|
KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH |
Informacjom niejawnym nadaje się klauzulę
„ściśle tajne”,
jeżeli ich nieuprawnione ujawnienie spowoduje wyjątkowo
poważną szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej przez to, że:
|
zagrozi niepodległości,
suwerenności lub integralności
terytorialnej Rzeczypospolitej
Polskiej; |
|
zagrozi bezpieczeństwu wewnętrznemu lub porządkowi
konstytucyjnemu
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
zagrozi sojuszom lub pozycji międzynarodowej
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
osłabi gotowość obronną Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
doprowadzi lub może doprowadzić do identyfikacji
funkcjonariuszy, żołnierzy lub pracowników służb
odpowiedzialnych za realizację zadań wywiadu lub
kontrwywiadu, którzy wykonują czynności
operacyjno-rozpoznawcze, jeżeli zagrozi to bezpieczeństwu
wykonywanych czynności lub może doprowadzić do identyfikacji
osób udzielających im pomocy w tym zakresie; |
|
zagrozi lub może zagrozić życiu lub zdrowiu
funkcjonariuszy, żołnierzy lub pracowników, którzy wykonują czynności
operacyjno-rozpoznawcze, lub osób udzielających im pomocy w tym zakresie; |
|
zagrozi lub może zagrozić życiu lub zdrowiu
świadków koronnych lub osób dla nich najbliższych albo świadków, o których mowa w art. 184 ustawy
z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.
U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.), lub osób dla
nich najbliższych. |
Informacjom niejawnym nadaje się klauzulę
„tajne”, jeżeli
ich nieuprawnione ujawnienie spowoduje poważną szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej przez
to, że:
|
uniemożliwi realizację zadań związanych z ochroną
suwerenności lub porządku
konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
pogorszy stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z innymi
państwami lub organizacjami
międzynarodowymi; |
|
zakłóci przygotowania obronne państwa lub funkcjonowanie
Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
utrudni wykonywanie czynności
operacyjno-rozpoznawczych prowadzonych w celu zapewnienia
bezpieczeństwa państwa lub ścigania sprawców zbrodni przez
służby lub instytucje do tego uprawnione; |
|
w istotny sposób zakłóci funkcjonowanie organów
ścigania i wymiaru sprawiedliwości; |
|
przyniesie stratę znacznych rozmiarów w interesach
ekonomicznych Rzeczypospolitej Polskiej. |
Informacjom niejawnym nadaje się klauzulę
„poufne”,
jeżeli ich nieuprawnione ujawnienie
spowoduje szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej przez to, że:
|
utrudni prowadzenie bieżącej polityki zagranicznej
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
utrudni realizację przedsięwzięć obronnych lub
negatywnie wpłynie na zdolność bojową Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
zakłóci porządek publiczny lub zagrozi bezpieczeństwu obywateli; |
|
utrudni wykonywanie zadań służbo m lub instytucjom odpowiedzialnym za ochronę bezpieczeństwa lub
podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
utrudni wykonywanie zadań służbom lub instytucjom odpowiedzialnym za ochronę porządku publicznego,
bezpieczeństwa obywateli lub ściganie sprawców przestępstw i
przestępstw skarbowych oraz organom wymiaru sprawiedliwości; |
|
zagrozi stabilności systemu finansowego Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
wpłynie niekorzystnie na funkcjonowanie
gospodarki narodowej. |
Informacjom niejawnym nadaje się klauzulę
„zastrzeżone”,
jeżeli nie nadano im wyższej
klauzuli tajności, a ich nieuprawnione ujawnienie może mieć
szkodliwy wpływ na wykonywanie przez organy władzy publicznej lub inne
jednostki organizacyjne zadań w zakresie obrony narodowej, polityki zagranicznej,
bezpieczeństwa publicznego, przestrzegania praw i wolności obywateli, wymiaru
sprawiedliwości albo interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej Polskiej.
Informacje niejawne przekazane przez organizacje
międzynarodowe lub inne państwa na podstawie umów
międzynarodowych oznacza się polskim odpowiednikiem posiadanej
klauzuli tajności.
Klauzulę tajności nadaje osoba, która jest uprawniona do
podpisania dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument
materiału.
Informacje niejawne podlegają ochronie w sposób określony
w ustawie do czasu zniesienia lub zmiany klauzuli tajności.
Osoba, która jest uprawniona do podpisania dokumentu, może określić datę lub
wydarzenie, po których nastąpi zniesienie lub zmiana
klauzuli tajności.
Zniesienie lub zmiana klauzuli tajności są możliwe wyłącznie
po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę uprawniona do
podpisania dokumentu, albo jej przełożonego w przypadku ustania lub
zmiany ustawowych przesłanek ochrony.
Kierownicy jednostek organizacyjnych przeprowadzają nie
rzadziej niż raz na 5 lat przegląd materiałów w celu
ustalenia, czy spełniają ustawowe przesłanki ochrony.
Pisemną zgodę na zniesienie lub zmianę klauzuli tajności, w przypadku informacji niejawnych o klauzuli „ściśle
tajne” wyraża kierownik jednostki organizacyjnej, w której
materiałowi została nadana klauzula tajności.
Po zniesieniu lub zmianie klauzuli tajności podejmuje się
czynności polegające
na naniesieniu odpowiednich zmian w oznaczeniu materiału i
poinformowaniu o nich
odbiorców. Odbiorcy materiału, którzy przekazali go kolejnym
odbiorcom,
są odpowiedzialni za poinformowanie ich o zniesieniu lub
zmianie klauzuli tajności.
Uprawnienia w zakresie zniesienia lub zmiany klauzuli
tajności materiału przechodzą, w przypadku rozwiązania,
zniesienia, likwidacji, upadłości obejmującej likwidację
majątku upadłego, przekształcenia lub reorganizacji
jednostki organizacyjnej, na jej następcę prawnego. W razie
braku następcy prawnego uprawnienia w tym zakresie
przechodzą na Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną
dalej „ABW”, lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, zwaną dalej
„SKW”.
Poszczególne części materiału mogą być oznaczone różnymi
klauzulami tajności.
Chronione bez względu na upływ czasu są:
|
dane mogące doprowadzić do
identyfikacji funkcjonariuszy,
żołnierzy lub pracowników służb
i instytucji, uprawnionych do
wykonywania na podstawie ustawy
czynności
operacyjno-rozpoznawczych jako
funkcjonariuszy, żołnierzy lub
pracowników wykonujących te
czynności; |
|
dane mogące doprowadzić do
identyfikacji osób, które
udzieliły pomocy w zakresie
czynności
operacyjno-rozpoznawczych
służbom i instytucjom
uprawnionym do ich wykonywania
na podstawie ustawy; |
|
informacje niejawne uzyskane od
organów innych państw lub
organizacji międzynarodowych,
jeżeli taki był warunek ich
udostępnienia. |
Ochronie nie podlegają dane zawarte w dokumentach, zbiorach danych, rejestrach i
kartotekach, a także w aktach funkcjonariuszy i żołnierzy
organów bezpieczeństwa państwa, podlegających obowiązkowi
przekazania do Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji
Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu na podstawie
przepisów:
|
ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r.
o Instytucie Pamięci Narodowej –
Komisji Ścigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu
(Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz.
424, z późn. zm.) |
|
ustawy z dnia 18 października
2006 r. o ujawnianiu informacji
o dokumentach organów
bezpieczeństwa państwa z lat
1944 – 1990 oraz treści tych
dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr
63, poz. 425, z późn. zm.)
– chyba że dostęp do określonych dokumentów został
zastrzeżony w trybie art. 39 ustawy wymienionej w pkt 1. |
Informacje niejawne, którym nadano określoną klauzulę tajności:
|
mogą być udostępnione wyłącznie
osobie uprawnionej, zgodnie z
przepisami ustawy dotyczącymi
dostępu do określonej klauzuli
tajności; |
|
muszą być przetwarzane w
warunkach uniemożliwiających ich
nieuprawnione ujawnienie,
zgodnie z przepisami
określającymi wymagania
dotyczące kancelarii tajnych,
bezpieczeństwa systemów
teleinformatycznych, obiegu
materiałów i środków
bezpieczeństwa fizycznego,
odpowiednich do nadanej klauzuli
tajności; |
|
muszą być chronione, odpowiednio
do nadanej klauzuli tajności, z
zastosowaniem środków
bezpieczeństwa określonych w
ustawie i przepisach
wykonawczych wydanych na jej
podstawie. |
Odbiorca materiału, w przypadku stwierdzenia zawyżenia lub
zaniżenia klauzuli tajności, może zwrócić się do osoby, która ją
nadała, albo przełożonego tej osoby z wnioskiem o dokonanie
stosownej zmiany.
W przypadku odmowy dokonania zmiany lub nieudzielenia
odpowiedzi w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku odbiorca materiału może zwrócić się odpowiednio
do ABW lub SKW o rozstrzygnięcie sporu.
Spór ABW lub SKW rozstrzyga w
terminie 30 dni od daty złożenia wniosku o rozstrzygnięcie
sporu.
Jeżeli stroną sporu jest ABW albo
SKW, to spór rozstrzyga Prezes Rady Ministrów w terminie 30 dni
od daty złożenia wniosku o rozstrzygnięcie sporu.
Prezes Rady Ministrów może upoważnić Szefa Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów, sekretarza stanu albo podsekretarza stanu w
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do rozstrzygnięcia sporu.
|