień. Dopuszcza się uzgodnienie planu
korespondencyjnie – w takim przypadku w karcie uzgodnień należy wpisać: znak
i datę pisma uzgadniającego, a także imię i nazwisko oraz funkcję osoby,
która podpisała ww. pismo.
7. Minister Obrony Narodowej – zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 26
kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym – wskazał Szefów Wojewódzkich
Sztabów Wojskowych jako organy, z którymi uzgadniane będą WPZK. Uzgodnieniu
z Szefami Wojewódzkich Sztabów Wojskowych powinny podlegać kwestie użycia
oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych RP w sytuacji kryzysowej.
8. Podmioty uczestniczące w realizacji zadań zawartych w WPZK powinny zostać
zobowiązane do bezzwłocznego sygnalizowania potrzeby dokonania zmian w
planie. Zawartość planu powinna być modyfikowana pod wpływem m.in. wniosków
z rzeczywistych sytuacji kryzysowych, ćwiczeń i szkoleń, zmian danych
teleadresowych, zadań instytucji i organów.
9. Aktualizacja planu przekazywana do zatwierdzenia przez ministra
właściwego do spraw administracji powinna być sporządzana w formie tekstu
ujednoliconego w formie papierowej (strony trwale połączone, w sposób
uniemożliwiający dołączanie, usuwanie lub wymianę poszczególnych stron) oraz
w wersji elektronicznej (na płycie CD).