REGULAMIN
ogólnych warunków i trybu wykonywania ochrony muzeów
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
a) certyfikat - dokument potwierdzający zgodność
urządzenia z wymogami Polskiej Normy (PN) w wyniku
przeprowadzonych badań i oceny urządzenia oraz
zakwalifikowania go do odpowiedniej klasy przez upoważnioną
jednostkę.
b) bezpośrednia ochrona fizyczna i zabezpieczenie
techniczne - w zakresie zgodnym z art. 3 ustawy z dnia 22
sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
c) dyrektor - dyrektor muzeum lub innego obiektu
podległego lub podporządkowanego Ministrowi Kultury.
d) jednostka obliczeniowa - jednostka określająca
dopuszczalny limit stale lub jednorazowo przechowywanych i
transportowanych wartości pieniężnych lub zbiorów wynosząca
120-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za
ubiegły kwartał, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski".
e) jednostka organizacyjna - np. biblioteka, archiwum,
centrum sztuki lub inna podległa, podporządkowana lub
nadzorowana przez Ministra Kultury.
f) konwojent - pracownik ochrony wyposażony w broń
palną bojową.
g) kurier - pracownik merytoryczny (kustosz,
bibliotekarz, archiwista, konserwator) wyznaczony przez
dyrektora muzeum lub innego obiektu do bezpośredniego udziału
w transporcie zbiorów.
h) plan ochrony - dokument opracowany i uzgodniony
stosownie do art. 7 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
ochronie osób i mienia.
i) pomocnik muzealny - pracownik muzeum, wykonujący
prace pomocnicze w obszarze ekspozycji polegające między
innymi na pilnowaniu eksponatów i wystroju wnętrz oraz
kierowaniu ruchem zwiedzających.
j) poręczenie wypłaty odszkodowania przez Skarb Państwa
- poręczenie wypłaty odszkodowania za zniszczone, uszkodzone
lub skradzione eksponaty wystawowe, udzielone do kwoty z góry
oznaczonej.
k)
pracownik ochrony - osoba posiadająca licencję pracownika
ochrony fizycznej lub licencję pracownika zabezpieczenia
technicznego i wykonująca zadania ochrony w ramach wewnętrznej
służby ochrony albo na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał
koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie
ochrony osób i mienia lub osoba wykonująca zadania ochrony w
zakresie nie wymagającym licencji.
l)
przypadek szczególny - napad, włamanie, podłożenie ładunku
wybuchowego, wandalizm, awaria urządzeń technicznych itp.
m)
specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne - wewnętrzne
służby ochrony oraz przedsiębiorcy , którzy uzyskali koncesje
na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia, posiadający pozwolenie na broń na
okaziciela wydane na podstawie odrębnych przepisów.
n)
wewnętrzne służby ochrony - uzbrojone i umundurowane
zespoły pracowników muzeów i innych obiektów, powołane do ich
ochrony.
2. Przepisy zawarte w regulaminie dotyczą muzeów i innych
jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub
nadzorowanych przez Ministra Kultury podlegających
obowiązkowej ochronie w myśl ustawy o ochronie osób i mienia (Dz.U.
Nr 114 poz.740 z 1997 roku z późniejszymi zmianami).
3. Ochrona muzeów i innych jednostek organizacyjnych
podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra
Kultury może być sprawowana przez:
a) Własne wewnętrzne służby ochrony (WSO) działające na
zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 roku
o ochronie osób i mienia (Dz.U. Nr 114 poz.740 z 1997 roku z
późniejszymi zmianami).
b) Przedsiębiorcę posiadającego koncesję na prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i
mienia oraz pozwolenie na broń na okaziciela, działającego
samodzielnie lub we współpracy z wewnętrzną służbą ochrony.
4. Ochrona realizowana jest w formie:
a) Bezpośredniej ochrony fizycznej
b) Zabezpieczenia technicznego
c) Łącznie, o czym mowa w pkt. 4a i 4b
5.
Obowiązek zapewnienia ochrony spoczywa na dyrektorze, który ma
prawo wyboru formy ochrony z uwzględnieniem konieczności
zapewnienia bezpośredniej ochrony fizycznej w czasie
udostępnienia zbiorów.
6. Szczególnej ochronie, zwłaszcza przy wypożyczeniach i
udostępnianiu podlegają zbiory muzealne, biblioteczne zbiory
specjalne i archiwalia.
7. W przypadku wypożyczania zbiorów na wystawy czasowe,
jednostka użyczająca ocenia stan przygotowania zabezpieczenia
miejsca ekspozycji, a jednostka wypożyczająca gwarantuje
właściwą ochronę eksponatów.
8. Wypożyczenie zbiorów uznanych przez dyrektora za
szczególnie cenne wymaga sporządzenia pisemnej opinii co do
warunków ochrony w miejscu ekspozycji przez pracownika
jednostki posiadającego licencję pracownika ochrony fizycznej
II stopnia lub rzeczoznawcę ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, z zakresu
bezpieczeństwa zbiorów publicznych, albo Ośrodek Ochrony
Zbiorów Publicznych.
9. W przypadku wypożyczenia za granicę zbiorów uznanych przez
dyrektora za szczególnie cenne sprawdzenie warunków ochrony w
miejscu ekspozycji i sporządzenie opinii jest obowiązkowe.
Opinia może być opracowana przez rzeczoznawcę ministra
właściwego do spraw kultury z zakresu bezpieczeństwa zbiorów
publicznych, albo Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych.
10. Biuro Spraw Obronnych Ministerstwa Kultury nadzoruje
organizację ochrony muzeów i innych jednostek organizacyjnych
podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra
Kultury.
11. Pracownicy ochrony podlegają dyrektorowi muzeum lub osobie
pisemnie przez niego upoważnionej, bezpośrednio
podporządkowanej temu dyrektorowi lub wyznaczonemu
przedstawicielowi przedsiębiorcy wskazanemu w formie pisemnej.
Rozdział II
Struktura organizacyjna i szczegółowy
zakres działania specjalistycznych uzbrojonych formacji
ochronnych
1. Strukturę organizacyjną wewnętrznej służby ochrony, w
zależności od rodzaju i wielkości muzeum lub innej jednostki
organizacyjnej, mogą tworzyć:
a) Oddziały
b) Pododdziały
c) Samodzielne posterunki
2.
Strukturę organizacyjną zespołu pracowników ochrony
przedsiębiorcy wyznaczonych do ochrony muzeum lub innej
jednostki organizacyjnej oraz zakres działania osoby
funkcyjnej odpowiedzialnej za ochronę z ramienia
przedsiębiorcy określa się w umowie zlecającej ochronę.
3. W przypadku sprawowania ochrony muzeum lub innej jednostki
organizacyjnej przez wewnętrzne służby ochrony we współpracy z
przedsiębiorcą, ustala się szczegółowo hierarchię podległości
osób funkcyjnych szefowi wewnętrznej służby ochrony.
4. W zależności od składu struktury organizacyjnej w
wewnętrznej służbie ochrony można tworzyć następujące
stanowiska służbowe:
a) Szef ochrony
b) Zastępca szefa ochrony
c) Dowódca zmiany
d) Starszy wartownik - konwojent
e) Wartownik - konwojent
f) Młodszy wartownik - konwojent
5. Do szczegółowego zakresu działania specjalistycznych
uzbrojonych formacji ochronnych należy:
a) Zapewnienie bezpieczeństwa osób znajdujących się w
granicach chronionych muzeów i innych obiektów.
b) Ochrona muzeów i innych jednostek organizacyjnych, ich
pomieszczeń i urządzeń przed dostępem do nich osób
nieuprawnionych.
c) Ochrona gromadzonych dóbr kultury i innego mienia przed
kradzieżą zniszczeniem lub uszkodzeniem.
d) Konwojowanie zbiorów, wartości pieniężnych i innego
wartościowego mienia.
e) Zapobieganie zakłóceniom porządku na terenie muzeów i
innych jednostek organizacyjnych.
f) Powiadamianie dyrektora o zaistniałych zdarzeniach
negatywnych mających wpływ na bezpieczeństwo (zakłócenie
porządku, zniszczenie, uszkodzenie, kradzież itp. lub o
okolicznościach, które mogą sprzyjać powstaniu tych zdarzeń ).
g) Ujawnianie faktów dewastacji dóbr kultury i innego mienia.
h) Niezwłoczne powiadomienie organów ścigania o czynach
przestępnych zaistniałych na terenie muzeum lub innej
jednostki organizacyjnej oraz zabezpieczanie miejsca ich
popełnienia do czasu przybycia organów ścigania.
6.
Podstawowymi rodzajami służby ochrony są:
a) Posterunek stały (PS) - wystawiany w miejscu
wymagającym ochrony całodobowej lub w określonej z góry porze
doby,
b) Posterunek doraźny (PD) - wystawiany w miejscu
wymagającym ochrony natychmiastowej i tymczasowej,
c) Obchód (OB) - przeprowadzany w celu skontrolowania
sposobu wykonywania zadań ochrony przez pracowników ochrony
oraz rozpoznania aktualnego stanu bezpieczeństwa,
d) Patrol (P) - wykonuje zadania ochrony odcinka obiektu
lub obszaru po wyznaczonej trasie,
e) Grupa interwencyjna (GI) - podejmująca działania w
zakresie ochrony osób i mienia na wezwanie (informację) w
określonym miejscu.
f) Konwój (K) - wykonuje zadania ochrony zbiorów, wartości
pieniężnych oraz innych przedmiotów wartościowych lub
niebezpiecznych podczas ich przenoszenia lub przewożenia poza
obiekt chroniony.
Rozdział III
Zasady organizacji ochrony.
1. Podstawowym dokumentem określającym organizację
ochrony jest plan ochrony muzeum lub innej jednostki
organizacyjnej, uzgodniony z właściwym terytorialnie
Komendantem Wojewódzkim Policji. Do planu ochrony załącza się:
a) Instrukcję postępowania pracowników ochrony w przypadkach
szczególnych.
b) Instrukcja postępowania pracowników ochrony w przypadku
katastrofy, klęski żywiołowej i konfliktu zbrojnego.
c) Instrukcję kontroli ruchu osobowego i materiałowego.
d) Instrukcję konwojowania.
e) Instrukcję o zasadach zabezpieczenia pomieszczeń (w tym
zasady zarządzania kluczami).
f) Instrukcję współpracy z Policją i innymi jednostkami
zewnętrznymi.
g) Szkic sytuacyjny obiektu, a w przypadkach koniecznych
szkice wybranych części obiektu.
2.
Sporządzenie planu ochrony dyrektor powierza wyłącznie osobie,
która posiada licencję pracownika ochrony fizycznej drugiego
stopnia.
3.
Dostęp do planu ochrony wymaga pisemnego upoważnienia
dyrektora muzeum lub innej jednostki organizacyjnej.
4.
Plan ochrony wraz z załącznikami określonymi w punkcie 1
uzgadniany jest przez dyrektora lub osobę przez niego
upoważnioną, z właściwym terytorialnie Komendantem Wojewódzkim
Policji.
5.
Organizację ochrony w muzeum i innej jednostce organizacyjnej
zapewnia dyrektor tego muzeum lub jednostki, zgodnie z planem
ochrony w terminie trzech miesięcy od daty uzgodnienia planu
ochrony.
6.
Dyrektor, w którym działa specjalistyczna uzbrojona formacja
ochronna, zapewni dla jej pracowników pomieszczenia, w tym
pokoje pracy operacyjnej i pomieszczenia socjalne.
7.
Usytuowanie i powierzchnia pomieszczeń muszą umożliwiać
wykonywanie zadań ochronnych określonych w planie ochrony oraz
uniemożliwiać dostęp osobom postronnym.
8.
Pomieszczenia operacyjne powinny być wyposażone w:
a)
Oświetlenie sztuczne i awaryjne
b) Ogrzewanie
c) Środki łączności
d) Elektroniczne systemy ochrony mienia, o ile ich
występowanie wynika z planu ochrony.
9.
Nazwę wewnętrznej służby ochrony ustala dyrektor.
10.
Nazwa wewnętrznej służby ochrony rozpoczyna się od wyrazu
„Straż" lub „Służba" np.: Straż Muzealna, Służba Ochrony
Biblioteki Narodowej.
11.
Pracownicy specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych (SUFO)
muszą być umundurowani lub ubrani oraz oznaczeni zgodnie z
odrębnymi przepisami.
12.
Ochronę muzeum lub innej jednostki organizacyjnej chronionej
przez WSO organizuje szef ochrony tego muzeum lub jednostki.
13.
Ochronę muzeum lub innej jednostki organizacyjnej chronionej
przez przedsiębiorcę organizuje funkcyjny pracownik ochrony
określony i wyznaczony przez tego przedsiębiorcę.
14. Do
zakresu działania kierującego ochroną określonego w pkt 12, 13
należy:
a)
Opracowanie planu ochrony i innej dokumentacji ochronnej (nie
dotyczy pracownika ochrony określonego w pkt. 13).
b) Organizowanie ochrony.
c) Planowanie zadań dla podległych pracowników ochrony.
d) Kierowanie oddziałem, zespołem pracowników ochrony.
e) Sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań
ochrony.
f) Prowadzenie instruktaży i zajęć szkoleniowych z
pracownikami ochrony oraz dokumentowanie tych czynności.
g) Podejmowanie działań zmierzających do stałego doskonalenia
form i metod ochrony.
h) Dokonywanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa.
i) Informowanie dyrektora muzeum lub innej jednostki
organizacyjnej o stanie zagrożenia i ochrony.
j) Sprawowanie nadzoru nad przechowywaniem broni i amunicji
oraz ich ewidencjonowaniem.
k) Współpraca w opracowaniu decyzji dotyczących instalowania
nowych lub modernizacji starych zabezpieczeń technicznych.
l) Sprawowanie nadzoru i kontroli nad pracą pomocników
muzealnych w zakresie związanym z dozorem.
m) Udział w naborze pracowników ochrony (nie dotyczy
pracownika ochrony określonego w pkt. 13).
n) Prowadzenie dokumentacji ochronnej.
15.
Ochrona muzeum lub innej jednostki organizacyjnej musi być
oparta o stałą współpracę dyrektora z właściwym terytorialnie:
a)
Komendantem jednostki organizacyjnej Policji.
b) Kierownikiem jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej
Straży Pożarnej.
c) Szefem Obrony Cywilnej.
d) Komendantem Straży Miejskiej.
16.
Organizacja ochrony musi uwzględniać poddanie się czynnościom
związanym z nadzorem nad specjalistycznymi uzbrojonymi
formacjami ochronnymi oraz kontroli przez upoważnionych
funkcjonariuszy Policji lub pracowników organów zwierzchnich,
a także terminowe usuwanie uchybień i nieprawidłowości
stwierdzonych podczas kontroli.
Rozdział IV
Zasady organizacji i wykonywania
konwojów
1. Organizując działania ochronne transportu, należy
spełnić określone warunki, a w szczególności:
a) Zapewnić odpowiednią liczbę osób uczestniczących w
transporcie i ich wyposażenie.
b) Zapewnić właściwy stan techniczny środków transportu,
środków zabezpieczenia konwoju i wyposażenia konwojentów.
c) Określić najkrótszą, optymalną trasę konwoju.
d) Zapewnić kontakt między uczestniczącymi w konwoju
samochodami oraz zagwarantować możliwość porozumienia
radiowego między załogami pojazdów.
e) Ograniczyć do minimum postoje w trakcie konwojowania, przez
właściwy wybór trasy i regulowanie poruszania się pojazdów w
konwoju.
f) Zapewnić ochronę samochodu transportującego, w razie
zaistnienia postojów.
g) Zachować w tajemnicy wszelkie dane dotyczące konwoju.
h) Zachować czujność i właściwie wypełniać polecenia dowódcy
konwoju w trakcie konwojowania,
i) Podejmować bezpośrednią, zdecydowaną i adekwatną do stopnia
zagrożenia interwencję,
j) Prowadzić w sposób właściwy dokumentację konwojową.
2.
Decyzję o konieczności ochrony transportu zbiorów, wartości
pieniężnych i innego cennego mienia podejmuje dyrektor lub
osoba pisemnie przez niego upoważniona (wzór -
załącznik nr 1).
3.
Decyzja powinna określać:
a) Przedmiot konwojowania
b) Rodzaj środka transportu
c) Miejsce docelowe i czas trwania transportu
4.
Konwój organizuje szef wewnętrznej służby ochrony lub
funkcyjny pracownik ochrony przedsiębiorcy zgodnie z
poleceniem konwoju (wzór -
załącznik nr 2).
5.
Organizujący konwój powinien w szczególności:
a)
Dokonać rozpoznania przedmiotu konwoju (rodzaj, ilość,
wartość, zagrożenie pożarem, itp.)
b) Ustalić czy środki transportu są sprawne oraz skontrolować
działanie technicznych urządzeń zabezpieczających.
c) Wyznaczyć skład osobowy konwoju (w tym dowódcę konwoju)
d) Określić rodzaj uzbrojenia i wyposażenia konwojentów.
e) Określić czas wyjazdu, trasę i termin powrotu.
f) Przeprowadzić instruktaż przed rozpoczęciem konwoju
6.
Organizacja i wykonywanie konwoju powinno odbywać się w
oparciu o instrukcję konwojową, która w szczególności powinna
zawierać:
a) Ogólne warunki wykonywania konwoju.
b) Obowiązki dowódcy konwoju, konwojentów i innych osób
wchodzących w skład konwoju: kasjer, kierowca, kurier, inne.
c) Skład i rozmieszczenie w środkach transportu konwojentów i
innych osób wchodzących w skład konwoju.
d) Postępowanie członków konwoju w sytuacjach zagrożenia.
e) Organizację łączności i alarmowania.
f) Zasady obchodzenia się z bronią.
g) Sposób dokumentowania czynności konwojowych.
7.
Przy organizacji ochrony transportów zbiorów i wartości
pieniężnych dla ustalenia liczby konwojentów przyjmuje się
jednostkę obliczeniową.
8.
Transport zbiorów lub wartości pieniężnych jest chroniony co
najmniej przez:
a) Jednego konwojenta - przy przewozie o wartości do 5
jednostek obliczeniowych.
b) Dwóch konwojentów - przy przewozie o wartości od 5 do 15
jednostek obliczeniowych.
c) Trzech konwojentów - przy przewozie o wartości od 15-50
jednostek obliczeniowych.
d) Czterech konwojentów - przy przewozie wartości powyżej 50
jednostek obliczeniowych.
9.
Konwoje piesze mogą być wykonywane jedynie w przypadku
ochraniania zbiorów lub wartości pieniężnych nie
przekraczających 1 jednostki obliczeniowej, jeżeli użycie
samochodu nie jest uzasadnione ze względu na odległość od
miejsca pobrania do miejsca przekazania mienia konwojowego, a
do przenoszenia używa się odpowiedniego zabezpieczenia
technicznego np. specjalistyczne teczki, walizki itp.
10. W
przypadku, gdy przenoszone są zbiory lub wartości pieniężne od
0,3 do 1 jednostki obliczeniowej, osoba transportująca jest
chroniona przez co najmniej jednego pracownika ochrony, który
może być nieuzbrojony.
11. Wartości pieniężne powyżej jednej jednostki obliczeniowej
transportuje się pojazdami przystosowanymi, a powyżej 20
jednostek obliczeniowych przy użyciu pojazdów specjalnych.
12. Przydatność środków transportu użytych do przewozu zbiorów
o wartości powyżej jednej jednostki obliczeniowej, każdorazowo
ocenia kurier wyznaczony do udziału w transporcie przez
dyrektora muzeum lub innej jednostki organizacyjnej.
13. Zbiory o wartości powyżej 15 jednostek obliczeniowych
transportuje się pojazdami specjalnie przystosowanymi do ich
przewożenia, zapewniającymi utrzymanie właściwych warunków
konserwatorskich. Każdorazowo oceny przystosowania pojazdu do
transportu dokonuje kurier.
14. Przy transporcie zbiorów powyżej 15 jednostek
obliczeniowych lub przy transporcie wartości pieniężnych
powyżej 30 jednostek obliczeniowych należy do transportu
przydzielić samochód ubezpieczający.
15. W przypadku transportowania zbiorów lub wartości
pieniężnych kolumną samochodów należy do transportu
przydzielić dwa samochody ubezpieczające, ustalając po dwóch
konwojentów na każdy samochód ubezpieczający i po jednym
konwojencie na każdy samochód transportujący.
16. W każdym transporcie zbiorów uczestniczy wyznaczony przez
dyrektora kurier.
17. Transport zbiorów o wartości przekraczającej 10 jednostek
obliczeniowych odbywający się drogą lotniczą, oprócz kuriera
jest chroniony przez co najmniej jednego pracownika ochrony,
który może być nieuzbrojony.
18. O transportach zbiorów przekraczających wartość 10
jednostek obliczeniowych osoba odpowiedzialna za organizację
ochrony transportu informuje Ośrodek Ochrony Zbiorów
Publicznych.
19. Muzea lub inne jednostki organizacyjne, ochraniane przez
specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne konwojują
transportowane zbiory we własnym zakresie, z uwzględnieniem
punktu 22.
20. Muzea lub inne jednostki organizacyjne, które nie mogą
wystawić własnych konwojentów mogą zwrócić się o pomoc do
innych specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych
świadczących usługi ochrony mienia lub Ośrodka Ochrony Zbiorów
Publicznych.
21. Koordynację i nadzór nad organizacją transportów zbiorów
mających poręczenia wypłaty odszkodowania za zniszczone,
uszkodzone lub skradzione eksponaty wystawowe przez Skarb
Państwa udzielone na podstawie odrębnych przepisów sprawuje
Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych.
22. Transport zbiorów, o których mowa w punkcie 21, odbywa się
z udziałem Policji.
23. W przypadku przewożenia zbiorów o bardzo dużej wartości ,
na które nie jest wystawione poręczenie wypłaty odszkodowania
przez Skarb Państwa Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych może
zwracać się do Komendy Głównej Policji o udział w konwoju
Policji na zasadach odrębnie określonych.
24. Informacje dotyczące organizacji transportu
zbiorów, przywożonych z zagranicy lub wywożonych za granicę
osoba odpowiedzialna za organizację ochrony transportu
przekazuje do Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych najpóźniej
na 20 dni przed rozpoczęciem transportu. W przypadku
transportów krajowych najpóźniej na 10 dni przed rozpoczęciem
transportu.
25. Informacja o której mowa w punkcie 18 i 24 musi zawierać:
a) miejsce, datę i godzinę rozpoczęcia transportu,
b) wartość i rodzaj przewożonych zbiorów,
c) marki i numery rejestracyjne pojazdów,
d) nazwiska, imiona i stanowiska osób wchodzących w skład
konwoju np. dowódca konwoju, konwojent, kierowca, kurier, a
także numery ich dowodów osobistych (numery paszportów przy
wyjazdach zagranicznych),
e) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za transport oraz
numer telefonu pod którym można dokonać wymiany informacji w
przypadkach szczególnych np.: opóźnienie, awaria pojazdu itp.,
f) przy transportach z zagranicy - datę i godzinę
przekroczenia punktu granicznego,
g) uwagi dotyczące konwoju np. planowane postoje, noclegi,
nazwa i adres przewoźnika itp.,
26. W
przypadku braku możliwości przekazania wszystkich danych,
określonych w punkcie 25, w terminie określonym w punkcie 24,
przekazuje się informację wstępną, a pozostałe dane w terminie
ustalonym z Ośrodkiem Ochrony Zbiorów Publicznych.
27.
Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych uzgodnione pełne dane
dotyczące transportu przekazuje do Komendy Głównej Policji w
terminie pozwalającym na zorganizowanie ochrony transportu,
nie później jednak niż na 5 dni przed rozpoczęciem transportu.
28.
Wyjazd i zakończenie transportu o wartości powyżej 10
jednostek obliczeniowych dowódca konwoju zobowiązany jest
zgłosić telefonicznie do Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych.
29.
Transporty zbiorów należy wykonywać po trasach najbardziej
bezpiecznych i możliwie często patrolowanych przez Policję.
30. Przy planowaniu transportu należy przestrzegać, aby
odbywał się on w dniach powszednich od poniedziałku do
czwartku danego tygodnia.
31. W przypadku konwojowania transportu na długich trasach,
gdzie przewidywany jest postój (nocleg), miejsce postoju
transportu i organizację jego ochrony organizator konwoju
uzgadnia wcześniej z jednostką Policji, na której terenie
działania postój jest planowany.
32. Przy wyznaczaniu dłuższego miejsca postoju transportu
należy przede wszystkim brać pod uwagę możliwości
wykorzystania do tego celu zamkniętych terenów muzeów i innych
obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje
ochronne lub terenów administrowanych przez jednostki Policji,
Straży Granicznej.
Rozdział V
Rodzaj uzbrojenia i wyposażenia
specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych
1. Dyrektorzy muzeów lub innych jednostek
organizacyjnych w stosunku do wewnętrznych służb ochrony oraz
przedsiębiorcy ochraniający te muzea lub jednostki wyposażają
w broń pracowników ochrony posiadających licencję pracownika
ochrony fizycznej oraz legitymację osoby dopuszczonej do
posiadania broni zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Ilość jednostek broni musi być zgodna z kalkulacją zawartą
w planie ochrony muzeum lub innej jednostki.
3. Broń i amunicja może być nabywana na podstawie wydanego
wraz z pozwoleniem zaświadczenia, uprawniającego do nabycia, w
terminie trzech miesięcy od daty jego wydania, określonego w
pozwoleniu rodzaju broni i amunicji do tej broni, albo
najmowana od Policji na podstawie odrębnych przepisów.
4. W muzeach i innych jednostkach organizacyjnych dopuszcza
się wyposażenie specjalistycznych uzbrojonych formacji
ochronnych w:
a) Broń palną bojową krótką - pistolety i rewolwery
b) Broń palną bojową długą - pistolet maszynowy i broń
gładkolufowa wyłącznie do konwojowania zbiorów
i wartości pieniężnych
c) Broń sygnałową.
d) Paralizatory elektryczne - wyłącznie w muzeach i archiwach.
e) Ręczne miotacze gazu - na terenie otwartym.
f) Pies obronny.
5. Na posterunkach stałych usytuowanych na salach
ekspozycyjnych nie dopuszcza się pełnienia służby przez
pracowników ochrony uzbrojonych w broń palną bojową w czasie
udostępniania zbiorów.
6. Za normatyw ilości amunicji znajdującej się w posiadaniu
specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych przyjmuje
się:
a) W wypadku jednego pistoletu lub jednego pistoletu
maszynowego – ilość amunicji wystarczającą do pełnego
załadowania czterech magazynków.
b) W przypadku jednego rewolweru lub jednej strzelby
gładkolufowej „Pump-Action" - po 24 sztuki amunicji.
7. Połowa określonej powyżej amunicji stanowi amunicję
alarmową, którą wydaje się w wypadku bezpośredniego zagrożenia
napadem na muzeum lub inną jednostkę organizacyjną oraz
każdorazowo do ochrony konwojowanego mienia.
8. Amunicję do celów szkolenia strzeleckiego zakupuje się po
uzyskaniu zgody właściwego organu Policji.
9. Magazynowanie broni i amunicji określają odrębne przepisy.
10. Podstawowymi dokumentami ewidencjonowania broni i amunicji
są:
a) Książka stanu uzbrojenia.
b) Książka wydania, przyjęcia broni i amunicji.
c) Książka rozchodu amunicji.
11. Z wyposażenia pracowników ochrony ochraniających muzea i
inne jednostki organizacyjne wyklucza się broń palną gazową.
12. Pracowników specjalistycznych uzbrojonych formacji
ochronnych, w zależności od potrzeb, wyposaża się w:
a) Łączność bezprzewodową.
b) Kamizelki i hełmy kuloodporne.
c) Maski przeciwgazowe.
d) Latarki elektryczne.
e) Środki opatrunkowe.
f) Środki transportu.
Rozdział VI
Zasady kontroli wewnętrznej organizacji
ochrony
1. Celem kontroli jest ustalenie stanu faktycznego
ochrony, porównanie tego stanu z wymogami, jego ocena oraz
wykazanie nieprawidłowości lub prawidłowości, a także
możliwości i sposobu likwidacji stwierdzonych braków i
niedociągnięć.
2. Kontrole pracowników realizujących zadania ochronne powinny
być prowadzone systematycznie, doraźnie lub okresowo.
3. Kontroli wewnętrznej organizacji ochrony dokonują:
a. Dowódca zmiany.
b. Szef ochrony i jego zastępca.
c. Przedsiębiorca i upoważniony funkcyjny pracownik ochrony (w
przypadku ochrony przez przedsiębiorcę).
d. Dyrektor muzeum lub innej jednostki organizacyjnej, oraz
osoby przez niego upoważnione.
4.
Dowódca zmiany powinien kontrolować podległych pracowników
systematycznie, stale ich instruować w zakresie zadań
bieżących oraz rozliczać z wykonanych czynności.
5.
Osoby funkcyjne określone w punkcie 3b i 3c poza
systematycznymi i doraźnymi kontrolami zobowiązane są do
szczegółowych kontroli okresowych badających stan
bezpośredniej ochrony fizycznej i zabezpieczenia technicznego
w kontekście istniejących i potencjalnych zagrożeń oraz
analizowania tych zagrożeń i przekładania dyrektorom
stosownych pisemnych wniosków zmierzających do stałego
podnoszenia stanu bezpieczeństwa muzeum lub innego obiektu.
Kontrole okresowe powinny być wykonywane przynajmniej raz na
kwartał.
6.
Dyrektor muzeum lub innej jednostki organizacyjnej, lub osoba
przez niego upoważniona, co najmniej dwa razy w roku
kontroluje pracę kierującego ochroną określonego w punkcie 3b
i 3c i dokonuje jej oceny.
7.
Minister Kultury upoważnia do przeprowadzenia kontroli stanu
bezpieczeństwa muzeów i innych jednostek organizacyjnych,
pracowników Biura Spraw Obronnych i Ośrodka Ochrony Zbiorów
Publicznych.
8.
Rejestr wydanych upoważnień prowadzi Biuro Spraw Obronnych
Ministerstwa Kultury.
9.
Kontrolę stanu bezpieczeństwa przeprowadza się w obecności
dyrektora lub osoby przez niego upoważnionej.
10.
Kontrole powinny być odpowiednio dokumentowane. Zapis
pokontrolny winien zawierać datę, czas i miejsce kontroli,
opis kontroli, stwierdzone fakty odnoszące się do
realizowanych zadań, stan zabezpieczenia, zalecenia wydane w
związku z kontrolą oraz dane i podpis wykonującego kontrolę.
Rozdział VII
Zasady stosowania zabezpieczeń
technicznych
1. Zabezpieczenie techniczne muzeum lub innej jednostki
organizacyjnej jest realizowane poprzez:
a) Zabezpieczenia budowlane.
b) Zabezpieczenia mechaniczne.
c) Zabezpieczenia elektroniczne.
2. W
zabezpieczeniu technicznym stosuje się wyłącznie urządzenia
posiadające certyfikaty lub świadectwa kwalifikacyjne z
wyjątkiem urządzeń wymienionych w pkt. 19.
3.
Projektowanie, instalowanie oraz konserwacja zabezpieczeń
technicznych wykonywana jest przez przedsiębiorców
posiadających koncesję na prowadzenie usług w zakresie ochrony
osób i mienia lub własnych pracowników posiadających licencje
pracownika zabezpieczenia technicznego.
4.
Firmy projektujące, instalujące i konserwujące zabezpieczenia
elektroniczne winny dodatkowo posiadać zaświadczenie o
ukończeniu specjalistycznych kursów z zakresu ochrony obiektów
muzealnych organizowanych przez Ośrodek Ochrony Zbiorów
Publicznych.
5. Zakres stosowania zabezpieczeń technicznych
powinien wynikać z uzgodnionego planu ochrony i być odpowiedni
do występującego zagrożenia oraz wartości zabezpieczanych
zbiorów i innego mienia.
6.
Modernizacje lub montaż nowych zabezpieczeń budowlanych i
mechanicznych muszą uwzględniać w zabezpieczeniu otworów
drzwiowych i okiennych piwnic oraz parteru, pomieszczeń
magazynów zbiorów muzealnych, bibliotecznych i archiwalnych,
sal wystawowych i czytelni zbiorów specjalnych oraz pracowni
konserwacji zbiorów, stosowanie minimum:
- zamków, zamknięć i drzwi - w klasie B
- drzwi o zwiększonej odporności na włamanie - w klasie C
- szyb o zwiększonej odporności na przebicie i rozbicie - w
klasie P.-4
- rolet i krat żaluzjowych o zwiększonej odporności na
włamanie - w klasie 2
- szaf stalowych, kas pancernych, sejfów do przechowywania
szczególnie cennych zbiorów - w klasie IV
- krat stalowych wykonanych z kształtowników stalowych o
przekroju minimum 200 mm2 przy rozstawie prętów poziomych 400
mm i pionowych 150 mm oraz spawaniu wszystkich połączeń.
7. Wszystkie drzwi, okna i inne zabezpieczenia otworów
powinny być właściwie osadzone i wyposażone w sprawne
zamknięcia i okucia.
8. Zabezpieczenia otworów drzwiowych, okiennych, świetlików,
włazów dachowych i innych oraz konstrukcje budowlane wzmocnień
oraz przegród zabezpieczających nie mogą być sprzeczne z
wymogami ochrony przeciwpożarowej.
9. Upoważniony pracownik administracji muzeum lub innego
obiektu organizuje i porządkuje gospodarkę kluczami.
10. Szef ochrony lub funkcyjny pracownik ochrony
przedsiębiorcy nadzoruje i kontroluje przyjmowanie,
przechowywanie i wydawanie kluczy.
11. Zarządzanie gospodarką kluczami określa „Instrukcja o
zasadach zabezpieczenia pomieszczeń" stanowiąca załącznik do
planu ochrony.
12. Konstrukcje gablot wystawienniczych przeznaczonych dla
cennych zbiorów powinny uwzględniać możliwość zastosowania w
ich ochronie szkła bezpiecznego, atestowanych zamknięć oraz
podłączenia zabezpieczeń elektronicznych.
13. W muzeach lub innych jednostkach organizacyjnych, w
których nie ma skarbców, szczególnie cenne zbiory należy
przechowywać w szafach stalowych, kasach pancernych, sejfach
na trwale przytwierdzonych do podłoża w pomieszczeniach
objętych zabezpieczeniem elektronicznym.
14. Zabezpieczenia elektroniczne (elektroniczne systemy
technicznej ochrony mienia) stanowią uzupełnienie zabezpieczeń
budowlanych i mechanicznych i są wykorzystywane przy
realizacji zadań ochrony fizycznej.
15. Wykonanie poszczególnych rodzajów zabezpieczeń
elektronicznych powinno być poprzedzone opracowaniem
dokumentacji technicznej. Dla niewielkich instalacji dopuszcza
się wykonanie dokumentacji uproszczonej składającej się z
projektu koncepcyjnego i dokumentacji powykonawczej.
16. Na
dokumentację techniczną zabezpieczeń elektronicznych powinny
składać się następujące dokumenty:
a) Uzgodnienie na piśmie między zlecającym a
wykonawcą, określające zakres ochrony obiektu.
a) Koncepcja działania systemu.
b) Wykaz typów i rodzajów użytych urządzeń.
c) Plan instalacji sygnalizacyjnej (przewodowej).
d) Schemat blokowy instalacji.
e) Kosztorys.
f) Opis techniczny instalacji i współdziałania urządzeń.
g) Oświadczenia osób sporządzających dokumentację i biorących
udział w pracach instalacyjnych o nie ujawnianiu wiadomości
stanowiących informacje niejawne, z którymi zapoznali się
podczas wykonywania prac.
17.
Dokumentacja techniczna przechowywana jest w sposób
uniemożliwiający osobom nieupoważnionym dostęp do niej.
18.
Zabezpieczenia elektroniczne takie jak systemy alarmowe mają
spełniać wymogi co najmniej klasy SA3 w zakresie przewidzianym
polską normą (PN-93 E-08390/14).
19.
Urządzenia stosowane w systemach alarmowych mają spełniać
wymogi klasy C.
20.
Dopuszcza się stosowanie w systemach alarmowych
specjalistycznych urządzeń nie posiadających atestów, o ile
nie zostały w stosunku do nich opracowane polskie normy.
21.
Przystąpienie do modernizacji starych lub montaż nowych
zabezpieczeń elektronicznych musi być poprzedzone
zatwierdzeniem projektu technicznego instalacji przez Ośrodek
Ochrony Zbiorów Publicznych.
22.
Odbiór instalacji alarmowej następuje po 2-3 tygodniowej
eksploatacji próbnej. Wykonawca przekazuje użytkownikowi
książkę eksploatacji systemu i potwierdzenie przeszkolenia
pracowników w zakresie obsługi systemu. Przekazanie systemu do
stałej eksploatacji strony potwierdzają w protokole odbioru.
23.
Konserwacja zabezpieczeń elektronicznych powinna odbywać się
nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, mechanicznych i
budowlanych raz na 12 miesięcy. Wszystkie prace związane z
przeglądami, modernizacją i konserwacją zabezpieczeń
elektronicznych powinny być dokumentowane w formie pisemnej np.
książka przeglądów, książka eksploatacji i konserwacji.
24.
Montaż zabezpieczeń technicznych w obiektach zabytkowych
wymaga uzgodnienia ze Służbą Ochrony Zabytków.
25.
Zabezpieczenia techniczne kasy, kancelarii tajnej i magazynu
broni regulują odrębne przepisy.
Rozdział VIII
Zasady szkolenia doskonalącego
1. Pracownicy specjalistycznych uzbrojonych formacji
ochrony podlegają szkoleniu doskonalącemu w zakresie:
a) Zadań, obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
wynikających z przepisów prawa, planów ochrony i instrukcji
wewnętrznych.
b) Szkolenia strzeleckiego.
c) Technik interwencyjnych
d) Stosowanych zabezpieczeń technicznych.
2.
Szkolenia w zakresie przedstawionym w pkt.1 dla pracowników
ochrony muzeum lub innej jednostki organizacyjnej prowadzi
przynajmniej raz w roku kierujący ochroną.
3.
Kierujący ochroną podlegają przynajmniej raz w roku szkoleniu
dokształcającemu organizowanemu przez Ośrodek Ochrony Zbiorów
Publicznych w Warszawie przy współudziale Biura Spraw
Obronnych Ministerstwa Kultury.
4.
Koszty związane z przeprowadzeniem szkolenia doskonalącego dla
pracowników ochrony pokrywa muzeum lub inna jednostka
organizacyjna lub przedsiębiorca chroniący muzeum lub inną
jednostkę organizacyjną.
5.
Czas szkoleń przeprowadzonych poza godzinami pracy zalicza się
do czasu pracy pracowników biorących w nich udział.
6. Na
każde szkolenie opracowuje się plan szkolenia, a przebieg
szkolenia odzwierciedla dziennik szkolenia.
Rozdział IX
Rodzaje dokumentacji ochronnej
1. Specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne ochraniające
muzea i inne jednostki organizacyjne prowadzą następujące
rodzaje dokumentacji ochronnej:
a) Tabela służby.
b) Dziennik zmiany.
c) Dziennik wydarzeń.
d) Dziennik szkolenia.
e) Książka konwojów.
f) Instrukcję postępowania pracowników ochrony w przypadkach
szczególnych.
g) Instrukcja postępowania pracowników ochrony w przypadku
katastrofy, klęski żywiołowej i konfliktu zbrojnego.
h) Instrukcję kontroli ruchu osobowego i materialnego.
i) Instrukcję konwojowania.
j) Instrukcję o zasadach zabezpieczenia pomieszczeń (w tym
zasady zarządzania kluczami).
k) Instrukcję współpracy z Policją i innymi jednostkami
zewnętrznymi.
2.
Podstawowe dokumenty ewidencjonowania broni i amunicji określa
rozdział V pkt. 10 regulaminu.
3.
Rodzaje dokumentacji ochronnej określone w punkcie 1 nie
wykluczają prowadzenia przez przedsiębiorcę dokumentacji
wymaganej przy prowadzeniu działalności gospodarczej w
zakresie usług ochrony osób i mienia.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
1. Dyrektor muzeum lub jednostki organizacyjnej dokonuje
analizy stanu zabezpieczenia za poprzedni rok. Roczna analiza
przesyłana jest do Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych w
terminie do 31 stycznia danego roku.
2. Roczna analiza stanu zabezpieczenia powinna w szczególności
zawierać:
a) informacje o:
- stanie ochrony fizycznej, z uwzględnieniem wielkości
zatrudnienia, zmian jakie miały miejsce w analizowanym
okresie, skali rotacji pracowników ochrony,
- przeprowadzonych kontrolach wewnętrznych i ich wynikach,
- przeprowadzonych kontrolach przez upoważnionych
funkcjonariuszy Policji lub organów zwierzchnich (co wskazano,
w jaki sposób usunięto uchybienia),
- przeprowadzonych szkoleniach,
- zmianach w zakresie technicznego zabezpieczenia,
- ilości zorganizowanych transportów zbiorów i wartości
pieniężnych,
- zdarzeniach nadzwyczajnych (zakres, przyczyny, skala strat),
b)
ocenę działań w zakresie:
- poprawności określonych założeń ochrony,
- słuszności zastosowanych form i sposobów działania (taktyka
i techniki),
- adekwatności użytych sił i środków,
- zgodności realizacji zadań z planem ochrony,
- celowości, efektywności, skuteczności, poufność,
użyteczności czynności wykonywanych przez poszczególnych
pracowników i oddział (zespół).
c) wnioski:
- ocena istniejącego stanu ochrony oraz potencjalnych
zagrożeń,
- zakładane kierunki zmian i uzupełnień w zakresie
bezpośredniej ochrony fizycznej i zabezpieczenia technicznego.
3. Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych dokonuje oceny
przesłanych rocznych analiz stanu zabezpieczenia. Na podstawie
przesłanych materiałów oraz w oparciu o przeprowadzone
kontrole Ośrodek sporządza corocznie raport o stanie
zabezpieczenia muzeów i innych jednostek organizacyjnych
podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra
Kultury. W terminie do 31 marca danego roku kalendarzowego
Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych przedkłada raport
Ministrowi Kultury za pośrednictwem Biura Spraw Obronnych.
4. Każdorazowo w przypadku kradzieży, zniszczenia lub
uszkodzenia zbiorów dyrektor muzeum lub innej jednostki
organizacyjnej powiadamia Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych
przesyłając szczegółowe informacje dotyczące zdarzenia oraz
poniesionych straty.
5. Regulamin ogólnych warunków i trybu wykonywania ochrony
muzeów i innych jednostek organizacyjnych podlegających
obowiązkowej ochronie, podległych, podporządkowanych lub
nadzorowanych przez Ministra Kultury wchodzi w życie w
terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
6. Jeżeli z przepisów regulaminu wynika konieczność
zwiększenia stanu etatowego specjalistycznych uzbrojonych
formacji ochronnych to zorganizowanie bezpośredniej ochrony
fizycznej zgodnie z wymogami regulaminu następuje w terminie
12 miesięcy od daty ogłoszenia regulaminu.
ZAŁĄCZNIKI
załącznik nr 1 -
Wzór decyzji o konieczności ochrony transportu zbiorów,
wartości pieniężnych i innego cennego mienia.
załącznik nr 2 -
Wzór polecenia konwoju.
----------------------------------------------------------------------
Opracowano
w oparciu o materiały zawarte w serwisie:
http://bip.mk.gov.pl
|