|
NOWE KLAUZULE TAJNOŚCI |
Ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 roku wyeliminowano pojęcia tajemnicy służbowej
i państwowej. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż dotychczasowy podział na takie
tajemnice nie był stosowany w żadnym państwie członkowskim NATO i Unii
Europejskiej.
Nowe definicje klauzul tajności zostały określone w art. 5 ustawy z dnia 5
sierpnia 2010 roku.
Zgodnie z ww. artykułem poszczególne klauzule przyznaje się w następujących
przypadkach:
1. „ściśle tajne”, jeżeli
nieuprawnione ujawnienie informacji spowoduje wyjątkowo poważną szkodę dla
Rzeczypospolitej Polskiej, a które dotyczą polityki międzynarodowej, obronności
państwa, czynności operacyjno-rozpoznawczych służb wywiadu i kontrwywiadu, bądź
też mają bezpośrednie znaczenie dla niepodległości i porządku konstytucyjnego
RP. Ujawnienie takie:
|
zagrozi niepodległości, suwerenności lub integralności
terytorialnej Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
zagrozi bezpieczeństwu wewnętrznemu lub porządkowi
konstytucyjnemu Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
zagrozi sojuszom lub pozycji międzynarodowej
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
osłabi gotowość obronną Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
doprowadzi lub może doprowadzić do identyfikacji
funkcjonariuszy, żołnierzy lub pracowników służb
odpowiedzialnych za realizację zadań wywiadu lub kontrwywiadu,
którzy wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze, jeżeli
zagrozi to bezpieczeństwu wykonywanych czynności lub może
doprowadzić do identyfikacji osób udzielających im pomocy w tym
zakresie; |
|
zagrozi lub może zagrozić życiu lub zdrowiu funkcjonariuszy,
żołnierzy lub pracowników, którzy wykonują czynności
operacyjno-rozpoznawcze, lub osób udzielających im pomocy w tym
zakresie; |
|
zagrozi lub może zagrozić życiu lub zdrowiu świadków
koronnych lub osób dla nich najbliższych albo świadków, o
których mowa w art. 184 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.), lub
osób dla nich najbliższych. |
2. „tajne”, jeżeli nieuprawnione
ujawnienie informacji spowoduje poważne szkody dla Polski w obszarze polityki
międzynarodowej, obronności, ochrony suwerenności i porządku konstytucyjnego,
interesów gospodarczych państwa, a także działań operacyjno-rozpoznawczych służb
do tego uprawnionych. Ujawnienie takie:
|
uniemożliwi realizację zadań związanych z ochroną
suwerenności lub porządku konstytucyjnego Rzeczypospolitej
Polskiej; |
|
pogorszy stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z innymi
państwami lub organizacjami międzynarodowymi; |
|
zakłóci przygotowania obronne państwa lub funkcjonowanie Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
utrudni wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych
prowadzonych w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub
ścigania sprawców zbrodni przez służby lub instytucje do tego
uprawnione; |
|
w istotny sposób zakłóci funkcjonowanie organów ścigania i
wymiaru sprawiedliwości; |
|
przyniesie stratę znacznych rozmiarów w interesach
ekonomicznych Rzeczypospolitej Polskiej. |
3. „poufne”, jeżeli
nieuprawnione ujawnienie informacji spowoduje szkodę Rzeczypospolitej Polskiej w
obszarze polityki międzynarodowej, obronności, porządku publicznego lub
bezpieczeństwa obywateli, utrudniłoby wykonywanie ustawowych zadań przez organy,
służby lub instytucje odpowiedzialne za ochronę bezpieczeństwa, osłabiłoby
system finansowy Polski lub naraziłoby na szkodę interesy ekonomiczne lub
funkcjonowanie gospodarki narodowej. Ujawnienie takie:
|
utrudni prowadzenie bieżącej polityki zagranicznej
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
utrudni realizację przedsięwzięć obronnych lub negatywnie
wpłynie na zdolność bojową Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej; |
|
zakłóci porządek publiczny lub zagrozi bezpieczeństwu
obywateli; |
|
utrudni wykonywanie zadań służbom lub instytucjom
odpowiedzialnym za ochronę bezpieczeństwa lub podstawowych
interesów Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
utrudni wykonywanie zadań służbom lub instytucjom
odpowiedzialnym za ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa
obywateli lub ściganie sprawców przestępstw i przestępstw
skarbowych oraz organom wymiaru sprawiedliwości; |
|
zagrozi stabilności systemu finansowego Rzeczypospolitej
Polskiej; |
|
wpłynie niekorzystnie na funkcjonowanie gospodarki
narodowej. |
4. „zastrzeżone”, jeżeli nie
nadano informacjom wyższej klauzuli tajności, a ich nieuprawnione ujawnienie
może mieć szkodliwy wpływ na wykonywanie przez organy władzy publicznej lub inne
jednostki organizacyjne zadań w zakresie obrony narodowej, polityki
zagranicznej, bezpieczeństwa publicznego, przestrzegania praw i wolności
obywateli, wymiaru sprawiedliwości albo interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej
Polskiej.
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w nowej ustawie zrezygnowano z „Wykazu
informacji niejawnych, które mogą stanowić tajemnicę państwową”.
Z powyższego jasno wynika, iż przy przyznawaniu danej klauzuli musimy kierować
się wyłącznie nowymi definicjami klauzul oraz przede wszystkim świadomością
nieuprawnionego ujawnienia danej informacji oraz jego ewentualnymi jego
skutkami.
Uważam, iż w celu ułatwienia osobom uprawnionym dokonywania właściwej
klasyfikacji informacji, w każdej jednostce organizacyjnej wskazane byłoby
opracowanie, w porozumieniu z szefami komórek organizacyjnych, "Wykazu
podstawowych rodzajów dokumentów niejawnych wytwarzanych w jednostce
organizacyjnej, zawierających informacje niejawne". Takie rozwiązanie pozwoli na
uniknięcie naruszeń w zakresie zawyżania lub zaniżania klauzul.
Warto zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 9 przewidziano
nowy tryb postępowania w przypadku stwierdzenia zawyżenia lub zaniżenia
klauzuli tajności. Zgodnie z przedmiotowymi zapisami:
|
odbiorca materiału, w przypadku stwierdzenia zawyżenia lub
zaniżenia klauzuli tajności, może zwrócić się do osoby, która ją
nadała, albo przełożonego tej osoby z wnioskiem o dokonanie
stosownej zmiany; |
|
w przypadku odmowy dokonania zmiany lub nieudzielenia
odpowiedzi
w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku, odbiorca materiału może
zwrócić się odpowiednio do ABW lub SKW o rozstrzygnięcie sporu; |
|
spór, o którym mowa powyżej, ABW lub SKW rozstrzyga w
terminie 30 dni od daty złożenia wniosku o rozstrzygnięcie
sporu. |
Czy wikłanie w spory ABW lub SKW jest nam potrzebne?! Moim zdaniem Wykaz …, o
którym wspomniałem powyżej pozwoli nam na uniknięcie takich wątpliwych
przyjemności.
W ustawie zrezygnowano również z narzuconych odgórnie czasów ochrony dla
informacji niejawnych. Obecny stan prawny zezwala na ochronę informacji tak
długo, jak jest to niezbędne. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 6 ust.
2 „Informacje niejawne podlegają ochronie w sposób określony w ustawie
do czasu
zniesienia lub zmiany klauzuli tajności. Osoba uprawniona do podpisania
dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument materiału, może określić datę lub
wydarzenie, po których nastąpi zniesienie lub zmiana klauzuli tajności”.
Myślę, że ta zmiana niezmiernie ucieszy personel kancelarii tajnych, który
bardzo często „uwikłany” był w niekończący się proces przeglądów materiałów,
którym kończył się ustawowy czas ochrony. Obecnie ustawa narzuca na kierowników
jednostek organizacyjnych obowiązek „przeprowadzania nie rzadziej niż raz na 5
lat przeglądu materiałów w celu ustalenia, czy spełniają ustawowe przesłanki
ochrony”. Czyż takie rozwiązanie nie jest lepsze?
Reasumując, uważam że rozwiązania w zakresie klasyfikowania informacji,
przyjęte w nowej ustawie, są bardziej czytelne. Dostosowanie „naszego” systemu
do przepisów prawnych obowiązujących w NATO i Unii Europejskiej jest jak
najbardziej zasadne. Myślę, że z nowych regulacji najbardziej zadowoleni będą
pracownicy pionów ochrony, którzy niejednokrotnie poświęcali większość swojego
bezcennego czasu na proces weryfikacji, znoszenie i zmiany klauzul tajności,
kreślenie, nanoszenie zmian itd. Nie wspomnę już o problemach związanych z
potrzebą utrzymania klauzuli tajności informacjom, którym mijał ustawowy czas
ochrony.
© Opracował:
mgr inż. Marek ANZEL
|