|
ZASADY POSTĘPOWANIA W
PRZYPADKU UTRATY LUB UJAWNIENIA
INFORMACJI NIEJAWNYCH |
Ustawa o ochronie informacji niejawnych nałożyła na nas
obowiązek ochrony informacji przed nieuprawnionym
ujawnieniem, niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania,
także w trakcie ich opracowania. Zgodnie z ww. ustawą za
ochronę informacji niejawnych, w szczególności za
zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania tej ochrony,
odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, w której takie
informacje są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub
przechowywane. Jednakże myliłby się ten, kto uważa, iż to
tylko kierownik jednostki jest odpowiedzialny za ochronę.
Bowiem z tej odpowiedzialności nie zwalnia się żadnej osoby,
wobec której przeprowadzono postępowanie sprawdzające.
Co prawda kierownik jednostki organizacyjnej wraz z
pełnomocnikiem ochrony ustawowo odpowiadają za cały system
ochrony informacji niejawnych w firmie, lecz nie ponoszą
bezpośredniej odpowiedzialności za świadome lub nieświadome
naruszenia przepisów przez poszczególnych pracowników.
Zatem obowiązek ochrony informacji niejawnych spoczywa na
każdym, kto
w posiadanie takich informacji wszedł, niezależnie czy
nastąpiło to w sposób uprawniony czy też przypadkowy.
Obieg materiałów niejawnych w danej jednostce
organizacyjnej winien być tak zorganizowany aby w każdych
okolicznościach można było stwierdzić gdzie znajduje się
dokument klasyfikowany. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż
zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 43 ustawy z dnia
5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych:
|
kierownik jednostki
organizacyjnej zatwierdza,
opracowany przez pełnomocnika
ochrony sposób i tryb
przetwarzania informacji
niejawnych o klauzuli „poufne”
w podległych komórkach
organizacyjnych; |
|
kierownik jednostki
organizacyjnej, w której są
przetwarzane informacje niejawne
o klauzuli „poufne” lub wyższej,
zatwierdza opracowaną przez
pełnomocnika ochrony
dokumentację określającą poziom
zagrożeń związanych z
nieuprawnionym dostępem
do informacji niejawnych lub ich
utratą; |
|
kierownik jednostki
organizacyjnej zatwierdza,
opracowaną przez pełnomocnika
ochrony, instrukcję dotyczącą
sposobu i trybu przetwarzania
informacji niejawnych o klauzuli
„zastrzeżone” w podległych
komórkach organizacyjnych oraz
zakres i warunki stosowania
środków bezpieczeństwa
fizycznego w celu ich ochrony. |
Niestety, pomimo takich uregulowań prawnych i regulacji
wewnętrznych, z różnych przyczyn, może dojść do utraty
dokumentu niejawnego lub ujawnienia tajemnicy. Jakie wtedy
podjąć działania? Nie jest to nigdzie jasno sprecyzowane. Co
prawda w ustawie znalazł się jeden zapis mówiący o tym,
iż „W przypadku stwierdzenia naruszenia w jednostce
organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych
pełnomocnik ochrony zawiadamia o tym kierownika jednostki
organizacyjnej i podejmuje niezwłocznie działania
zmierzające do wyjaśnienia okoliczności tego naruszenia oraz
ograniczenia jego negatywnych skutków” (Art. 17 ust. 1
ustawy o OIN).
Ale co dalej?
W niniejszym opracowaniu postaram się przedstawić
szanownym czytelnikom pewne rozwiązania.
Postępowanie po stwierdzeniu naruszenia przepisów lub
ujawnienia informacji niejawnych będziemy nazywali, w
dalszej części artykułu, postępowaniem wyjaśniającym.
Z przytoczonej treści artykułu UOIN wynika, że to
Pełnomocnik ochrony jest osobą inicjującą i prowadzącą
postępowanie wyjaśniające.
Celem działań podejmowanych przez Pełnomocnika ochrony
powinno być:
|
wyjaśnienie okoliczności i
przyczyn zaistniałego naruszenia
lub ujawnienia, |
|
ustalenie osób winnych. |
Naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych
może zostać ustalone przez Pełnomocnika, np. w wyniku
prowadzonej kontroli lub informacja taka może być przekazana
przez inne osoby, np. pracowników jednostki organizacyjnej.
Pełnomocnik zobowiązany jest powiadomić o naruszeniu
Kierownika jednostki organizacyjnej. Po otrzymaniu
informacji Kierownik powinien polecić:
|
ustalenie stanu faktycznego
naruszenia przepisów o ochronie
informacji niejawnych przez
określenie prawdopodobieństwa
ujawnienia informacji, rodzaju i
klauzuli tajności ewentualnie
ujawnionych wiadomości, |
|
zabezpieczenie miejsca zdarzenia
oraz podjęcie odpowiednich
przedsięwzięć w celu
niedopuszczenia do powstania
mogących wyniknąć dalszych
szkód. |
Zadania (czynności) te wykonuje, powołana decyzją
Kierownika jednostki organizacyjnej, komisja pod
przewodnictwem Pełnomocnika, która po zakończeniu prac
sporządza stosowny protokół.
W stosunku do osoby, wobec której „zostaną ujawnione nowe
informacje wskazujące, że nie daje ona rękojmi zachowania
tajemnicy, przeprowadza się kontrolne postępowanie
sprawdzające” (art. 33 ust. 1 UOIN). Moim
zdaniem zapis ten powinien być stosowany szczególnie wobec
osób, które w sposób rażący naruszyły przepisy o ochronie
informacji niejawnych i powstały wątpliwości dotyczące
właściwego postępowania z informacjami niejawnymi.
Postępowanie w przypadku
naruszenia przepisów, ujawnienia tajemnicy lub utraty
dokumentu niejawnego oznaczonego klauzulami: “ściśle tajne”
i “tajne” oraz “poufne”.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów lub
ujawnienia wiadomości o klauzuli „poufne” Pełnomocnik
jednostki powiadamia niezwłocznie (pisemnie):
|
Kierownika jednostki
organizacyjnej (art. 17 ust. 1
UOIN), |
|
niezwłocznie również odpowiednio
ABW lub SKW (art. 17 ust. 2
UOIN). |
Kierownik j.o. wraz z Pełnomocnikiem ochrony postępują
tak, jak opisano to powyżej (powołanie komisji,
zabezpieczenie śladów, ustalenia wstępne, niedopuszczenie do
powstania dalszych szkód, protokół). Następnie sprawę
przejmuje odpowiednio ABW lub SKW.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że sprawa może trafić do
prokuratury, a w konsekwencji także przed oblicze sądu.
Po przeprowadzeniu czynności, kopię prawomocnego
orzeczenia (postanowienia) kończącego postępowanie karne
prokurator lub sąd przesyłają:
|
jednostce, w której dokument
utracono; |
|
wydawcy dokumentu (materiału); |
|
odpowiednio ABW lub SKW. |
W przypadku zaginięcia dokumentu niejawnego, prawomocne
orzeczenie prokuratora lub sądu, kończące postępowanie karne
jest podstawą do podjęcia decyzji o spisaniu dokumentu z
ewidencji w jednostce organizacyjnej, w której został on
utracony. Decyzję wydaje Kierownik jednostki organizacyjnej.
Spisania dokumentu z ewidencji jednostki, w której został
utracony dokonuje Kierownik kancelarii lub innej komórki
ewidencyjnej na podstawie decyzji Kierownika jednostki
organizacyjnej.
Na podstawie postanowienia (orzeczenia) prokuratora
(sądu) Kierownik jednostki, w której dokument utracono,
obowiązany jest dokonać przeklasyfikowania pozostałych
egzemplarzy tego dokumentu, jeżeli tak postanowiono lub
orzeczono.
Postępowanie w przypadku utraty
dokumentu zawierającego informacje o klauzuli „zastrzeżone”.
Kierownik jednostki organizacyjnej określa stopień
szkody, jaką ponosi społecznie uzasadniony interes lub
stopień niebezpieczeństwa ujawnienia tajemnicy oraz decyduje
o ewentualnym karaniu dyscyplinarnym osób winnych, a także
podejmuje decyzje co do dokumentów zagubionych, jeżeli taka
utrata miała miejsce.
Ustaleń dokonuje komisja, o której napisano na wstępie.
©
Opracował: mgr inż. Marek
ANZEL
|