|
NATO MAINTENANCE AN SUPPLY
AGENCY |
NAMSA (NATO Maintenance an Supply Agency)
jest agencją odpowiedzialną za zaopatrzenie oraz
zabezpieczenie eksploatacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego
oraz usług na potrzeby sił zbrojnych państw - członków NATO.
Jeżeli chcesz nawiązać współpracę z tą instytucją i zostać
potencjalnym jej dostawcą /wykonawcą/ zapoznaj się z
informacjami przedstawionymi poniżej:
Suppliers
Future Business Opportunities
Registering as a Supplier (Source File)
General Rules and Provisions
Poradnik dla firm i przedsiębiorstw chcących współpracować
z NAMSA
Instrukcja wypełniania formularzy i algorytm zgłaszania
firm do NAMSA
Przyznawanie świadectw wiarygodności
Przyznawanie świadectwa wiarygodności wynika z konieczności
wypełnienia formalnych wymagań wynikających z § 4.1.2
Dyrektywy nr 251 Organizacji ds. Zabezpieczenia Eksploatacji
Sprzętu i Zaopatrzenia NATO - NAMSO, która stanowi, że NAMSA
akceptuje i przyjmuje do swojej bazy danych jedynie te
podmioty, zgłaszające swój akces do udziału w przetargach,
które będą posiadały stosowny dokument potwierdzający ich
wiarygodność (declaration of non-ineligibility)
Regulamin przyznawania świadectwa wiarygodności polskim
przedsiębiorcom ubiegającym się o współpracę z
NAMSA
Załączniki do regulaminu
Random brokerage jest jedną z usług, jaką
oferuję NAMSA Siłom Zbrojnym NATO w procesie zabezpieczenia
logistycznego, a polega ona na dostarczaniu części zamiennych
bądź usług wg kryteriów ustalonych przez zamawiającego.
Zamówienie:
|
można wysłać e-mailem bądż faksem;
|
|
format zamówienia winien zawierać numery
katalogowe części i urządzenia poparte rysunkami;
|
|
w zamówieniu powinny być umieszczone nazwa i
adres zamawiającego, nazwa i numer rachunku bankowego oraz
miejsce dostawy;
|
|
dostawę można realizować następująco:
|
- do NAMSA i stąd poprzez biuro transportowe
NAMSA do miejsca przeznaczenia (obciążenie wynosi dodatkowo
1,5%),
- własnym transportem,
- transportem bezpośrednio od kontrahenta do miejsca
przeznaczenia (np. gdy dostawca jest bliżej Polski niż NAMSA).
|
dodatkowa opłata administracyjna - 300 euro za
zamówienie, ale w wielu przypadkach, szczególnie wówczas gdy
istnieje możliwość, że opłata administracyjna może przekroczyć
wartość zamawianego materiału można tę opłatę negocjować;
|
|
całą należną kwotę płaci się do NAMSA i NAMSA
płaci kontrahentowi, płaci się po otrzymaniu zamówionego
materiału;
|
|
w przypadku dużych zamówień wymagana jest
przedpłata;
|
|
terminy są następujące: dwa tygodnie przy
zamówieniu priorytetowym, cztery do pięciu tygodni przy
zamówieniu normalnym (wynika to z procedury poszukiwania i
organizacji przetargów, może być szybciej, gdy okaże się, że
jest tylko jeden dostawca);
|
|
formalna strona przekazania płatności wymaga
podpisania porozumienie na usługę z NAMSA.
|
Adresy kontaktowe:
NATO Maintenance an Supply Agency
Contact NAMSA
Polskie Biuro
Łącznikowe przy NAMSA:
E-mail: pllo@namsa.nato.int
tel.: 00352 30636848, 00352 30636849
fax.: 00352 30634848
W sprawach związanych z nadawaniem numeru
kodyfikacyjnego i natowskiego numeru magazynowego (NSN)
Wojskowe Centrum
Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji:
Plac Piłsudskiego 4
00-909 Warszawa
e-mail: wcnjk@wp.mil.pl
tel. (22) 6873 024
fax. (22) 6873 236
W sprawach związanych z przyznawaniem
świadectw wiarygodności
Departament
Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON:
ul. Filtrowa 2/4
00-911 Warszawa
e-mail: depzaop@wp.mil.pl
tel. (22) 6874709
fax. (22) 6874516
PRZYDATNE PRZEPISY:
Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą
towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym
dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 1250 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o
obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o
znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także
dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o
zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 154, poz. 1789)
Normalizacja w NATO
Dokumenty standaryzacyjne NATO określają wymagania dotyczące
systemu jakości dostaw, ustanowione przez przynajmniej połowę
państw Sojuszu (porozumienie STANAG – STANdarization
AGreements). Są to dokumenty zawierające wymagania dotyczące
kontraktu dostaw dla wojska. Dokumenty AQAP (Allied Quality
Assurance Publication – publikacja standaryzująca dotycząca
zapewnienia jakości) są uzupełnieniem normy jakości serii ISO
9000.
Nowa rodzina norm ISO 9000 składa się z 4 norm podstawowych:
|
ISO 9000:2000 Quality management systems. Fundamentals and
vocabulary (odpowiednik krajowy PN-EN ISO 9000:2001 Systemy
zarządzania jakooecią – podstawy i terminologia);
|
|
ISO 9001:2000 Quality management systems. Requirements
(odpowiednik krajowy PN-EN ISO 9001:2001 Systemy zarządzania
jakością – wymagania);
|
|
ISO 9004:2000 Quality management systems. Guidelines for
performance improvements (odpowiednik krajowy PN-EN ISO
9004:2001 Systemy zarządzania jakością – wytyczne doskonalenia
funkcjonowania);
|
|
ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental
Management Systems Auditing (odpowiednik krajowy PN-EN ISO
19011: Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania
jakością i/lub zarządzania środowiskowego);
|
|
normy, specyfikacje techniczne i raporty techniczne
wspomagające normy podstawowe, zawierające wytyczne dotyczące
specyficznych zagadnień w ramach systemu zarządzania jakością.
|
Obowiązujące w państwach NATO systemy zapewnienia jakości
funkcjonują na podstawie zasad określonych w publikacjach AQAP
opracowanych przez Grupę Dyrektorów Narodowych Systemów
Zapewnienia Jakości AC/327.
AQAP jest dokumentem standaryzacyjnym Sojuszu określającym
wymagania dotyczące systemu jakości dostaw dla wojska.
Podstawą prawną jest dokument standaryzacyjny NATO – STANAG
4107.
Jednostki i komórki organizacyjne resortu obrony narodowej,
zwłaszcza pełniące funkcje zamawiającego, nadzorującego oraz
gestora uzbrojenia i sprzętu wojskowego, są obowiązane
stosować zasady i tryb postępowania określone w porozumieniu
standaryzacyjnym STANAG 4107 „Wzajemna akceptacja procesu
rządowego zapewnienia jakości oraz stosowania publikacji
standaryzacyjnych zapewnienia jakości”.
Podstawowy proces zapewnienia jakości wyrobu, jakim jest
nadzorowanie jakości u dostawcy, w terminologii NATO nazywany
jest Government Quality Assurance (GQA – rządowe zapewnienie
jakości). Realizacja tego procesu jest podstawowym elementem
STANAG-u 4107.
Dokumenty standaryzacyjne Sojuszu obejmują porozumienia
standaryzacyjne: STANAG-i i publikacje sojusznicze AP (Allied
Publications).
Publikacja sojusznicza AP’s – to oficjalny dokument
standaryzacyjny NATO, na stosowanie którego jako wspólnego
dokumentu wdrożeniowego rozpowszechnianego „w dół” – do
poziomu użytkownika zgadzają się wszystkie kraje NATO lub
kilka z nich.
Odmiany AP’s to:
|
AAP (administracyjne AP),
|
|
AQAP (dotycząca jakości).
|
Po nowelizacji norm: AQAP 110, 120 i 130 od 1 stycznia 2004 r.
obowiązują następujące dokumenty kontraktowe oparte na ISO
9001:2000:
|
AQAP 2110 Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości w
projektowaniu, pracach rozwojowych i produkcji;
|
|
AQAP 2120 Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości w
produkcji;
|
|
AQAP 2130 Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości w
kontroli i badaniach.
|
Od 1 stycznia 2005 r. certyfikaty wydane na zgodność z
dokumentami AQAP 110, 120 i 130 tracą ważność jako wymaganie
kontraktowe.
Wdrażając system, wykorzystuje się:
|
AQAP 2009 Wytyczne NATO do stosowania, AQAP serii 2000;
|
|
AQAP 2131 Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości w
kontroli końcowej;
|
|
AQAP 2105 Wymagania NATO dotyczące planów jakości.
|
W Siłach Zbrojnych RP certyfikacją i akredytacją zajmują się
następujące jednostki i instytucje:
|
Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Żywnościowej,
|
|
Wojskowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Służby MPS,
|
|
Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej,
|
|
Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej,
|
|
Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia,
|
|
Wojskowy Instytut Łączności,
|
|
Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii,
|
|
Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Mundurowej,
|
|
Akademia Marynarki Wojennej,
|
|
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych,
|
|
Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe AWAT,
|
|
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.
|
|