W 2010 roku po
ponad 10 latach obowiązywania ustawy z dnia 22 stycznia 1999
roku o ochronie informacji niejawnych, Sejm RP uchwalił nową
ustawę z dnia 5 sierpnia 2010 roku, w której między innymi
rozwiązano dylemat pełnomocników w zakresie dalszego
postępowania z aktami zakończonych postępowań sprawdzających
(teczki APS).
Zasady te zostały
określone w rozdziale 10 nowej UOIN – „Ewidencje i
udostępnianie danych oraz akt postępowań sprawdzających,
kontrolnych postępowań sprawdzających i postępowań
bezpieczeństwa przemysłowego”.
Na uwagę
zasługuje fakt, iż wreszcie jasno sprecyzowano zasady
klasyfikowania Ankiet Bezpieczeństwa Osobowego, jak również
określono czas przechowywania teczek APS. Jak powszechnie
wiadomo, do tej pory pełnomocnicy ochrony sami musieli
podejmować decyzje w zakresie weryfikacji klauzul tajności
ankietom bezpieczeństwa osobowego po upływie ustawowego
czasu ochrony, a co za tym idzie ustawowego czasu ochrony
teczki APS, jako niejawnego zbioru. Bardzo często stawali
przed dylematem czy przedłużać czasy ochrony, czy ujawniać
dokumenty, czy je niszczyć?
To właśnie tym zagadnieniom pragnę poświęcić niniejszy
artykuł.
1. Kategorie archiwalne APS.
Zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie z dnia 14
lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
(Dz. U. Nr 171 z 2002 r., poz. 1396, z późn. zm.) oraz aktem
wykonawczym - Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 16
września 2002 roku w sprawie postępowania z dokumentacją,
zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu
przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów
państwowych (Dz. U. Nr 167 z 2002 r., poz. 1375), każda
jednostka organizacyjna zobligowana jest do rzeczowej
klasyfikacji oraz kwalifikacji dokumentacji ze względu na
okresy jej przechowywania, według jednolitych rzeczowych
wykazów akt. Zasada dotyczy również teczek zakończonych akt
postępowań sprawdzających.
Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 72 ust. 6 teczki
APS winno się kwalifikować co najmniej do kategorii
archiwalnej B-20.
Co prawda, symbolem „B” z dodaniem cyfr arabskich oznacza
się kategorię dokumentacji o czasowym znaczeniu praktycznym,
która po upływie obowiązującego okresu przechowywania
podlega brakowaniu, jednakże dopiero po utracie
przez dokumentację praktycznego znaczenia dla potrzeb danego
organu lub jednostki organizacyjnej oraz dla celów
kontrolnych.
Powyższy zapis ma niezwykle istotne znaczenie, bowiem może
zdarzyć się sytuacja, że nie zawsze będziemy mogli zniszczyć
teczki APS bezpośrednio po upływie wskazanego okresu
przechowywania (np. po 20 latach). Sytuacja dotyczyć będzie
przede wszystkim teczek osób, wobec których przeprowadzono
kolejne postępowanie sprawdzające. W
kolejnej (np. trzeciej) ankiecie bezpieczeństwa osobowego
tych osób nie znajdą się bowiem wszystkie informacje. Przy
kolejnym postępowaniu sprawdzającym, osoby sprawdzane
częstokroć odnosić się będą wyłącznie do okresu począwszy od
daty wypełnienia poprzedniej ankiety do dnia wypełnienia
następnej ankiety i wpisywać będą sformułowanie: „bez
zmian”. Zatem informacja źródłowa zachowana będzie jedynie w
poprzednio wypełnionej ankiecie (przed np. 20 laty).
Według opinii specjalistów z Archiwum Państwowego, jeśli w
trakcie kolejnego postępowania sprawdzającego w nowej
ankiecie znajdą się wyżej wymienione sformułowania „bez
zmian”, wówczas pierwotna ankieta (a tym samym cała teczka
APS) stanowić będzie materiał źródłowy dla kolejnego
postępowania sprawdzającego. Z tego też względu okres
przechowywania pierwotnych akt liczy się jakby od początku
(w omawianym przypadku kolejne 20 lat).
2. Klasyfikowanie teczek APS.
Zgodnie z art. 24 ust. 10 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku
o ochronie informacji niejawnych „Ankieta po wypełnieniu
stanowi tajemnicę prawnie chronioną i podlega ochronie
przewidzianej dla informacji niejawnych o klauzuli tajności
„poufne” w przypadku poszerzonego postępowania
sprawdzającego lub „zastrzeżone” w przypadku zwykłego
postępowania sprawdzającego”.
W mojej ocenie większość ankiet, a tym samym teczek APS
(jako zbiorów) będzie JAWNA, zwłaszcza w przypadku
postępowań sprawdzających zwykłych, przeprowadzanych przez
pełnomocników ochrony. Ochrona tych dokumentów
podlegać będzie postanowieniom ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U.2002.101.926 -
tekst jednolity). Nie mniej jednak, pod względem
zabezpieczeń, dokumentacja podlegać będzie ochronie
adekwatnie do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” w
przypadku poszerzonego postępowania sprawdzającego lub
„zastrzeżone” w przypadku zwykłego postępowania
sprawdzającego”.
Co przez to rozumieć? Przede wszystkim to, że dokumentacja
winna być przechowywana zgodnie z ustaleniami zawartymi
regulacjach wewnętrznych, opracowanych na podstawie
obowiązku wynikającego z postanowień UOIN:
|
kierownik jednostki
organizacyjnej zatwierdza,
opracowany przez pełnomocnika
ochrony sposób i tryb
przetwarzania informacji
niejawnych o klauzuli „poufne” w
podległych komórkach
organizacyjnych (art. 43 ust.
3); |
|
kierownik jednostki
organizacyjnej, w której są
przetwarzane informacje niejawne
o klauzuli „poufne” lub wyższej,
zatwierdza opracowaną przez
pełnomocnika ochrony
dokumentację określającą poziom
zagrożeń związanych z
nieuprawnionym dostępem do
informacji niejawnych lub ich
utratą (art. 43 ust. 4); |
|
kierownik jednostki
organizacyjnej zatwierdza,
opracowaną przez pełnomocnika
ochrony, instrukcję dotyczącą
sposobu i trybu przetwarzania
informacji niejawnych o klauzuli
„zastrzeżone” w podległych
komórkach organizacyjnych oraz
zakres i warunki stosowania
środków bezpieczeństwa
fizycznego w celu ich ochrony
(art. 43 ust. 5). |
3. Przechowywanie teczek APS.
Zasady przechowywania zakończonych akt postępowań
sprawdzających reguluje Art. 72 ust. 6 UOIN. Artykuł jasno
precyzuje, iż mają być przechowywane, jako wyodrębniona
część w archiwach służb i instytucji, które przeprowadziły
te postępowania, natomiast w przypadku akt zwykłych
postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań
sprawdzających przeprowadzonych przez tego pełnomocnika,
są one przechowywane przez pełnomocnika ochrony lub
w pionie ochrony”.
Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, iż
zakończonych teczek APS pełnomocnik ochrony nie ma prawa
przekazywać do archiwum zakładowego, czy też innego podmiotu
zajmującego się składowaniem (przechowywaniem) akt. Teczki
APS do czasu ich zniszczenia muszą być przechowywane przez
pełnomocnika ochrony lub w pionie ochrony, np. w kancelarii
tajnej.
©
Opracował:
mgr inż. Marek
ANZEL
|