Dz.Urz.MON.2015.252
Dz.Urz.MON.2020.184
Dz.Urz.MON.2023.186
DECYZJA Nr 345/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie sprawowania
nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz w
komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej
Na podstawie § 2 pkt 6, 13 i 14
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z
2014 r. poz. 933), w związku z § 3 ust. 2 pkt 9, § 4 ust. 1 pkt 4 oraz § 5
ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 2013
r. w sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony w zakresie ochrony
informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi
Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 1660 oraz z 2015
r. poz. 236), ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
1. Decyzja określa organizację, warunki i tryb sprawowania nadzoru
nad ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych
Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej
„jednostkami organizacyjnymi”, oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa
Obrony Narodowej, zwanych dalej „komórkami organizacyjnymi”.
2. Przepisy decyzji stosuje się do działalności kontrolnej w zakresie
stanu zabezpieczenia informacji niejawnych wykonywanej przez:
1) Ministra Obrony Narodowej;
2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej;
3) kierowników jednostek organizacyjnych;
4) Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Ochrony Informacji
Niejawnych - Dyrektora Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego
dalej „Pełnomocnikiem Ministra”;
5) pełnomocników kierowników jednostek organizacyjnych do spraw ochrony
informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych.
3. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
11) ustawa – ustawę z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, 1030 i 1532);
2) komórka wewnętrzna - wyodrębnioną w jednostce lub komórce organizacyjnej
strukturę organizacyjną powołaną do wykonywania określonych zadań
wynikających z zakresu działania tej jednostki lub komórki organizacyjnej;
3) kierownik jednostki organizacyjnej - dowódcę, szefa, dyrektora,
komendanta, prezesa, kierownika lub inną osobę stojącą na czele jednostki
organizacyjnej, która kieruje całokształtem jej działalności, w tym również
osobę czasowo pełniącą jego obowiązki;
4) kierownik komórki organizacyjnej - dyrektora, szefa, lub inną osobę
stojącą na czele komórki organizacyjnej, która kieruje całokształtem jej
działalności, w tym również osobę czasowo pełniącą jego obowiązki;
5) pełnomocnik ochrony - pełnomocnika kierownika jednostki organizacyjnej do
spraw ochrony informacji niejawnych;
6) pion ochrony - wyodrębnioną komórkę wewnętrzną, podległą pełnomocnikowi
ochrony, wykonującą zadania określone w ustawie;
7) system ochrony informacji niejawnych - zespół przedsięwzięć
organizacyjno-technicznych obejmujących: bezpieczeństwo osobowe, ochronę
fizyczną i techniczną informacji niejawnych, obieg informacji niejawnych
oraz bezpieczeństwo teleinformatyczne w jednostce organizacyjnej;
8) działalność kontrolna - planowanie, organizowanie, koordynowanie i
przeprowadzanie kontroli, jej dokumentowanie oraz przedstawianie wyników
właściwym organom, a także postępowanie pokontrolne;
9) kontrola (czynności kontrolne) - celową i zorganizowaną działalność
zespołu (komisji, grupy, kontrolera, inspektora) prowadzoną w jednostce
kontrolowanej, na podstawie planu i upoważnienia do jej przeprowadzenia;
10) książka kontroli - wyodrębnioną, prowadzoną w jednostce lub komórce
organizacyjnej w formie papierowej, książkę przeznaczoną do dokonywania
przez kontrolującego wpisów dotyczących przedmiotu i zakresu kontroli, a
także czasu jej trwania;
11) akta kontroli - zbiór dokumentów obejmujących w szczególności:
zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli, upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli, wyniki kontroli, notatki i inne dokumenty -
odpisy, wyciągi z rozkazów i informacje od kierownika jednostki
kontrolowanej dotyczące usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas
kontroli;
12) przełożony - żołnierza lub inną osobę niebędącą żołnierzem, której na
mocy przepisów prawa, dokumentów kompetencyjnych lub decyzji podporządkowano
podwładnych i nadano prawo kierowania ich czynnościami służbowymi;
13) kancelaria tajna międzynarodowa - komórkę wewnętrzną, o której mowa w §
2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 2013 r. w
sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony w zakresie ochrony
informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi
Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.
4. Nadzór nad ochroną informacji niejawnych realizuje się w formie:
1) kontroli ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów o
ochronie tych informacji;
2) oceny stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
3) decyzji wynikających z kontroli i oceny, o których mowa w ppkt 1 i 2.
5. Kontrole ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o
ochronie tych informacji w jednostkach i komórkach organizacyjnych realizuje
się w celu:
1) ustalenia stanu faktycznego realizacji zadań w zakresie ochrony
informacji niejawnych i oceny przestrzegania przepisów wydanych w tym
zakresie;
2) określenia przyczyn i skutków ewentualnych naruszeń przepisów o ochronie
informacji niejawnych oraz wskazania osób za to odpowiedzialnych;
3) wskazania sposobów umożliwiających usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości;
4) sformułowania i przedłożenia przełożonym wniosków oraz zaleceń
dotyczących doskonalenia systemu ochrony informacji niejawnych.
6. Kontrole, o których mowa w pkt 5, realizuje się, jako:
1) kontrole bieżące;
2) kontrole okresowe ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów, zwane dalej
„kontrolami okresowymi”;
3) kontrole stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.
7. Do przeprowadzenia kontroli, o których mowa w pkt 6 ppkt 3, uprawnia
pisemne imienne upoważnienie wystawione przez zarządzającego kontrolę, wraz
z legitymacją służbową lub dowodem osobistym. Wzór upoważnienia określa
załącznik Nr 1 do decyzji.
8. Kontrolujący musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające
do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli, co najmniej równej klauzuli
materiałów podlegających kontroli, ważne nie krócej niż do dnia zakończenia
kontroli albo pisemne upoważnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 4 pkt 1
ustawy, w przypadku, gdy przedmiotem kontroli są materiały o klauzuli
„zastrzeżone”. W przypadku kontroli materiałów kryptograficznych dodatkowo
wymagane jest posiadanie przez kontrolującego właściwego upoważnienia
wydanego na podstawie przepisów określających zasady dostępu do materiałów
kryptograficznych.
9. Kontrolowany ma obowiązek przedstawić do kontroli posiadane materiały
niejawne, udzielać wyczerpujących ustnych i pisemnych wyjaśnień,
udostępniać do wglądu prowadzone urządzenia ewidencyjne, pomieszczenia oraz
urządzenia techniczne przeznaczone do przetwarzania informacji niejawnych.
Rozdział 3
Kontrola bieżąca
10. Kontrolę bieżącą prowadzi się w celu sprawdzenia:
1) stanu przestrzegania przez osoby kontrolowane przepisów o ochronie
informacji niejawnych w zakresie przetwarzania informacji niejawnych;
2) zgodności stanu faktycznego materiałów niejawnych posiadanych przez osoby
kontrolowane ze stanem ewidencyjnym.
11. Kontrolę bieżącą w jednostce organizacyjnej prowadzą stosownie do
potrzeb:
1) pełnomocnik ochrony i upoważnieni przez niego pracownicy pionu ochrony, nie rzadziej niż raz w roku;
2) przełożeni wobec podwładnych.
12. Z przeprowadzonej kontroli bieżącej sporządza się notatkę służbową, w której w szczególności:
1) wymienia się komórki wewnętrzne lub stanowiska służbowe osób objętych kontrolą;
2) zamieszcza się informację dotyczącą zgodności lub niezgodności stanu faktycznego ze stanem ewidencyjnym materiałów niejawnych posiadanych przez osoby objęte
kontrolą;
3) jeżeli zostały stwierdzone nieprawidłowości, zamieszcza się ich opis oraz imiona i nazwiska osób, u których one wystąpiły;
4) określa się terminy usunięcia nieprawidłowości oraz przedstawia się wnioski wynikające z kontroli.
13. Z wynikami kontroli bieżącej przeprowadzonej przez osoby, o których mowa w pkt 11 ppkt 1, zapoznaje się kierownika jednostki organizacyjnej a w przypadku Ministerstwa Obrony Narodowej kierownika komórki organizacyjnej.
Rozdział 3
Kontrola okresowa
14. Kontrola okresowa jest podstawową formą sprawdzenia ewidencji,
materiałów i obiegu dokumentów niejawnych w jednostce organizacyjnej. Zakres
przedmiotowy kontroli okresowej określa załącznik Nr 2 do decyzji.
15. Kontrolę okresową za rok kalendarzowy prowadzi się w pierwszym
kwartale roku następnego, z zastrzeżeniem pkt 15a.
15a. Kontrolę okresową można przeprowadzić w innym terminie niż termin
wskazany w pkt 15, na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej, z
uwzględnieniem art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy, jeżeli przemawiają za tym
szczególne okoliczności.
16. W czasie trwania kontroli okresowej w jednostce organizacyjnej nie
prowadzi się kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.
17. Kontrolę okresową przeprowadza komisja wyznaczona rozkazem dziennym
lub decyzją kierownika jednostki organizacyjnej, z uwzględnieniem
następujących zasad:
1) skład komisji powinien wynosić co najmniej trzy osoby; w przypadkach
uzasadnionych względami organizacyjnymi komisja może składać się z
podkomisji liczących nie mniej niż trzy osoby;
2) osoby w chodzące w skład komisji muszą spełniać wymagania określone w pkt
8;
3) ostateczne zniszczenie materiałów niejawnych powinno być realizowane
przez co najmniej trzech członków komisji (podkomisji);
4) zasady niszczenia materiałów niejawnych określają przepisy zarządzenia
Ministra Obrony Narodowej wydanego na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy;
5) do składu komisji nie wyznacza się osób odpowiedzialnych za prowadzenie
ewidencji materiałów niejawnych w jednostkach organizacyjnych objętych
kontrolą, z zastrzeżeniem ppkt 6;
6) przepis ppkt 5 nie dotyczy dokumentów niejawnych NATO, UE i innych
organizacji międzynarodowych oznaczonych kategoriami specjalnymi.
18. Kontrolę okresową w Ministerstwie Obrony Narodowej przeprowadza
komisja powołana decyzją Ministra Obrony Narodowej.
19. Decyzja albo rozkaz, o których mowa w pkt 17 i 18, powinny zawierać w
szczególności następujące dane:
1) imienny skład osobowy komisji, z uwzględnieniem numerów poświadczeń
bezpieczeństwa, poświadczeń bezpieczeństwa lub certyfikatów bezpieczeństwa w
zakresie dostępu do informacji NATO, UE lub innych organizacji
międzynarodowych, ich klauzul i terminów ważności oraz pisemnych upoważnień
do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
2) termin rozliczenia wykonawców z materiałów niejawnych;
3) termin przygotowania do kontroli okresowej kancelarii tajnych, kancelarii
tajnych międzynarodowych i komórek, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy;
4) termin rozpoczęcia i zakończenia oraz przedstawienia wyników kontroli
okresowej.
20. Sposób oraz terminy prowadzenia kontroli okresowej dokumentów
operacyjnych w jednostkach organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej określa
Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej.
21. Pełnomocnik ochrony odpowiada za przygotowanie organizacyjne i
nadzorowanie przebiegu kontroli okresowej w jednostce organizacyjnej, a w
szczególności za:
1) opracowanie projektu rozkazu albo decyzji, o których mowa w pkt 17 i
18;
2) przeprowadzenie szkolenia członków komisji kontroli okresowej w zakresie metodyki prowadzenia tej kontroli i dokumentowania jej wyników oraz kierowników kancelarii tajnych i innych komórek wymienionych w pkt 19 ppkt 3, w zakresie przygotowania tych komórek do kontroli okresowej.
22. Wyniki kontroli okresowej komisje oraz podkomisje, o których mowa wp
kt 17 i1 8, dokumentują w protokole, którego układ przedstawia załącznik Nr
3 do decyzji. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej, potwierdza
podpisem na protokole fakt zapoznania się z jego treścią.
23. Wyniki kontroli okresowej przeprowadzonej w jednostce organizacyjnej
jej kierownik przedkłada do dnia 15 marca bezpośredniemu przełożonemu w
formie meldunku, z zastrzeżeniem pkt 24. Meldunek winien zawierać informacje
dotyczące zgodności lub niezgodności stanu faktycznego materiałów niejawnych
ze stanem ewidencyjnym i zasadnicze uwagi stwierdzone przez komisję w czasie
kontroli.
24. Kierownicy jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej i przewodniczący komisji, o której mowa w pkt 18, przedkładają Ministrowi Obrony Narodowej meldunki o wynikach kontroli okresowej za pośrednictwem Pełnomocnika Ministra.
25. Pełnomocnik Ministra przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej do dnia 1 kwietnia meldunek zbiorczy o wynikach kontroli okresowej przeprowadzonej w Ministerstwie Obrony Narodowej i jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.
Rozdział 4
Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
26. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych jest podstawową
formą sprawdzania ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów
oo chronie tych informacji w jednostkach organizacyjnych.
27. Minister Obrony Narodowej zarządza przeprowadzenie kontroli stanu
zabezpieczenia informacji niejawnych we wszystkich jednostkach
organizacyjnych. Do zarządzania kontroli stanu zabezpieczenia informacji
niejawnych są uprawnieni ponadto:
1) Pełnomocnik Ministra - we wszystkich jednostkach organizacyjnych, z
wyłączeniem uczelni wojskowych;
2) osoby, o których mowa w pkt 3 ppkt 3, którym podporządkowano jednostki
organizacyjne – w podległych jednostkach organizacyjnych.
28. Kontrole stanu zabezpieczenia informacji niejawnych przeprowadzają
zespoły z pionów ochrony jednostek organizacyjnych, jako organy kontroli
upoważnione przez osoby, o których mowa w pkt 27. Zarządzający kontrolę może
w uzasadnionych przypadkach uzupełnić skład zespołu kontrolującego o inne
osoby pełniące służbę lub zatrudnione w kierowanej przez niego jednostce
organizacyjnej.
29. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych jest prowadzona w
celu dokonania oceny:
1) stanu realizacji zaleceń pokontrolnych z wcześniej przeprowadzonych
kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
2) organizacji systemu ochrony informacji niejawnych w jednostce
organizacyjnej;
3) bezpieczeństwa osobowego;
4) organizacji i funkcjonowania systemu ochrony fizycznej informacji
niejawnych jednostki organizacyjnej;
5) obiegu informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej;
6) bezpieczeństwa teleinformatycznego;
7) bezpieczeństwa przemysłowego;
8) przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.
30. Szczegółowy zakres przedmiotowy kontroli stanu zabezpieczenia
informacji niejawnych określa załącznik Nr 4 do decyzji; w uzasadnionych
przypadkach osoby zarządzające kontrolę mogą zmienić jej zakres.
31. W czasie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych nie
sprawdza się ewidencji operacyjnej oraz dokumentów operacyjnych Żandarmerii
Wojskowej.
32. W trakcie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych zarządzonych przez osoby, o których mowa w pkt 27, prowadzonych przez zespoły kontrolujące wyłonione z etatowych komórek kontrolnych wchodzących w skład pionów ochrony, mogą być kontrolowane kancelarie tajne międzynarodowe w zakresie określonym w załączniku Nr 4 do decyzji pkt 1.6. lit. c-k.
33. Kontrolę stanu zabezpieczenia informacji niejawnych przeprowadza się
zgodnie z rocznym planem kontroli; w przypadkach wskazujących na
występowanie istotnych zagrożeń dla systemu ochrony informacji niejawnych,
osoby wymienione w pkt 27 mogą zarządzić kontrolę nieujętą w planie.
34. Planowanie kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
koordynuje Pełnomocnik Ministra.
35. Pełnomocnicy ochrony kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych informują do dnia 1 września danego roku Pełnomocnika Ministra o planowanych do przeprowadzenia w następnym roku kalendarzowym kontrolach stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w podległych jednostkach organizacyjnych.
36. Pełnomocnik Ministra, jako koordynator zamierzeń kontrolnych, po
uzgodnieniu z osobami, o których mowa wp kt 35, ma prawo dokonywania zmian
terminów planowanych przedsięwzięć kontrolnych. Pełnomocnik Ministra
informuje Służbę Kontrwywiadu Wojskowego do dnia 1 października o
planowanych do przeprowadzenia w następnym roku kalendarzowym kontrolach
stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.
37. Czas trwania kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
ustala, w zależności od potrzeb, zarządzający kontrolę.
38. Podstawę do przeprowadzenia kontroli stanu zabezpieczenia informacji
niejawnych stanowi plan jej przeprowadzenia, zatwierdzony przez osobę, o
której mowa w pkt 27.
39. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej zapewnia
kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia
kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych.
40. Kontrola stanu zabezpieczenia informacji niejawnych kończy się
omówieniem, którego czas, miejsce, tryb prowadzenia i uczestników ustala
przewodniczący zespołu kontrolującego.
41. Przewodniczący zespołu kontrolującego dokonuje wpisu o
przeprowadzeniu kontroli w książce kontroli kontrolowanej jednostki
organizacyjnej.
42. Wyniki kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
dokumentuje się w protokole, który powinien zawierać:
1) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
2) imienny skład zespołu kontrolującego wraz z numerami i datą ważności
upoważnień do przeprowadzenia kontroli;
3) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
4) zakres przedmiotowy kontroli;
5) oznaczenie kontrolowanej jednostki organizacyjnej, jej siedzibę i adres,
a także nazwę nadrzędnej jednostki organizacyjnej;
6) stopień wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego kierownika
kontrolowanej jednostki organizacyjnej, datę objęcia stanowiska służbowego z
podstawą prawną, zakres dostępu do informacji niejawnych - numer i datę
ważności wydanych poświadczeń bezpieczeństwa;
7) stopień wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego poprzedniego kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, okres pełnienia przez niego obowiązków, numery i daty ważności posiadanych poświadczeń bezpieczeństwa oraz zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych – w przypadku gdy nieprawidłowości w zakresie stanu zabezpieczenia informacji niejawnych zaistniały w tym okresie;
8) stopień wojskowy, imię i nazwisko, nazwę stanowiska służbowego
pełnomocnika ochrony i pozostałych osób z pionu ochrony jednostki
kontrolowanej, datę objęcia stanowiska służbowego z podstawą prawną, zakres
dostępu do informacji niejawnych - numer i datę ważności wydanych
poświadczeń bezpieczeństwa, a także zaświadczeń o przeszkoleniu w zakresie
ochrony informacji niejawnych;
9) stan realizacji zaleceń pokontrolnych z wcześniej przeprowadzonych
kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
10) opis stanu faktycznego stwierdzonego w czasie kontroli, w tym ustalone
nieprawidłowości i przyczyny ich powstania, osoby za to odpowiedzialne,
wnioski oraz zalecenia pokontrolne;
11) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole;
12) parafy przewodniczącego zespołu kontrolującego umieszczone na każdej stronie protokołu pod jego treścią;
13) podpisy przewodniczącego zespołu kontrolującego i kierownika jednostki
kontrolowanej zamieszczone na ostatniej stronie oraz miejsce i datę
podpisania protokołu kontroli.
43. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z
przeznaczeniem dla:
1) zarządzającego kontrolę;
2) kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
3) przełożonego kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki
organizacyjnej.
44. W przypadku, gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne,
przewodniczący zespołu kontrolującego nadaje mu stosowną klauzulę tajności.
45. Termin przekazania protokołu kierownikowi kontrolowanej jednostki
organizacyjnej nie powinien być dłuższy niż 30 dni od dnia zakończenia
czynności kontrolnych.
46. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej ma prawo zgłoszenia osobie zarządzającej kontrolę, w terminie siedmiu dni roboczych od dnia otrzymania protokołu, umotywowanych pisemnych zastrzeżeń do jego treści.
47. Osoba zarządzająca kontrolę:
1) odrzuca zastrzeżenia, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną
do ich wniesienia lub wniesione po terminie określonym w pkt 46 albo
2) uwzględnia zastrzeżenia w całości lub w części albo je oddala
3) o podjętej decyzji zawiadamia na piśmie zgłaszającego zastrzeżenia.
48. W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeżeń dokonuje
się zmiany treści protokołu kontroli i dołącza do niego wykaz uwzględnionych
zastrzeżeń.
49. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej w terminie 30 dni od
dnia otrzymania protokołu lub zakończenia procedury odwoławczej zawiadamia
jednostkę nadrzędną oraz informuje organ, który przeprowadził kontrolę, o
sposobie wykorzystania uwag i wniosków, a także usunięciu nieprawidłowości
wymienionych w protokole.
50. Zarządzający kontrolę dokonuje analizy zebranych wyników
przeprowadzonych kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych, w celu
określenia ewentualnych zmian koniecznych do wprowadzenia w obowiązujących
przepisach i wypracowania rozwiązań zmierzających do poprawy organizacji
oraz sytemu ochrony informacji niejawnych w podległych i nadzorowanych
jednostkach organizacyjnych.
Rozdział 5
Ocena stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
51. Pełnomocnik ochrony opracowuje ocenę stanu zabezpieczenia informacji
niejawnych w jednostce organizacyjnej za poprzedni rok kalendarzowy, która
stanowi zasadniczą formę rozliczenia się z realizacji zadań i przestrzegania
przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz podstawę do doskonalenia
systemu ochrony informacji niejawnych w tej jednostce.
52. Ocenę, o której mowa w pkt 51, opracowuje się na podstawie:
1) wyników kontroli okresowych i stanu zabezpieczenia informacji
niejawnych przeprowadzonych w jednostkach lub komórkach organizacyjnych;
2) meldunków o naruszeniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.
53. Ocena stanu zabezpieczenia informacji niejawnych powinna obejmować:
1) zastosowane w jednostce organizacyjnej rozwiązania systemowe mające na
celu obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia realnych zagrożeń lub ich
wykluczenia, wynikających między innymi z oceny zarządzania ryzykiem
bezpieczeństwa informacji niejawnych;
2) organizację systemu ochrony informacji niejawnych;
3) funkcjonowanie systemu ochrony informacji niejawnych;
4) przyczyny niezrealizowania niektórych zadań;
5) wnioski i propozycje oraz potrzeby.
54. Układ i szczegółową treść oceny określa załącznik Nr 5 do decyzji.
55. Pełnomocnicy ochrony kierowników jednostek organizacyjnych składają do Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Pełnomocnika Ministra do dnia 30 kwietnia ocenę, o której mowa w pkt 51, z wykorzystaniem Dedykowanego Systemu Informatycznego Oceny Stanu Zabezpieczenia Informacji Niejawnych (DSI OSZIN) funkcjonującego w ST MILNET-Z. Z oceną zapoznaje się kierownika jednostki organizacyjnej.
55b. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą
Pełnomocnika Ministra, dopuszcza się opracowanie oceny, o której mowa w pkt
51, według wzoru, o którym mowa w pkt 54, oraz jej przesłanie w wersji
papierowej do dnia 15 kwietnia pełnomocnikowi ochrony bezpośrednio
nadrzędnej jednostki organizacyjnej.
56. Pełnomocnicy ochrony kierowników jednostek organizacyjnych podporządkowanych: 1) Ministrowi Obrony Narodowej,
2) Sekretarzom stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, podsekretarzom stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Obrony Narodowej,
3) kierownikom komórek organizacyjnych - ocenę, o której mowa w pkt 55b, przesyłają do dnia 30 kwietnia Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Pełnomocnikowi Ministra.
57. Pełnomocnik Ministra do dnia 15 maja przedstawia Szefowi Służby
Kontrwywiadu Wojskowego ocenę stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w
Ministerstwie Obrony Narodowej.
58. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, corocznie do dnia 15 czerwca,
przygotowuje informację o stanie zabezpieczenia informacji niejawnych w
resorcie obrony narodowej za poprzedni rok kalendarzowy i przedstawia ją
Ministrowi Obrony Narodowej.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
59. Traci moc decyzja Nr 61/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca
2012 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w
jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez
niego nadzorowanych oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony
Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 86 oraz z 2013 r. poz. 373).
60. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki
(dostępne na CD)
Załącznik Nr 1 -
Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
Załącznik Nr 2
- Zakres przedmiotowy kontroli
Załącznik Nr 3
- Protokół z kontroli okresowej
Załącznik Nr 4 -
Szczegółowy zakres przedmiotowy kontroli stanu zabezpieczenia
informacji niejawnych
Załącznik Nr 5 -
Ocena stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
|