|
BEZPIECZEŃSTWO OSOBOWE |
Dopuszczenie do pracy lub pełnienia służby na stanowiskach albo zlecenie prac
związanych z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej
może nastąpić, po:
|
uzyskaniu poświadczenia
bezpieczeństwa oraz |
|
odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji
niejawnych. |
Osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego nie mogą być
dopuszczone do pracy lub pełnienia służby na stanowiskach
albo wykonywania czynności zleconych, z którymi łączy się
dostęp do informacji niejawnych o klauzuli „tajne” lub
„ściśle tajne”, z zastrzeżeniem do osób:
|
zajmujących stanowiska związane
z kierowaniem wykonywania przez
przedsiębiorcę umowy związanej z
dostępem do informacji
niejawnych lub związane z
bezpośrednim wykonywaniem takiej
umowy albo wykonujących zadania
na rzecz obronności lub
bezpieczeństwa państwa, związane
z dostępem do informacji
niejawnych u przedsiębiorcy; |
|
które w imieniu przedsiębiorcy
wyżej wymienionego
uczestniczą w czynnościach zmierzających do zawarcia umowy,
jeżeli czynności te są związane z dostępem do informacji
niejawnych; |
|
zatrudnionych
w pionie ochrony przedsiębiorcy
wyżej wymienionego z wyjątkiem osoby zajmującej stanowisko
pełnomocnika ochrony oraz zastępcy pełnomocnika ochrony. |
Dopuszczenie do pracy lub pełnienia służby na stanowiskach
albo zlecenie prac, związanych z dostępem danej osoby do
informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” może nastąpić
po:
|
pisemnym upoważnieniu przez
kierownika jednostki
organizacyjnej, jeżeli nie
posiada ona poświadczenia
bezpieczeństwa; |
|
odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji
niejawnych. |
W zależności od stanowiska lub wykonywania czynności
zleconych, o które ubiega się osoba, zwana dalej „osobą
sprawdzaną”, przeprowadza się:
|
zwykłe postępowanie sprawdzające – przy stanowiskach i
pracach związanych
z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „poufne”, z
zastrzeżeniem lit. b–
d (wydaje się poświadczenia bezpieczeństwa upoważniające do
dostępu do informacji niejawnych
o takiej klauzuli, jaka została
wskazana we wniosku lub
poleceniu); |
|
poszerzone postępowanie sprawdzające:
a) przy stanowiskach i pracach związanych z dostępem
do informacji niejawnych
o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne”,
b) wobec pełnomocników ochrony,
zastępców pełnomocników ochrony oraz kandydatów na te
stanowiska,
c) wobec kierowników jednostek
organizacyjnych, w których są przetwarzane informacje
niejawne o klauzuli „poufne” lub wyższej,
d) wobec osób ubiegających się o dostęp do informacji
niejawnych międzynarodowych lub o dostęp, który ma wynikać z umowy
międzynarodowej zawartej przez Rzeczpospolitą Polską. |
Pełnomocnik ochrony przeprowadza zwykłe postępowanie
sprawdzające na pisemne polecenie kierownika jednostki organizacyjnej.
ABW albo SKW przeprowadzają poszerzone postępowania
sprawdzające:
|
na
pisemny wniosek kierownika
jednostki organizacyjnej lub
osoby uprawnionej do obsady
stanowiska lub zlecenia prac; |
|
wobec funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników oraz
osób ubiegających się o przyjęcie do służby lub pracy w ABW
albo SKW; |
|
wobec osób wykonujących czynności zlecone lub
ubiegających się o wykonywanie tych czynności na rzecz ABW
albo SKW. |
ABW przeprowadza poszerzone postępowania sprawdzające wobec:
|
Szefa SKW, Szefa Agencji
Wywiadu, zwanej dalej „AW”,
Szefa CBA, Szefa Biura Ochrony
Rządu, Komendanta Głównego
Policji, Dyrektora Generalnego
Służby Więziennej, Komendanta
Głównego Straży Granicznej oraz
osób przewidzianych na te
stanowiska; |
|
pełnomocników ochrony, zastępców pełnomocników
ochrony oraz osób przewidzianych na te stanowiska w SKW, AW,
CBA, Biurze Ochrony Rządu, Policji, Służbie Więziennej oraz
Straży Granicznej. |
SKW przeprowadza poszerzone postępowania sprawdzające wobec:
|
Szefa ABW, Szefa Służby Wywiadu
Wojskowego, zwanej dalej „SWW”,
Komendanta Głównego Żandarmerii
Wojskowej oraz osób
przewidzianych na te stanowiska; |
|
pełnomocników ochrony, zastępców pełnomocników
ochrony oraz osób przewidzianych na te stanowiska w ABW, SWW
oraz Żandarmerii Wojskowej. |
AW, CBA, Biuro Ochrony Rządu, Policja, Służba Więzienna,
SWW, Straż Graniczna oraz Żandarmeria Wojskowa
przeprowadzają samodzielnie postępowania sprawdzające oraz
kontrolne postępowania sprawdzające odpowiednio wobec:
|
własnych funkcjonariuszy,
żołnierzy i pracowników oraz
osób ubiegających się o
przyjęcie do służby lub pracy, |
|
osób
wykonujących na ich rzecz
czynności zlecone lub
ubiegających się o wykonywanie
tych czynności. |
W zakresie postępowań sprawdzających oraz kontrolnych
postępowań sprawdzających przeprowadzanych przez AW, CBA,
Biuro Ochrony Rządu, Policja, Służba Więzienna, SWW, Straż
Graniczna oraz Żandarmeria Wojskowa, przysługują tym służbom
i instytucjom uprawnienia ABW oraz SKW.
Postępowanie sprawdzające ma na celu ustalenie, czy osoba
sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy.
W toku postępowania sprawdzającego ustala się, czy
istnieją uzasadnione wątpliwości dotyczące:
|
uczestnictwa, współpracy lub
popierania przez osobę
sprawdzaną działalności
szpiegowskiej, terrorystycznej, sabotażowej albo innej
wymierzonej przeciwko
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
zagrożenia osoby sprawdzanej ze strony obcych służb
specjalnych w postaci prób
werbunku lub nawiązania z nią kontaktu; |
|
przestrzegania porządku konstytucyjnego Rzeczypospolitej
Polskiej, a przede wszystkim, czy osoba sprawdzana
uczestniczyła lub uczestniczy w działalności partii
politycznych lub innych organizacji, o których mowa w art.
13 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, albo
współpracowała lub współpracuje z takimi partiami lub
organizacjami; |
|
ukrywania lub świadomego niezgodnego z prawdą podawania w
ankiecie bezpieczeństwa osobowego, zwanej dalej „ankietą”,
lub postępowaniu sprawdzającym przez osobę sprawdzaną
informacji mających znaczenie dla ochrony informacji
niejawnych; |
|
wystąpienia związanych z osobą sprawdzaną okoliczności
powodujących ryzyko jej podatności na szantaż lub wywieranie
presji; |
|
niewłaściwego postępowania z informacjami niejawnymi,
jeżeli:
a) doprowadziło to bezpośrednio do ujawnienia tych
informacji osobom nieuprawnionym,
b) było to wynikiem celowego działania,
c) stwarzało to realne zagrożenie ich nieuprawnionym
ujawnieniem i nie miało charakteru incydentalnego,
d) dopuściła się tego osoba szczególnie zobowiązana na
podstawie ustawy do ochrony informacji niejawnych:
pełnomocnik ochrony, jego zastępca lub kierownik kancelarii
tajnej. |
W toku poszerzonego postępowania sprawdzającego ustala
się ponadto, czy istnieją wątpliwości dotyczące:
|
poziomu życia osoby sprawdzanej
wyraźnie przewyższającego
uzyskiwane przez nią dochody; |
|
informacji o chorobie psychicznej lub innych
zakłóceniach czynności psychicznych ograniczających
sprawność umysłową i mogących negatywnie wpłynąć na zdolność
osoby sprawdzanej do wykonywania prac, związanych z dostępem
do informacji niejawnych; |
|
uzależnienia od alkoholu, środków odurzających lub
substancji psychotropowych. |
W razie niedających się usunąć wątpliwości, interes
ochrony informacji niejawnych ma pierwszeństwo przed innymi
prawnie chronionymi interesami.
Organ prowadzący postępowanie sprawdzające, kierując się
zasadami bezstronności i obiektywizmu, jest obowiązany do wykazania najwyższej
staranności w toku prowadzonego postępowania sprawdzającego co do jego
zgodności z przepisami ustawy.
Wszystkie czynności przeprowadzone w toku postępowań
sprawdzających muszą być
rzetelnie udokumentowane i powinny być zakończone przed
upływem 3 miesięcy od dnia:
|
złożenia do pełnomocnika ochrony
wypełnionej ankiety, lub |
|
złożenia wniosku o przeprowadzenie postępowania
sprawdzającego wraz z wypełnioną ankietą. |
W przypadku niedotrzymania terminu organ prowadzący
postępowanie informuje, na wniosek osoby sprawdzanej, o
przewidywanym terminie zakończenia postępowania oraz –
jeżeli nie naruszy to zasad ochrony informacji niejawnych –
o powodach przedłużania się postępowania.
Przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wymaga
pisemnej zgody osoby, której ma dotyczyć.
Zbieranie i przetwarzanie informacji o osobach trzecich,
określonych w ankiecie, może odbywać się bez wiedzy i zgody
tych osób, w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy osoba
sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy.
Ankieta po wypełnieniu stanowi tajemnicę prawnie
chronioną i podlega ochronie przewidzianej dla informacji
niejawnych o klauzuli tajności „poufne” w przypadku
poszerzonego postępowania sprawdzającego lub „zastrzeżone” w
przypadku zwykłego postępowania sprawdzającego.
Zwykłe postępowanie sprawdzające obejmuje:
|
sprawdzenie, w niezbędnym
zakresie, w ewidencjach,
rejestrach i kartotekach, w
szczególności w Krajowym
Rejestrze Karnym, danych
zawartych w wypełnionej i
podpisanej przez osobę
sprawdzaną ankiecie, a także
sprawdzenie innych informacji
uzyskanych w toku postępowania
sprawdzającego, w zakresie
niezbędnym do ustalenia, czy
osoba sprawdzana daje rękojmię
zachowania tajemnicy; |
|
sprawdzenie w ewidencjach i kartotekach niedostępnych
powszechnie danych zawartych w ankiecie oraz innych informacji uzyskanych w toku
postępowania sprawdzającego, w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy osoba sprawdzana daje
rękojmię zachowania tajemnicy. |
Sprawdzenie powyższe
jest prowadzone na pisemny wniosek pełnomocnika ochrony
przez ABW albo SKW. W toku sprawdzenia ABW albo SKW ma prawo przeprowadzić rozmowę z osobą
sprawdzaną w celu usunięcia nieścisłości lub sprzeczności
zawartych w uzyskanych informacjach. ABW albo SKW przekazuje pełnomocnikowi
ochrony pisemną informację o wynikach czynności (sprawdzeń).
Jeżeli jest to konieczne w wyniku uzyskanych
informacji, zwykłe postępowanie sprawdzające obejmuje ponadto rozmowę z osobą sprawdzaną.
Jeżeli w toku zwykłego postępowania sprawdzającego
wystąpią wątpliwości niepozwalające na ustalenie, czy osoba
sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy, organ
prowadzący postępowanie sprawdzające zapewnia osobie
sprawdzanej w trakcie wysłuchania możliwość osobistego
ustosunkowania się do informacji wywołujących te
wątpliwości. Osoba ta może stawić się na wysłuchanie ze
swoim pełnomocnikiem. Z przebiegu wysłuchania sporządza się
protokół, który podpisują osoba prowadząca wysłuchanie,
osoba wysłuchana oraz pełnomocnik, jeżeli w nim
uczestniczył. Organ prowadzący zwykłe postępowanie sprawdzające
odstępuje od przeprowadzenia tej czynności jeżeli:
|
jej przeprowadzenie wiązałoby
się z ujawnieniem informacji
niejawnych; |
|
postępowanie sprawdzające doprowadziło do niebudzącego
wątpliwości ustalenia, że osoba sprawdzana nie daje rękojmi zachowania tajemnicy. |
Poszerzone postępowanie sprawdzające obejmuje te same
czynności, co zwykłe postępowanie sprawdzające, a ponadto,
jeżeli jest to konieczne w wyniku uzyskanych informacji,
postępowanie to dodatkowo obejmuje:
|
rozmowę z przełożonymi osoby
sprawdzanej oraz z innymi
osobami; |
|
przeprowadzenie wywiadu w miejscu zamieszkania
osoby sprawdzanej; |
|
sprawdzenie stanu i obrotów na rachunku bankowym oraz zadłużenia osoby
sprawdzanej, w szczególności wobec Skarbu Państwa. |
W przypadku osób ubiegających się o uzyskanie dostępu do
informacji o klauzuli „ściśle tajne” poszerzone postępowanie
sprawdzające obejmuje także, jeżeli jest to konieczne w
wyniku uzyskanych wcześniej informacji, rozmowę z trzema
osobami wskazanymi przez osobę sprawdzaną w celu uzyskania
innych informacji mogących mieć znaczenie dla oceny dawania
rękojmi zachowania tajemnicy.
W celu dokonania ustaleń, organ prowadzący poszerzone postępowanie
sprawdzające może zobowiązać osobę sprawdzaną do poddania
się specjalistycznym badaniom oraz udostępnienia wyników
tych badań. Lekarzowi przeprowadzającemu to badanie
udostępnia się dokumentację medyczną osoby sprawdzanej w
zakresie dotyczącym wątpliwości.
Postępowanie sprawdzające może zostać zawieszone w
przypadku:
|
trwającej powyżej 30 dni choroby
osoby sprawdzanej,
uniemożliwiającej skuteczne
przeprowadzenie postępowania
sprawdzającego; |
|
wyjazdu za granicę osoby sprawdzanej na okres
przekraczający 30 dni; |
|
gdy ocena dawania rękojmi zachowania tajemnicy zależy od
uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia przez inny organ, w
szczególności w przypadku wszczęcia przeciwko osobie
sprawdzanej postępowania karnego w sprawie o przestępstwo
umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne
przestępstwo skarbowe; |
|
gdy przeprowadzenie skutecznego postępowania
sprawdzającego nie jest możliwe z innych przyczyn
niezależnych od organu je prowadzącego. |
Zawieszone postępowanie sprawdzające zostaje podjęte,
jeżeli:
|
ustąpiły przyczyny uzasadniające
zawieszenie postępowania; |
|
ujawniono okoliczności mogące stanowić podstawę do odmowy
wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub umorzenia
postępowania sprawdzającego. |
O zawieszeniu postępowania sprawdzającego oraz o jego
podjęciu organ prowadzący postępowanie sprawdzające
zawiadamia wnioskodawcę, pełnomocnika ochrony i osobę
sprawdzaną.
Postępowanie sprawdzające kończy się:
|
wydaniem poświadczenia
bezpieczeństwa; |
|
odmową wydania poświadczenia bezpieczeństwa; |
|
umorzeniem. |
Po zakończeniu postępowania sprawdzającego z wynikiem
pozytywnym organ prowadzący postępowanie wydaje
poświadczenie bezpieczeństwa i przekazuje osobie
sprawdzanej, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
Poświadczenie bezpieczeństwa powinno zawierać:
|
numer poświadczenia; |
|
podstawę prawną; |
|
wskazanie wnioskodawcy postępowania sprawdzającego; |
|
określenie organu, który przeprowadził postępowanie
sprawdzające; |
|
datę i miejsce wystawienia; |
|
imię, nazwisko i datę urodzenia osoby sprawdzanej; |
|
określenie rodzaju przeprowadzonego postępowania
sprawdzającego ze wskazaniem klauzuli tajności informacji
niejawnych, do których osoba sprawdzana może mieć dostęp; |
|
stwierdzenie, że osoba sprawdzana daje rękojmię
zachowania tajemnicy; |
|
termin ważności; |
|
imienną pieczęć i podpis upoważnionego funkcjonariusza
ABW albo funkcjonariusza lub żołnierza SKW, albo
pełnomocnika ochrony, który przeprowadził postępowanie
sprawdzające. |
Poświadczenie bezpieczeństwa wydaje się na okres:
|
10
lat – w przypadku dostępu do
informacji niejawnych o klauzuli
„poufne”; |
|
7 lat – w przypadku dostępu do informacji niejawnych o
klauzuli „tajne”; |
|
5 lat – w przypadku dostępu do informacji niejawnych o
klauzuli „ściśle tajne”. |
Poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do
informacji niejawnych
o wyższej klauzuli tajności uprawnia do dostępu do
informacji niejawnych o niższej klauzuli
tajności, odpowiednio przez okresy
także w odniesieniu do
poświadczeń bezpieczeństwa organizacji międzynarodowych.
Poświadczenia bezpieczeństwa wydane w wyniku
przeprowadzenia postępowań
sprawdzających przez AW, CBA, Biuro Ochrony Rządu, Policję,
Służbę Więzienną, SWW, Straż Graniczną oraz Żandarmerię
Wojskową, zachowują
ważność wyłącznie w okresie pracy lub służby w organie,
który przeprowadził postępowanie sprawdzające.
Organ prowadzący postępowanie sprawdzające odmawia
wydania poświadczenia
bezpieczeństwa, jeżeli nie zostaną usunięte wątpliwości
podlegające sprawdzeniu.
Organ prowadzący postępowanie sprawdzające odmawia
wydania poświadczenia
bezpieczeństwa, jeżeli osoba sprawdzana została skazana
prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za
przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, także
popełnione za granicą, lub umyślne przestępstwo skarbowe,
jeżeli czyn, za który nastąpiło skazanie, wywołuje
wątpliwości podlegające sprawdzeniu.
Decyzja o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa
powinna zawierać:
|
podstawę prawną oraz
uzasadnienie faktyczne i prawne; |
|
wskazanie wnioskodawcy postępowania sprawdzającego; |
|
określenie organu, który przeprowadził postępowanie
sprawdzające; |
|
datę i miejsce wydania; |
|
imię, nazwisko i datę urodzenia osoby sprawdzanej; |
|
określenie rodzaju przeprowadzonego postępowania
sprawdzającego, ze wskazaniem klauzuli informacji
niejawnych, do których osoba sprawdzana miała mieć dostęp; |
|
stwierdzenie, że osoba sprawdzana nie daje rękojmi
zachowania tajemnicy; |
|
imienną pieczęć i podpis upoważnionego funkcjonariusza
ABW albo funkcjonariusza lub żołnierza SKW, albo
pełnomocnika ochrony, który przeprowadził postępowanie
sprawdzające; |
|
pouczenie o dopuszczalności i terminie wniesienia
odwołania odpowiednio do Prezesa Rady Ministrów albo Szefa
ABW lub Szefa SKW. |
Uzasadnienie faktyczne w części zawierającej informacje
niejawne podlega ochronie na zasadach określonych w
niniejszej ustawie.
Po zakończeniu postępowania sprawdzającego z wynikiem
negatywnym organ prowadzący postępowanie wydaje decyzję o
odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa i doręcza ją
osobie sprawdzanej, zawiadamiając o tym wnioskodawcę oraz
pełnomocnika ochrony.
Osoba uprawniona do obsady stanowiska jest obowiązana,
niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o odmowie wydania
poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do
informacji niejawnych, uniemożliwić dostęp do informacji
niejawnych osobie, której odmowa dotyczy.
Postępowanie sprawdzające wobec osoby, której odmówiono
wydania poświadczenia bezpieczeństwa, można przeprowadzić
najwcześniej po roku od daty doręczenia decyzji o odmowie
wydania poświadczenia bezpieczeństwa.
Umorzenie postępowania sprawdzającego następuje w
przypadku:
|
śmierci osoby sprawdzanej; |
|
rezygnacji osoby sprawdzanej z ubiegania się o stanowisko
albo zajmowania stanowiska lub wykonywania prac, związanych
z dostępem do informacji niejawnych; |
|
odstąpienia przez kierownika jednostki organizacyjnej od
zamiaru obsadzenia osoby sprawdzanej na stanowisku lub
zlecenia jej prac, związanych z dostępem do informacji
niejawnych; |
|
gdy postępowanie z innej przyczyny stało się
bezprzedmiotowe. |
O umorzeniu postępowania sprawdzającego organ je
prowadzący zawiadamia wnioskodawcę, pełnomocnika ochrony
oraz osobę
sprawdzaną.
Na pisemny wniosek kierownika jednostki organizacyjnej
lub osoby uprawnionej do obsady stanowiska, złożony co
najmniej na 6 miesięcy przed upływem terminu ważności
poświadczenia bezpieczeństwa, właściwy organ przeprowadza
kolejne postępowanie sprawdzające.
Do kolejnego postępowania sprawdzającego stosuje się
przepisy ustawy odnoszące się do właściwego postępowania
sprawdzającego.
Kolejne postępowanie sprawdzające powinno być zakończone
przed upływem terminu ważności poświadczenia bezpieczeństwa.
Jeżeli wobec osoby posiadającej ważne poświadczenie
bezpieczeństwa, wydane przez ABW, SKW, AW lub SWW, zostanie
skierowany wniosek o przeprowadzenie postępowania
sprawdzającego w celu wydania poświadczenia bezpieczeństwa
organizacji międzynarodowej, wypełnienie ankiety nie jest
wymagane, a poświadczenie bezpieczeństwa organizacji
międzynarodowej jest wydawane jedynie na okres ważności
posiadanego przez tę osobę poświadczenia bezpieczeństwa.
W przypadku gdy o osobie, której wydano poświadczenie
bezpieczeństwa, zostaną ujawnione nowe informacje
wskazujące, że nie daje ona rękojmi zachowania tajemnicy,
przeprowadza się kontrolne postępowanie sprawdzające. Osoba
sprawdzana nie wypełnia nowej ankiety dla celów tego
postępowania. Postępowanie przeprowadza organ
właściwy do przeprowadzenia kolejnego postępowania
sprawdzającego.
W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa
państwa kontrolne postępowanie sprawdzające może zostać
przeprowadzone przez ABW albo SKW.
O wszczęciu kontrolnego postępowania sprawdzającego
zawiadamia się:
|
kierownika jednostki
organizacyjnej lub osobę
uprawnioną do obsady stanowiska; |
|
pełnomocnika ochrony w jednostce organizacyjnej; |
|
osobę sprawdzaną. |
Po otrzymaniu zawiadomienia kierownik jednostki
organizacyjnej lub osoba uprawniona do obsady stanowiska
uniemożliwia osobie sprawdzanej dostęp do informacji
niejawnych.
Wszystkie czynności przeprowadzone w toku kontrolnych
postępowań sprawdzających muszą być rzetelnie udokumentowane i powinny być zakończone
przed upływem 6 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach
niezakończenia kontrolnego postępowania
sprawdzającego w terminie, o którym mowa w ust. 9, organ
prowadzący postępowanie
jednorazowo przedłuża je o kolejne 6 miesięcy, zawiadamiając
o tym osoby wymienione wyżej.
Kontrolne postępowanie sprawdzające kończy się:
|
decyzją o cofnięciu
poświadczenia bezpieczeństwa; |
|
poinformowaniem osób wymienionych w ust. 6 o braku
zastrzeżeń w stosunku do osoby, którą objęto kontrolnym
postępowaniem sprawdzającym, z jednoczesnym potwierdzeniem
dalszej jej zdolności do zachowania tajemnicy w zakresie
określonym w posiadanym przez nią poświadczeniu
bezpieczeństwa; |
|
decyzją o umorzeniu postępowania, w przypadku gdy
postępowanie to nie zostanie zakończone przed upływem 12
miesięcy od dnia jego wszczęcia. |
Nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego, jeżeli
osoba, której ma ono dotyczyć, przedstawi poświadczenie
bezpieczeństwa odpowiednie do wymaganej klauzuli tajności
(za wyjątkiem - poświadczenia bezpieczeństwa wydane w wyniku
przeprowadzenia postępowań
sprawdzających przez AW, CBA, Biuro Ochrony Rządu, Policję,
Służbę Więzienną, SWW, Straż Graniczną oraz Żandarmerię
Wojskową, zachowują ważność wyłącznie w okresie pracy lub
służby w organie, który przeprowadził postępowanie
sprawdzające).
O zatrudnieniu na stanowisku, z którym może
łączyć się dostęp do informacji niejawnych osoby przedstawiającej odpowiednie poświadczenie
bezpieczeństwa, kierownik jednostki organizacyjnej informuje
w terminie 7 dni organ, który wydał poświadczenie
bezpieczeństwa, oraz odpowiednio ABW lub SKW.
Jeżeli z ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych wynika obowiązek dopuszczenia
do informacji niejawnych obywateli obcych państw mających
wykonywać w Rzeczypospolitej Polskiej pracę w interesie
innego państwa lub organizacji międzynarodowej, postępowania
sprawdzającego nie przeprowadza się.
Szefowie Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii
Senatu lub Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo minister
właściwy dla określonego działu administracji rządowej,
Prezes Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej Izby
Kontroli lub kierownik urzędu centralnego, a w przypadku ich
braku ABW albo SKW, mogą:
|
w
szczególnie uzasadnionych
przypadkach wyrazić pisemną
zgodę na jednorazowe
udostępnienie określonych
informacji niejawnych osobie
nieposiadającej odpowiedniego
poświadczenia bezpieczeństwa; |
|
wyrazić pisemną zgodę na udostępnienie
informacji niejawnych o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne”
osobie, wobec której wszczęto poszerzone postępowanie
sprawdzające. |
W stanach nadzwyczajnych Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej lub Prezes Rady Ministrów, każdy w swoim zakresie,
może wyrazić zgodę na odstąpienie od przeprowadzenia
postępowania sprawdzającego.
W przypadkach wymienionych powyżej kopię zgody
na udostępnienie informacji niejawnych lub odstąpienie od
przeprowadzenia postępowania sprawdzającego przekazuje się
odpowiednio do ABW lub SKW. Obowiązek ten nie dotyczy służb i
instytucji uprawnionych do przeprowadzania poszerzonych
postępowań sprawdzających.
Zgodę na udostępnienie informacji niejawnych o klauzuli
„poufne” osobie, wobec której wszczęto postępowanie
sprawdzające, może wyrazić, w formie pisemnej, kierownik
jednostki organizacyjnej, w której ta osoba jest
zatrudniona, pełni służbę lub wykonuje czynności zlecone.
Postępowania sprawdzającego nie przeprowadza się wobec:
1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz osoby wybranej
na ten urząd;
2) Marszałka Sejmu;
3) Marszałka Senatu;
4) Prezesa Rady Ministrów;
5) członka Rady Ministrów;
6) Prezesa Narodowego Banku Polskiego;
7) Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;
8) Rzecznika Praw Obywatelskich;
9) Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych;
10) członka Rady Polityki Pieniężnej;
11) członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
12) Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
13) Szefa Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
Sejmu, Senatu i Prezesa Rady Ministrów;
14) posła i senatora;
15) sędziego sądu powszechnego i sądu wojskowego, Sądu
Najwyższego, sądów administracyjnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a
także Trybunału Stanu i Trybunału Konstytucyjnego, ławnika sądu powszechnego i
ławnika sądu wojskowego oraz prokuratora i asesora prokuratury pełniącego czynności
prokuratorskie.
W stosunku do osób zajmujących lub kandydujących na
stanowiska albo pełniących funkcje, o których mowa w pkt 5–15, ubiegających się
o dostęp do informacji niejawnych organizacji międzynarodowych lub o dostęp, który
ma wynikać z umowy międzynarodowej zawartej przez Rzeczpospolitą Polską, ABW
albo SKW, przeprowadzają poszerzone postępowanie sprawdzające. Z wnioskiem o
przeprowadzenie tego postępowania występuje osoba uprawniona
do powołania na to stanowisko lub Marszałek Sejmu w stosunku
do posłów lub jeżeli do powołania jest uprawniony Sejm albo
Marszałek Senatu w stosunku do senatorów lub jeżeli do
powołania jest uprawniony Senat.
W stosunku do kandydatów na stanowiska, o których mowa w pkt 6–13, oraz wobec
posłów lub senatorów, których obowiązki poselskie bądź
senatorskie wymagają dostępu do
informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne”, ABW
przeprowadza poszerzone postępowanie sprawdzające. Z wnioskiem o przeprowadzenie
tego postępowania występuje
osoba uprawniona do powołania na to stanowisko lub Marszałek
Sejmu w stosunku do posłów lub jeżeli do powołania jest
uprawniony Sejm albo Marszałek Senatu w stosunku do
senatorów lub jeżeli do powołania jest uprawniony Senat.
W przypadku zakończenia postępowania sprawdzającego
prowadzonego na wniosek Marszałka Sejmu albo Marszałka
Senatu decyzją o odmowie wydania poświadczenia
bezpieczeństwa, Prezes Rady Ministrów przedstawia informację
o powodach tej decyzji odpowiednio Marszałkowi Sejmu lub
Marszałkowi Senatu.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Rady
Ministrów oraz Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu zapoznają
się z przepisami o ochronie informacji niejawnych i składają
oświadczenie o znajomości tych przepisów. Oświadczenie
przechowuje się odpowiednio w Kancelariach Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Sejmu
albo Senatu.
|